מוקדש לליאור אשד וענת גלאור – שתי אימהות טריות ויקרות לי,

(ולכל מי שמתקשה לשמור או לרדת במשקל עם הגיל)

לאחרונה התחלתי למדוד חום, כחלק מלמידת רמת המטבוליזם שלי. חום הגוף הוא ביטוי לרמת חילוף החומרים, וירידתו עם העלייה בגיל מייצגת ירידה בקצב חילוף החומרים, לכן כל כך קשה לרזות בגילאים מבוגרים כשחילוף החומרים יורד. גם התמונה של קשישים רועדים מכוסים שמיכה נובעת מזה בדיוק, בצירוף הירידה של התנועתיות בגיל המבוגר.

המדידות הראו לי שהחום בבוקר אצלי עומד על סביב 36, ומגיע במשך היום למקסימום 36.6. הערכים הללו נמוכים מידי, אך הפער צפוי, כי הטמפרטורה בבוקר הכי נמוכה, ועולה בכחצי מעלה לאורך היום.

האתגר האישי שלי הוא להעלות את החום שלי, באמצעות רפואה פונקציונלית, לכיוון 36.8 ורצוי 37 מעלות. זה יהיה מדד לכך שהצלחתי להעלות את קצב חילוף החומרים של הגוף שלי.

כדאי להתחיל למדוד חום אם אתם לא מצליחים לשמור על משקל או לרדת. אני מנסה כבר המון זמן וללא הצלחה להפחית באיטיות במשקל, אוכלת יפה, הרבה חלבונים ומעט פחממות, המון ירקות ופירות במידה, ובלי שוקולד ומתוקים. הולכת 10,000 צעדים ביום ומחכה לתוצאות של ירידה באיטית ומבוקרת. איטית – כדי לשמור על מסת השריר שלי. (מחקרים מראים כי לרוב כשעולים במשקל עולים רק בשומן, וכשיורדים הרי שעל כל קילו שיורדים – מפסידים מחצית הקילוגרם שריר). אם תמצאו במספר מדידות שחום הגוף שלכם לאורך היום נמוך מ 36.8, זו יכולה להיות סיבה נוספת לקושי לשמור על המשקל, מעבר לגנטיקה, מסת שריר נמוכה, אכילת תמהיל מזונות לא מדויק לגופכם, או מיעוט פעילות. אם המטבוליזם שלכם נמוך – זה דורש התייחסות.

את החום ניתן למדוד בכמה מקומות, ובכל אחד מהם התוצאה מעט שונה. לכן לצרכי מעקב חשוב למדוד את החום באותו המקום.

חום כביטוי לדלקת, חום בילודים

מדידת חום השתרשה ברפואה ככלי המרכזי למעקב אחר מחלות דלקתיות. חום משמש לאבחון עצם קיומה של מחלה; להחלטה על מתן אקמול להורדת חום, ולמעקב אחר יעילות הטיפול התרופתי.

הורים – אין צורך במדידת חום מתמשכת לתינוקות וילדים בעקבות מחלת חום חולפת, הדבר עלול להעלות חרדה, במקום להפחיתה, ומציק לילד. בתינוקות מעל גיל 3 חודשים אפשר להתרשם האם התינוק חם למגע או לא. הדבר החשוב לשים אליו לב במקרה של מחלות חום הוא מצבו הכללי של הילד. אם הוא חיוני אין צורך בטיפול מיוחד, אולם אם מצבו ירוד יש לגשת לבדיקה רפואית בדחיפות.

יחד עם זאת בילודים עד גיל 3 חודשים בחשד למחלה הרי כל חום מעל 38 בפי הטבעת הוא סימן מדאיג ויש לפנות מיד לרופא, כי בגיל הרך הזה אין קורלציה בין המצב הקליני לבין הביטוי של המחלה בילוד. מעבר לגיל 3 חודשים עצם העלייה בחום אינה מדאיגה, אלא במקרי פרכוסי חום, או אפילפסיה, או חום גבוה (מעל 41 מעלות) הדורש פעולה מידית להפחתת החום.

אם התרשמתם במישוש מחום, או אתם מודדים במעקב אחרי תגובה לטיפול תרופתי, המדידה צריכה להתבצע באחד 3 מקומות, באופן עקבי:

בפי הטבעת: מדידה בפי הטבעת הוכחה כמדויקת ביותר במחקר מסכם של 75 מאמרים שהשוו בין שיטות המדידה השונות – לרבות מדידה דיגיטלית דרך המצח, מדידה בפה, באוזן, בבית השחי, ובפי הטבעת. ניתוח כלל המחקרים, העלה כי שיטת המדידה בפי הטבעת היא המדויקת ביותר, והקרובה ביותר לתוצאות החום שהתקבלו בדם ובשתן. שיטות המדידה האחרות נמצאו לא מדוייקות במיוחד בחומים גבוהים או נמוכים במיוחד.

יש להחדיר את קצה המדחום (עד 1 ס”מ) ולהמתין לתוצאה. חום של עד 38 מעלות בפי הטבעת נחשב לחום גוף תקין. מדידה לילוד או תינוק רך יחסית קלה. קשה, לא נעים ולא נחוץ לרוב, למדוד חום בפי הטבעת של פעוט חסר מנוחה.

בפה: באותו מחקר מסכם השיטה השניה ברמת הדיוק נמצאה המדידה בפה. החל מגיל 5 לערך ניתן למדוד חום לילדים בפה – למקם את המדחום מתחת ללשון ולבקש מהילד לסגור את הפה. בקוצר נשימה המדידה עשויה להיות לא מדויקת. יש להתייחס לכל ערך מעל 37.5 מעלות צלזיוס במדידה בפה כעליית חום, וזו מדידה יחסית מדויקת.

בבית השחי: הכניסו את המדחום מתחת לזרוע וסגרו את היד. לתוצאת המדידה בבית השחי יש להוסיף חצי מעלה כדי לדעת מהו החום הפנימי של הילד. החום בבית השחי נמוך במקצת מזה שנמדד בפה ואילו החום הנמדד בפה, נמוך בכחצי מעלה לעומת חום הנמדד בפי הטבעת.

מדידה באוזן ובמצח אינה מדויקת יותר מאשר בבית השחי.

מכשירים למדידת חום

מדחום הכספית מזכוכית (כמו בתמונה של הכתבה) נאסר לשימוש, הוא אינו בשל סכנה בחשיפה כרונית לאדי כספית בשאיפה. כבר בשנת 2007 ארגון הבריאות העולמי המליץ לאסור שימוש בציוד רפואי המכיל כספית, ובארץ חוזר של משרד הבריאות מיולי 2013 הנחה להפסיק שימוש במכשור רפואי המכיל כספית.

מעבר למדחום הדיגיטלי נרשמו פטנטים וכמובן שיש אפליקציות, ויש כמה כיוונים מבטיחים, אך לצערי פריצת הדרך נכון להיום – טרם הופיעה.

  • מד חום דיגיטלי: זול יחסית ונחשב מדויק. זמן מדידת והצגת הטמפרטורה נע בין 50-10 שניות, תלוי בדגם.
  • מד-חום מוצץ לתינוק: סוג של מד חום דיגיטלי למדידה בפה תוך כדי מציצת המוצץ והוא נחשב זול יחסית. משך המדידה הוא בסביבות 30 שניות, במידה ויש שיתוף פעולה של התינוק, עם זאת, ישנה בעייתיות בחוסר שליטה על פעולת המציצה של התינוק ורמת הדיוק שלו נחשבת גרועה. אין מספיק ספרות בנושא.
  • מדבקות למדידת חום, מדבקות למצח שמחירן זול, מכילות חומרים כימיים המשנים את צבעם בתגובה לשינוי בטמפרטורה. משך המדידה כ-60 שניות. רמת הדיוק של המדבקות עדיין גרועה ולכן אינן מומלצות. בנוסף ישנם פיתוחים נוספים כגון מדבקה ל 24 שעות לגוף – TempTraq, אך ברשת מצאתי דיווחי הורים על סיבוכים, למשל כוויות עוריות בשל המדבקה.
  • מד חום על בסיס קרינה אינפרא-אדומה: מזהה קרינת חום מכלי דם, ובכך מעריך את חום הגוף המרכזי. 2 סוגים:

למצח — קולט קרינת אינפרא אדומה מכלי דם ועל פי הקליטה קובע את טמפרטורת הגוף המרכזית. הצגת הטמפרטורה אורכת כשנייה בודדת. חסרונו הוא בכך שהוא יקר. מד חום מסוג זה אפשרי כחלופה למד חום דיגיטלי.

nד חום אינפרא אדום לאוזן — קולט קרינה אינפרא אדומה מכלי דם בתופית ועל פי הקליטה קובע את טמפרטורת הגוף המרכזית.

יש להניח את מד החום בדיוק בתעלת האוזן על מנת לקבל תוצאה אמינה. בתינוקות רכים, פעולה זו עלולה להיות קשה ולכן לא מומלץ למדוד באוזן עד גיל 3 חודשים. בנוסף נמצא כי טווח הסטיה במדידה באוזן לעומת טמפרטורת הגוף היא 0.7 מעלות צלזסיוס. .הצגת החום אורכת 2-1 שניות. ישנם מאמרים סותרים לגבי הדיוק, ולסיכום זו אפשרות חלופית למד חום דיגטלי, אך חשוב להדגיש שהאמינות מותנית בהחזקה נכונה של מד החום.

רק בריאות,

אתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

מאי 2018

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

מקורות

  1. הנחיות קליניות להורדת חום בילדים

  2. Accuracy of Peripheral Thermometers for Estimating Temperature: A Systematic Review and Meta-analysis

  3. The Thermometer Meets the Smart Phone: Technology that Help Moms and Saves Lives. John Nosta, Forbes
  4. Top 12 Best Thermometer Apps For Android And iOS, October 19, 2017, Easy Tech Trick
  5. Best 4 Apps for Body Temp Measurement for IPhone 2018
  6. LMD Leads Revolution in Smartphone as Medical Device, Driving Growth of Remote Medical Consultation, business wire, February 25, 2018 01:00 PM Eastern Standard Time
1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *