כיצד-להמנע-מטיפולים-רפואיים-מזיקים

המאמר נכתב במטרה לסייע לכם לקבל החלטות רפואיות חכמות, ולהימנע מטיפולים מזיקים ומיותרים. הוא נכתב יחד עם ארי מנור, יזם חברת CureFacts, בעקבות ראיון עימו בסטטוס סקופ, תוכנית החדשנות הרפואית שלי.

קודם כל אל תזיקו

כמה שיננו לנו את המשפט הזה בבית הספר לרפואה – “קודם כל אל תזיקו“. זהו העיקרון עליו גדלים רופאים – First do no harm ובלטינית Primmum Non Nocere. הכלל הזה הוא נר לרגלי כל רופא וכל מטפל באשר הוא.

בזמן האחרון יש לי ספקות כבדים עד כמה מערכות הבריאות מצליחות לעמוד בעיקרון היסוד הזה. אני שומעת על מספרי המטופלים שמקבלים תרופות מיותרות ובדיקות מזיקות, שלא מבוססים על עובדות וראיות, אני מביטה על שיעורי המוות מזיהומים בבתי חולים, כ – 5000 איש מתים כל שנה בישראל, וחושבת שאי שם בדרך מערכות הבריאות שכחו את העיקרון הזה.

ארי מנור התמחה ברפואה מבוססת ראיות כחלק מן ההקמה של הסטארט אפ שלו – CureFacts  שנועד לתת מענים מבוססי ראיות לשאלות רפואיות.  הקדשתי ל – CureFacts מקום של כבוד בפינת הסטארט אפ,

 

מנור בעל תואר שני בגנטיקה, ובנוסף עסק שנים רבות בייעוץ אסטרטגי לארגונים, לרבות גוגל, eBay, ומרבית חברות התרופות וקופות החולים בישראל. ואחד הדברים הכי פרקטיים הוא ההמלצות שלו (בסוף הפוסט) לאתרים בהם המידע הרפואי מתוקף. אתרים כאלה יכולים לסייע לכם בקבלת החלטות חכמות לגבי הבריאות שלכם ושל יקיריכם.

 

חיפושים בגוגל עלולים להביא לטיפולים מיותרים ומזיקים

מידי חודש מתבצעים 5 מיליארד חיפושים בנושאי בריאות בגוגל!

זהו נושא החיפוש השכיח ביותר בגוגל – אחד מכל 20 חיפושים. מרבית החיפושים הינם על טיפולים רפואיים, והנושאים המובילים הם טיפולים לכאבי גב, כאבי ראש, חרדה ודיכאון. ישנם כמובן חיפושים על שאלות מורכבות יותר.

מאמר של הניו-יורקר, בשם Overkill, מספר על רשת מרפאות בטקסס, שתוגמלה כדי לא לשלוח מטופלים לבדיקות וטיפולים מיותרים. מחקר מלווה מצא שכמות מקרי המוות ירדה לחציקרי המטופלים הרוויחו משמעותית ממניעת טיפולים מיותרים.

הבעיה היא שטיפולים מיותרים שכיחים מאוד, ב30% עד 70% מהמקרים, וגורמים לסיבוכים ואף מוות, עקב הדרדרות במצבם הרפואי של המטופלים במהלך התקופה בה הטיפול שהם מקבלים אינו אפקטיבי.

טיפולים ובדיקות מיותרות מהוות סיבה מרכזית למוות. בשנת 2010 קבע  ה – Institute Of Medicine שעלות בדיקות וטיפולים מיוחדים הגיעה בארה”ב להוצאה של 210 מיליארד דולר.

שורה תחתונה – מטופלים צריכים להיזהר מבדיקות וטיפולים מיותרים, זה נכון גם לרופאים ולמערכות הבריאות – שחוסכות חיים וגם הרבה כסף.

רפואה מבוססת ראיות

רפואה מבוססת ראיות החלה באמצע שנות ה – 90, ועיקרה הסתכלות על הבחירות הטיפוליות בכלים מדעיים. הנחת היסוד היא שעל מנת לתת טיפולים אפקטיביים ויעילים, יש לבסס החלטות רפואיות על ראיות מוצקות ומבוססות.

הפירמידה הבאה מדגימה את הראיות, בבסיס – הראיות קיימות אך הן פחות מבוססות, ונשענות על ניסיון אישי של רופאים; בקומה מעל – מחקרי תצפית, מעט יותר מבוססים, אך לא תמיד ניתן להפריד בהם בין סיבה לתוצאה; בקומה מעל מצויים המחקרים קליניים, בהם יש קבוצת התערבות וקבוצת ביקורת, והמחקר נעשה “כפול סמיות” קרי המטפל והמטופל אינם יודעים באיזה קבוצה הם מצויים; בקומה מעל מצויות ה’מטה אנליזות’ שהן מחקרים המרכזים את הממצאים של חלק מהמחקרים בתחום; ובקודקוד – סקירות שיטתיות של כלל המחקרים התקפים, דבר המספק עובדות מבוססות ומוצקות.

 

לפודקאסט בסטטוס סקופ -כיצד תוכלו להימנע מטיפולים מזיקים?


קבלו מידע רפואי ממקורות מהימנים – מעבר לרופא עליו אתם סומכים ישנם לא מעט אתרים באינטרנט. ראו המלצות לאתרים עליהם תוכלו לסמוך.

המלצות על מקורות מידע רפואי מהימן

לרשימת 25 אתרים מובילים במידע רפואי.

בנוסף הכנתי עם ארי מנור כתבה על בחירת רופא דיגיטלי, הכולל המלצות לאתרים באנגלית בהם תוכלו לקבל מידע על מחלות וטיפולים רפואיים, ללא עלות, בבקשה 

להרצאה של ארי מנור על רפואה מבוססת מדע בכנס ריבוט 2017

 

 

אתכם ובשבילכם,

ד”ר מיכל חמו לוטם

יולי 2017

 

למידע נוסף:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *