‘רפואת יתר’ הולכת והופכת מגפה בעולם המערבי, הכוללת בדיקות מיותרות, צריכת תרופות וקבלת טיפולים ואף ניתוחים המבוצעים ללא צורך ממשי. המספרים מעידים שמדובר במגפה ממש. בספרה Natural Causes טוענת העיתונאית הסופרת והד”ר לביולוגיה ברברה ארנרייך שהעולם המערבי, ובעיקר ארצות הברית, סובל כיום ממגפה של אבחון וטיפול יתר.

אבחון יתר הודגם היטב במחקר חשוב שערכו אצל  1192 מתנדבים, כולם מבוגרים בריאים, אצל כולם בוצעה סריקת CT של כל אברי הגוף. בניתוח צילומי ה CT התברר שאצל 86% מהנבדקים נמצא לפחות ממצא אחד חשוד לפתולוגיה. מדובר היה באנשים בריאים לגמרי, שהתנדבו למחקר. ממצאים מקריים אלה זכו לשם  Incidentaloma  המתאר ממצא שמצאנו במקרה, שלא חיפשנו, ואנחנו לא יודעים אם בכלל ואיך לטפל בו

זו רק דוגמה קטנה לאחד החוליים הלא מדוברים של הרפואה המערבית, בעיקר בארצות הברית אבל גם אצלנו, שמטפלת באנשים בריאים בטיפולי שוא, גורמת להם לעבור בדיקות והליכים רפואיים שלא לצורך, ובמקרים רבים מסוכנים, יתרה מזו – לא פעם רפואת היתר מדרדרת את מצבם הרפואי של המטופלים. .

כמה דוגמאות לרפואת היתר:

  1. בכנס דאבוס לפני שנה ציינו שכ-50% מהטיפולים הרפואיים הם חסרי תועלת או גרוע מכך, מזיקים.
  2. בעולם מעריכים שכ כש-2.5 מיליון אנשים מתים כל שנה בגלל טיפולים מיותרים ומזיקים.
  3. האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים, הנדסה ורפואה שניתחה את הגורמים לטעויות רפואיות שאירעו בארה”ב בשנים 1999 וב-2015 מצאה כי 6% עד 17% מן האירועים השליליים בהם נגרם נזק למטופלים בבתי חולים נגרמים מטעויות באבחון.
  4. על פי הערכת דוח האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים משנת 2015, 10% ממקרי המוות של מטופלים בארה”ב נגרמים בשל אבחנות שגויות וכתוצאה מן הטיפול הלא נכון הניתן עקב כך. טיפולים מיותרים ומזיקים כאלה הפכו לסיבת המוות #3 בעולם (ו-#2 בארה”ב).נתון נוסף הוא שכ- 225 אלף מקרי מוות נבעו מטיפול רפואי מיותר בארה”ב, באותה השנה זה היה  גורם התמותה מספר שלוש בארה”ב.
  5. ובארץ מבקר המדינה קבע כי 5000-6000 בני אדם נפטרים כל שנה מזיהומים עקב אשפוזים.
  6. מדוח מחקרי שדלף לעיתונות מדגים לדוגמה שתוכנית מדדי האיכות בישראל המדד של בצוע צנתור לבבי תוך 90 דקות מרגע הגעה לבית החולים הוביל לכך שבתי החולים צנתרו אנשים בריאים שלא היו זקוקים לצנתור רק כדי לעמוד ביעד שנקבע ולקבל ציון גבוה ובכך העמידו את המטופלים בסכנה מיותרת.

רפואת היתר מתחילה מאבחון יתר, או Overdiagnosis  ארנרייך מונה שלל בדיקות, החל מבדיקת צפיפות העצמות, דרך צילומי רנטגן, ממוגרפיה, קולונוסקופיה, וכאמור סריקות CT: הנעשות, ויש לשים, לדברי ארנרייך, סימן שאלה על כולן. היא מציינת שטיפול רפואי מונע הפך לתעשייה רווחית, לפחות בארצות הברית. שם רופאים רבים מרוויחים כלכלית מהבדיקות. צרכנות הבריאות הפכה לפולחן. דבר נוסף שהמערב חוטא בו, לדעתה, היא הארכת חיים בלא איכות חיים, שהפכה לסטנדרט, כפי שניתן לראות גם בספרו של אטול גואנדה להיות בן תמותה.

הגורמים לרפואת יתר

הסיבות למגפה רבות, החל מרצונן של חברות התרופות להגדיל את רווחיהן, ודרך חיפוש פיתרון קל ומהיר של הציבור לבעיות, ועוד.

א. חברות התרופות, שמעוצבות למקסם רווחים ולא להגדיל בריאות

ב. רפואה מתגוננת: בארצות הבריאת החשש מפני תפיעות משפטיות מביא לבדיקות וטיפולי יתר, ראו ההערה בסוף כל כתבה בבלוג שלי…

ג. מערכת הבריאות העמוסה: 4-6 דקות למטופל, בהם הרופא מעוניין לספק ערך בסד זמן בלתי אפשרי.

ד. המטופלים הלוחצים לקבלת “תיקון מהיר”, קרי מצפים לניסים, ניזונים ממידע שגוי באינטרנט, ואינם מבינים את הקצב האמיתי של הגוף.

ו. ואפילו מדדי איכות – שבאים רק לעשות טוב, ראו מקרה הצנתורים המיותרים.

המחירים הבריאותיים

בספרה טוענת ארנרייך שהבעיה המרכזית בארה”ב אינה העדר גישה לשירותי בריאות, או מחסור בתקציבים לרפואה מונעת, אלא מגפת בריאות יתר, שכוללת ריצה אחר חיי נצח ובריאות מושלמת.

הממצאים האקראיים ברוב המקרים, אפילו עד -99% הם חסרי משמעות ואינם מסכנים. מה שכן מסכן הם הטיפולים שאנשים עוברים בשל הגילויים האלו. ארנרייך מצטטת מחקר שלפיו כ–70% מהניתוחים שנועדו לטפל בסרטן בלוטת התריס בקרב נשים בארצות הברית, צרפת ואיטליה בעשור הראשון של שנות האלפיים הוכרו בדיעבד כמיותרים או לא הכרחיים.

דוגמה נוספת היא מביאה מדרום קוריאה, שם אבחון היתר של גידולים בבלוטת התריס באותן שנים הביא לכך שכ–90% מהניתוחים היו מיותרים.

לניתוחים הללו עלולות להיות תופעות לוואי קשות וארוכות טווח, ובהן יצירת תלות בטיפול הורמונלי ועלייה בסיכון לתשישות כרונית ודיכאון.

המחירים הכלכליים

בארצות הברית, בה ההוצאה על בריאות מגיעה ליותר מ 17% מהתוצר, והגידול עולה בקצב מהיר מהעליה בתוצר (בניגוד לישראל בה ההוצאה הלאומית על בריאות נמוכה הרבה יותר, כ 7.4% מהתוצר, נמוך מ 9% ההוצאה הממוצעת על בריאות במדינות ה OECD) הבינו שלרפואת היתר יש גם מחיר כלכלי אדיר. לדוגמה חישוב שנעשה בארה”ב הגיע למסקנה שההוצאה על Incidentaloma,  האבחונים המיותרים שאנו עוברים והתוצאות שלהם (ביופסיה, סיבוכים ולעיתים אף מוות), עולה פי 2 מתקציב החינוך. וגורם נזקים קשים.

בספרה אומרת ארנרייך שהגוף הוא מערכת מורכבת מאד, ושבני האדם לא באמת מבינים אותו. בעבודת הדוקטורט שלה היא חקרה תאים מאקרופגים, שהפכו התא האהוב עליה, בשל פעילותו המיטיבה לגוף. לאחרונה קראה מאמר בו מתארים מקרים בהם אותם תאים הפכו את עורם, וסייעו דווקא לגידול סרטני

היא ממליצה, לסיכום, לשאול שלוש שאלות: מה הבדיקה/התרופה הזו עושה בדיוק, לשם מה אני צריכה אותה, ומה הנזקים האפשריים שלה.

מילים כדורבנות.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

אוגוסט 2018

למידע נוסף:

  1. ספר Natural Causes: An Epidemic of Wellness, the Certainty of Dying, and Killing Ourselves to Live Longer
  • כתבה באנגלית על הספר Natural Causes של העיתונאית, הסופרת והד”ר לביולוגיה ברברה ארנרייך
  • אנחנו הורגים את עצמנו כדי להמשיך לחיות – ראיון בהארץ עם ברברה ארנרייך
  1. כתבה בויינט, בעקבות כנס רפואת היתר

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

1 תגובה

פינגבקים וטרקבקים

  1. […] יתר אוקסידנטים שבאים מהמזון ויתר שומן וחלבון מהחי – רפואת היתר מושג חדש יחסית אבל חשוב היא לכאורה המלצה על כדורים […]

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *