שינוי פרדיגמה מתרחש ברפואה, וכיום צריך לבחור לא רק רופא טוב, אלא גם רופא דיגיטלי טוב. השינוי ברפואה הוא חלק מהמפכה התעשייתית הרביעית, ומקורו גם בהפיכת העולם, והרפואה בתוכו, לדיגיטליים (1), ובמהפכת המידע והבינה המלאכותית. בסטנפורט פיתחו אלגוריתם המאבחן צילומי חזה טוב מרדיולוגים מומחים (2), בסין דיווחה התקשורת על רובוט שראשון עבר את מבחני ההסמכה ברפואה, אחרי שהוזן בעשרות ספרי רפואה.

השינוי ברפואה הינו חלק משינוי רחב מימדים שקלאוס שוואב, מייסד ה – World Economic Forum קורא לו ה’מהפכה תעשייתית הרביעית’ (3).  המהפכה, שאנו בעיצומה, מתבטאת בקצבי שינוי הולכים וגוברים, ובטשטוש גבולות בין הפיסיקלי, הדיגיטלי והביולוגי. הטכנולוגיות הולכות ומטשטשות את הקווים בין העולמות, ובעתיד – את האנושיות שלנו. למרות המהפכה הזאת אחת השאלות שהכי הרבה פעמים שואלים אותי היא “תמליצי לנו על רופא טוב”. בצדק – זו אחת ממערכות היחסים הכי חשובות שתבנו בחייכם, ולא שווה לחכות ולהשאיר את בנייתה למצב של מחלה – ודאי לא כשמדובר ברופא ילדים או רופא משפחה.

איך בוחרים (דיגיטלי) טוב?

לצערי לא מספיק פעמים אנשים שואלים על האתרים המובילים במידע רפואי. הבאתי הפעם שילוב מנצח – כיצד לבחור רופא טוב (לבחור את מי שמאמינים בו), ולא פחות חשוב – בחלק ב’ – רשימת אתרים (חלקם מבוססי בינה מלאכותית) שלהם יכולת לסייע לכם לקבל החלטות רפואיות נכונות, והכי טוב – להיות יותר בריאים.

מי הרופא הטוב? זה שבו מאמינים

היום יש המון אפשרויות לקבל מידע רפואי, יתרה מזו – בינה מלאכותית מחליפה אט אט את הרופאים – כבר היום את רופאי הדמיה, אנשי ווטסון של IBM עמלים בשוייץ על פיתוח יכולות שיחליפו רופאים פתולוגיים, ובשלב הבא ווטסון יחליף אונקולוגים.

שורה תחתונה – בינה מלאכותית תמיד יותר חזקה ממוח אנושי בעיבוד נתונים רבים (ביג דטה) כמו למשל ברפואה בריצוף הדנ”א שלכם, ו(חס וחלילה) זה של הגידול שלכם, או בעיבוד תמונה, אם זו של CT ואם של סלייד פתולוגי.

ראשית תמיד חשוב לנו לבחור רופא מקצועי, לכן אנו בודקים טוב טוב ומחפשים המלצות.

אבל גם הרופא הכי מומחה לא מכיר אתכם, לא יודע מה נכון עבורכם – הידע עליכם נמצא אצלכם, ולכן הדבר הכי חשוב הוא המפגש בין הידע הרפואי לבין מה שאתם יודעים על עצמכם.

לכן הרופא הכי טוב אינו זה שיודע הכי טוב – את זה בינה מלאכותית עושה, כפי שתראו מטה, הוא זה שעוזר לכם לבחור הכי טוב מהאופציות את מה שמתאים עבורכם, הוא זה שעליו אתם סומכים!

רפואה מותאמת אישית היא לא רק ל – DNA שלכם, היא קודם החיבור בין האופציות העומדות בפניכם לבין הלב וההעדפות שלכם. עוד עצות כיצד לבחור רופא טוב.

מי הרופא הטוב – זה שמאמין בכם

כחלק מן התגובות לכתבה קיבלתי מסר הפוך – הרופא הטוב הוא לא רק זה שבו מאמינים, לא מספיק רופא כריזמטי ונחמד, שלא יודע מספיק. הרופא הטוב הוא זה שמאמין בכם. אהבתי את זה, וככה זה נראה:

  1. היא (או הוא) מקשיבה לכם, מביטה לכם בעינים.
  2. הם שואלים שאלות
  3. חשובה לה ההעדפות שלכם
  4. הם מסוגלים להגיד – אני לא בטוח, אבדוק.
  5. והכי חשובים לה הם אתם, מה אתם רוצים, יכולים ומאמינים. כי היא מאמינה בכם, ולא רק במדע או בעצמה.ו

רופא דיגיטלי טוב

כן, יש כבר רופאים מבוססי בינה מלאכותית. וכמו שלרופא טוב תבדקו ותחפשו המלצות, גם בחירת המקומות בהם אתם צורכים מידע רפואי חשובה מאד, ובכל זאת אנשים מבררים רבות על רופא מתאים, ולא מספיק על מקורות המידע הרפואי שלהם.

הכנתי יחד עם ארי מנור רשימת המלצות וקישורים לבחירת רופא דיגיטלי ומקורות מידע מהימנים באינטרנט. הרשימה מתאימה לא.נשים מושכלים הרוצים לנהל את הבריאות שלהם, תןך התבססות על עובדות ועל מידע רפואי מהימן. לצערי כל הקישורים הם לעמודים באנגלית.

למה זה חשוב? כי צריכת מידע שטחי ואפילו מוטעה, עלולה להביא להחלטות וטיפולים שגויים, או סתם ללחץ – ולחץ הוא גורם תחלואה רציני.

גוגל מבינה זאת, והנה מה שהיא ממליצה. התחרות בין הענקיות מתחממת, השוק חם, וגוגל בנויה להוביל אותו עם הבינה המלאכותית שלה גוגל הום. גם אמזון מבינה זאת, והפרויקט הסודי שלה 1492 כבר דלף בימים האחרונים לתקשורת לרשת CNBC . כמו גוגל גם אמזון חמושה בהצלחתה עם אמזון אקו – הבינה המלאכותית שלה שהקדימה את השוק, ומהווה בסיס לפיתוח אפליקציות רפואיות.

מי יוביל? הנבואה נתנה לשוטים, ולי אין כל כוונה להשתטות, מה גם שכל יום שומעים על חבירות גרנדיוזיות חדשות, ואנו חיים בעולם של חדשנות משבשת. אז אני סקרנית, ומבטיחה לחזור לנושא שוב ושוב.

בישראל החדירה של אמזון יחסית נמוכה, אך היא פותחת נציגות בארץ.

ברמה האישית מזמן עברתי לאנדרואיד. החלטתי שמבין חמשת הענקים (גוגל, אמזון, אפל, פייסבוק ומיקרוסופט) אני הכי סומכת על גוגל. אז אולי החברה בעלת מנוע החיפוש החזק בעולם, והבינה המלאכותית דיפ מינד שתביא לנו את הישועה ברמת רופא ממוחשב מעולה במיוחד.

עוד בתחרות על החלפת הרופא מצויים כמובן ווטסון של אי בי אם, וכמובן שאר הענקיות. או, כאמור, מיזוג ואפילו חברה חדשה שתשבש את השוק ותטרוף את הקלפים.

מקורות ומקורות מדעיים

לרשימת 25 אתרים מובילים במידע רפואי באנגלית.

בחירת רופא דיגיטלי – הכתבה

מקורות מדעיים:

  1. The creative destruction of medicine: How the digital revolution will create better health care, E Topol, 2013.
  2. CheXNet: Radiologist-Level Pneumonia Detection on Chest X-Rays with Deep Learning, The open-access, scientific preprint website arXiv. Nov. 14 2017
  3. The Fourth Industrial Revolution, book by Klaus Schwab, Amazon
  4. תומס פרידמן בספרו “תודה שאיחרת” (2)
  5. Eric J. Topol. Landmark Digital Medicine Trial: Patient-Generated Data Improve Cancer Survival – Medscape – Jun 07, 2017.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

ספטמבר 2017, עדכון – דצמבר 2017

 

הערה: המידע וההמלצות לעיל אינם תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית.

2 תגובות
  1. פרופ ירון צלאל
    פרופ ירון צלאל אומר:

    כל הכבוד מיכל. אכן האתרים יעזרו לנו בבינה המלאכותית ובידע האין סופי שמת רבה בקצב אקספוננציאלי. עדיין לשמחתנו יזדקקו לנסיון של הרופא לחום לדו שיח למגע ולהבנת המטופלים. זה לא יקחו מאתנו כל כך מהר.

    הגב
  2. ארי מנור
    ארי מנור אומר:

    היי מיכל.
    האתר של CureFacts עלה לאוויר לפני חודש (www.cureFacts.com), ואת מוזמנת להוסיף אותו לרשימה!
    באתר יש, בין היתר, מידע על טיפולים לשפעת ולצינון, וגם את כל ההתוויות שיש לויטמין סי. המידע על כל טיפול כולל דרוג אינטואיטיבי, ופירוט נגיש על הבטיחות והיעילות. המידע מבוסס על כל המחקרים הקליניים התקפים שפורסמו אי פעם. כולם מזומנים!

    הנה דוגמא – קישור לטיפולים שנחקרו בנושא שיעול:
    https://www.curefacts.com/answers?symptoms=sneezing

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *