,

איך חיים נכון? עד 150 או 1500 שנים

מישהו שאני מכירה נפטר. רופא. הוא היה צעיר ממני בשלוש שנים, רצנו יחד כמה לילות ארוכים כמתמחים בבית החולים שניידר . אומרים שנפטר מדום לב.

התעצבתי.

זה גרם לי לעצור ולחשוב מחדש על שאלה שמטרידה אותי כבר הרבה שנים – איך חיים נכון – כתבתי פעם עשרה עקרונות, מסתבר שמעת לעת כדאי לעצור ולחדש את השאלה.

האם יש בכלל מתכון לאיך חיים נכון?

לא!

אבל יש עקרונות, הם לא רבים, ואפשר לממש אותם בהרבה כיוונים, אבל שווה לעצור ולחשוב על השאלה הזו מעת לעת. זו אולי השאלה הכי חשובה שתשאלו את עצמכם.

1. להיות עם אנשים אהובים

הכי פשוט בעולם, נכון?

אבל הכי קשה ליישום. לכולנו יש אנשים אהובים ומשמעותיים, אבל המין האנושי מבלה בעבודה הרבה יותר. אם מסתכלים על חלוקת הזמן של כל בני האדם בעולם המפותח הכי הרבה אנו מקדישים לשינה, והשני בתור – לעבודה. מנחשים מה השלישי? טלוויזיה.

אז תשנו את הסדרים קצת….

2. לאכול בריא

כבר כתבתי על ההמלצות שלנו כזוג רופאים שמנמנים, אוסיף עיקרון קריטי – לא דיאטות!

אחד הדברים הכי לא בריאים שאני מכירה. בכל דיאטה אתם מאבדים 30% שריר מתוך המשקל שאתם יורדים.

הרעיון גם איננו סבל. הרעיון הוא להנות מהאכילה אבל לדייק מה נכנס לפה. ליצר סדר, לאכול במידה. מחקרים מראים כי משקל גבוה ויציב בריא יותר מתנודות יו-יו גדולות…

ולמרות כל הטרנדים הגוף זקוק לחלבונים מהחי (קוטג’, ביצים עוף, הנה אנו מסתערים). ההמלצות הן 1.5-2 גרם חלבון ליום, ובכל הללו יש רק עשרים אחוז חלבון. תחשבו לבד (איש של 100 קילו צריך 750 גרם. קשה לצרוך את זה)

למה? כי בהם יש חומצת אמינו בשם לאוצין שבונה שריר. החל מגיל 30 חשוב להתחיל לחסוך… שריר, כי מגיל 30 כל בני האדם מאבדים אותו בכל מקרה. אז תתחילו לחשוב על שמירת שריר לעת פרישה, ולא רק על חיסכון של כסף. וזה כמובן מוביל אותי לעיקרון הבא

3. להיות פעילים לזוז ולהשקיע ברפואה מונעת

לחיות נכון זה לחיות בריא – אז כמובן תנועה והעלאת הדופק – לפחות 10,000 צעדים ליום ועדיף 100 PAI בשבוע, עוזרת לצמצם את אובדן השריר שלכם, ושריר הוא רקמה חשובה, כי קילו שריר צורך 70-80 קלוריות ביום במנוחה, וקילו מים/עצם – רק 7-8. וגם כי השרירים מניעים אותנו. בריאות וחיים = תנועה. עוברים אינם מתפתחים ברחם אימם בלי לנוע.

והשוס – מחקרים מראים שתנועה פיזית גם תורמת לאושר שלכם. לכן בכל הזדמנות חפשו לנוע., ולהנות מזה. הרעיון איננו לסבול, לה]ך. חפשו מה מתאים לכם. אם אתם אוהבים ללכת – לכו ותגוונו. צאו לים, להרים, לים, או לכו עם פרטנר חביב – אפרופו להיות עם אנשים שאתם אוהבים ומעריכים.

תלמדו סגנון ריקוד חדש אם אתם מהרוקדים. תגוונו, בריצה, ביוגה, באופנים, בשחיה, בטניס, חפשו מה עושה לכם את זה.

העדיפו רגלים על רכב, ותחבורה ציבורית על פני נסיעה פרטית, זה אפילו חסכוני וטוב לסביבה.

מניעה – אתם הרי יודעים בדיוק מה לעשות, רק נזכרים מאוחר מידי. חבל, זו דרך להישאר בחיים יותר זמן….

4. ללמוד כל החיים

אותו המחקר על 5 דרכים להגברת האושר סימן את הלמידה כאחת מהן. לרכוש מיומנות חדשה, פיסת ידע מעניינת, או אפילו ללמוד לבשל תבשיל חדש גורם נחת ושמחה רבה. למידה היא גם כלי להצטיין בניהול מנהיגות והובלת שינויים, והיא מפתח לצמיחה והתפתחות אישית.

5. לתת

זה היה הדבר השלישי עליו המליץ חוקר האושר המוביל ניק מרקס. תמצאו איזו נתינה עושה לכם את זה, ותדייקו. אפשר להתנדב, לעשות מעשים טובים, ליזום, כי אני נותן משמע אני קיים. אבל חשוב לא רק לתת אלא גם לדעת לקבל!

6. לחפש משמעות

החיים מלאי משמעות, אינסוף רגעים של משמעות טעם ויופי, אם חיים נכון…. יודעים לבחור לחיות באזור בו התשוקה שלכם פוגשת את הכישרון הייחודי שלכם. בסוף המשמעות והאושר שלכם תלויים מאד בכם. אמנם 50% הוא גנטי, אבל עדין נשארים לכם 50% – זה הרבה. אפשר לבחור באושר, למעשה זה אחד הדברים שאנשים גוססים מתחרטים על שלא עשו….

ותזכרו שאין מהפכות, מערכת ההפעלה האנושית לא מתעדכנת כל שנה כמו הסלולר שלכם, היא בנויה מאות אלפי שנים, ולא ניתן לעשות מהפכות. בכל פעם תסגלו שינוי אחד ותתקדמו בצעדים קטנים.

מישהו שהכרתי פעם נפטר, היה לו חיוך גדול, ואישה שאוהבת אותו, וילדים. הוא עשה הרבה טוב בעולם, זה מה שחשוב!

איתכם ובשבילכם,

ד”ר מיכל חמו לוטם

אוקטובר 2015

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *