על אפליקצייה תומכת אבחון מלנומה בשם SkinVision, חמישה כללי אצבע (צבע, צורה, גודל, סימטריה והתפתחות), לנגע מסוכן, ושאלון חישוב סיכון למלנומה בסוף הכתבה.

הסיפור התחיל בתחילת nרץ, אז נסענו, אני והד”ר שיחיה, לקוסטריקה. החופשה הגיעה לנו במיוחד, כי השנה הוא איבד אבא למלנומה. קוסטריקה ירוקה, מזמינה רוגע, 75% טבע, חוף קריבי, חוף פסיפי, שמורות, חיות, אגמים, קסם של שלווה. נחתנו בסן חוזה, הישר לוילה עם בריכה שהזמנתי באיר בנב, הרגשנו שהחופש מתחיל

ואז…

נגע חדש על העור. יד ימין, ליד האגודל שלו. הפחד יורד עלינו, פחד מות כמו שאומרים.

כשיש אירוע מלחיץ הפיתרון הוא עשייה, מה שקרוי בלעז Doing. אני מתרגמת את זה לבירור דחוף מה היא (נכון למרץ 2018) האפליקציה הכי טובה לעזרה באבחון נגעי עור בודדים. יש מאות אלפי אפליקציות בריאות, מאות מתוכן נוגעות לנגעי עור. המיקוד בנגע עור בודד הוא בשונה מסריקת כלל הגוף לנגעים ומעקב אחריהם, אצל מי שסובל מריבוי שומות.

אני שולחת הודעת טקסט דחופה לעדי זמיר, שהתמחתה בנושא מתקופה שמינכלה את דרמה קומפייר.

Skin Vision, מגיעה התשובה מיד, מקווה שהכל בסדר. עדי מוסיפה.

בצימר החלומי מול הגו’נגלים של קוסטה ריקה אנו נחרדים מהמחשבות. מלנומה – מחלה נוראה, ראינו את אביו של הד”ר שיחיה נםטר ממנה. ויש הרבה גורמי סיכון: סיפור משפחתי, עינים ועור בהירים, ו… אינספור נגעים. אף אחד לא יכול לעקוב אחרי הרבה נגעים, שום מוח אנושי, רק בינה מלאכותית.

אני מורידה את Skin Vision והאפליקציה מודיעה לי שהנגע בסיכון גבוה (הוא נגע חדש, כהה עם גבולות לא סדירים, ומשתנה מיום ליום), האפליקציה לא מסבירה, אלא שולחת מיד לרופא.

בקוסטריקה אין רופא.

כל יום אני מצלמת, וגם מתחילה לבדוק שאלוני סיכון – להבין מה הסיכון המדויק שלו למלנומה, ראו בהמשך.

נהלו את הבריאות שלכם

אני מוצאת את SkinVision, נוחה לשימוש, האפליקציה מאפשרת לתעד כל נגע כמה פעמים, וגם לציין מיקום על הגוף. לבסוף אני גם מראה את התמונות לרופא היועץ, אבל לא נקדים את המאוחר.

מלנומה הינה גידול ממאיר אשר נוצר במלנוציטים שהם התאים המייצרים מלנין, הפיגמנט הצובע  את העור, העיניים והשיער. מרבית המלנומות הינן שחורות או חומות. אך יש גם מלנומות בצבע העור, ורודות, אדומות, סגולות, כחולות או לבנות.

מניעת מלנומה היא סיפור של צמצום סיכון קרי חשיפה לשמש, ושל אבחון מוקדם הדורש מעקב אחרי נגעים. מעקב שלכם, בעזרת בינה מלאכותית, וכמובן מעקב רופא מקצועי.

ככל שהסיכון שלכם גבוה יותר, למשל יש חולה במשפחה, עור בהיר ונשרף בקלות, נזקי שמש, נמשים (מחשבון סיכון בסוף) עליכם להיות יותר מחמירים – מקדמי הגנה גבוהים יותר נגד שמש, הימרחות חוזרת, ביגוד, כובע, וחולצת ים, וכמובן שהות בצל. תינוקות רכים חשוב במיוחד להרחיק מהשמש, כי  מסנני קרינה מתאימים לרוב לתינוקות מעל גיל שישה חודשים.

אזעקת שווא

הנגע הלך וגדל, אנו הלכנו ונלחצנו, עד שאחרי 4 ימים הוא החל להעלם מול עינינו המשתאות, שמחנו. למרות שבירור קצר העלה שאנחת הרווחה לא פוטרת אותנו מהמשך עשייה ובירור. גם בחירת רופא אמין עליכם אינה פשוטה, מלנומה שייכת לכמה התמחויות – פלסטיקאים, אונקולוגים, כירורגים, רופאי עור וגנטיקאים. למי ללכת, למי להקשיב? תשובה קצרה – לזה שעליו סומכים…

ואיך יודעים מי טוב? נו, להתייעץ – גם עם חכמת ההמון, דרך עדי הגעתי לשמו של ד”ר אלון סקופ.

שירה תחתונה – החופשה היתה נפלאה,פגשנו בשובנו את ד”ר סקופ שבדק לעומק את כל הגוף, אמר שכנראה היה מדובר בשטף דם קטן שנעלם, שהכל בסדר, מצא משהו אחר בכלל, וביקש שנחזור להיבדק כל חצי שנה. תשלום פרטי בלי החזר למבוטחי כללית, אבל מה לא נעשה כשיש אזעקת מלנומה.

מה לגבי הסיכון? 10% אמר ד”ר סקופ. כן, לחיות זה מסוכן.

אבחון עצמי של נגע

כאמור בינה מלאכותית היא כלי חיוני בימינו, אבל היא לא מחליפה את המוח שלנו, או רופאים מומחים. למלנומות יש A –B – C – D – E, חפשו אותם:

אסימטריות/ Asymmetry –  כשמציירים קו באמצע השומה שני החצאים לא תואמים

גבול/ Border לגבולות של מלנומה יש נטייה להיות לא חלקים, הם יכולים להיות בצורות של תלמים או חרוצים

צבע/  Color ריבוי צבעים לרבות מספר גוונים שונים של חום, חום צהבהב, או שחור, בנוסף מלנומה יכולה להפוך לאדומה, לכחולה ועוד.

קוטר/  Diameter קוטר מלנומות בדרך כלל גדול מזה של המחק שעל קצה העיפרון , כמובן שהן גם עשויות להיות קטנות יותר כאשר הן רק מתגלות.

התפתחות/ Evolving כל שינוי בגודל, בצורה, בצבע, בגובה, או במאפיין אחר, או כל סימפטום חדש אחר  כגון דימום, גירוד או העלאת קליפה – מצביעים על סכנה

 שאלון לחישוב סיכון

התרגום שערכתי לשאלון חלקי בלבד, ממליצה בחום לעיין במקור – מחשבון הסיכון של  MRAT השאלון מעריך את הסיכון לפתח מלנומה במהלך 5 השנים הקרובות ועד גיל 70, בהתבסס על מידע ועל בדיקה גופנית. השאלון במקור מתעדכן מעת לעת עם הופעת מחקרים ונתונים חדשים

  1. מה מקום המגורים: צפון, במרכז או בדרום ארצות הברית?

מלנומה שכיחה יותר באנשים שחיים באזורים שמקבלים כמויות גדולות של קרינת UV מהשמש. לדוגמה, מלנומה נפוצה יותר בקליפורניה מאשר במינסוטה, שבה השמש אינה חזקה.

  1. מהו המין?

שכיחות מלנומה גבוהה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים בארה”ב, אחד מ-53 גברים ואחת מ-78 נשים יחלו במחלה בימי חייהם, 5% מכלל חולי הסרטן ו 4% מסך החולות. גורמי הסיכון למלנומה ודפוסי ההתנהגות של שמש שונים גם הם בין גברים ונשים.

  1. מהו הגזע שלכם?

אנשים לבנים מקבלים מלנומה הרבה יותר מאשר אפרו – אמריקאים. בארצות הברית המחלה נפוצה פי 10 בלבנים מאשר באפרו-אמריקנים. ביהודים ישראלים הסיכון לפתח את סרטן העור מסוג מלנומה מלידה עד גיל 90 גבוה ועומד על אחד מכל 36 גברים, ואחת מכל 45 נשים.  באוכלוסייה הערבית הסיכון נמוך משמעותית.

  1. מהו גילכם?

הסיכון לפתח מלנומה עולה עם הגיל. רוב סוגי הסרטן מתפתחים לאט לאורך זמן. מסיבה זו, מלנומה שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים יותר.

  1. האם סבלתם אי פעם מכוויות שמש קשות?

אנשים שנשרפו בצורה חמורה פעם אחת לפחות, נמצאים בסיכון מוגבר למלנומה. לכן ממליצים להגן מפני השמש כדי להפחית את הסיכון למלנומה.

  1. האם העור שלכם בהיר, בינוני או כהה?

מלנומה שכיחה יותר אצל אנשים בעלי עור בהיר. לאנשים אלו יש בדרך כלל שיער אדום או בלונדיני ועיניים כחולות, כנראה משום שעור בהיר נפגע בקלות יותר מחשיפה לשמש בהשוואה לעור כהה

  1. עד כמה אתם משתזפים ועד כמה נשרפים בחשיפה חוזרת וממושכת לאור השמש?

מלנומה שכיחה יותר באנשים בעלי עור שנשרף בקלות, או מנומשים. התנגדות לשמש, או היכולת להשתזף במקום להישרף כאשר נחשפים לשמש, נמצאה קשורה בסיכון נמוך יותר למלנומה.

  1. כמה שומות בקוטר 5 מ”מ ומעלה יש על הגב שלכם?

ריבוי שומות גדולות (נבוס  דיספלסטי) מעיד על סיכון מוגבר למלנומה. גם נבוס מולד מגביר סיכון.  הגב והכתפיים מעידים יותר מאשר באזורים חשופים קבוע.

  1. כמה אתם מנומשים?

מלנומה מתרחשת בתדירות גבוהה יותר אצל אנשים בעלי עור בהיר וריבוי נמשים.

  1. האם יש לכם עור שסובל מהזדקנות מוקדמת ונזקי שמש כרוניים?
    קרינת UV מהשמש גורמת להזדקנות מוקדמת של העור ונזק לעור שיכול להוביל למלנומה.

אז שימו לב לעור שלכם. וזכרו שמלנומה יכולה להופיע גם במקומות פחות אופייניים ויותר קשים לאבחון, כמו עיניים, ציפורניים, אברי מין, ותשקיעו במניעה, ודאי אם אתם בסיכון, היע עדיפה בהרבה על טיפול.

רק בריאות

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם, מומחית בחדשנות רפואית

מאי 2018

מקורות

Melanoma prevention Guidelines

הכלי מבוסס על מודל סטטיסטי שנבנה במחקר בו השתתפו 1663 חולים לבנים שאינם היספנים בארה”ב, הוא לא נבדק באוכלוסיות אחרות, לא “תוקף” עבור היספנים, וודאי לא עבור ישראלים (יהודים או ערבים)

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *