ההשפעה של רובוטים על הבריאות ובעולמות הרפואה כבר ניכרת, וזו רק תחילת הדרך. בשנת 2011 שוק הרובוטים עמד על 30 ביליון דולר. 86 אחוז ממנו בתעשייה ו 14 אחוז בשירותים. המגמה התהפכה ומרבית הגידול בעולם הוא ברובוטים בתחום השירותים, לכן אין ספק שבבתי חולים המהפכה תתפשט למשרות של שירות לקוחות, פקידים, סניטרים ונהגים, ראו לדוגמה את פפר הרובוט המשמש כפקיד קבלה ושירות לקוחות בבית חולים בבלגיה כסנונית ראשונה. ניתן לחלק את שימושי הרובוטים שישפיעו על בריאות הציבור ואיכות חייו לשתי זירות עיקריות:

  • רובוטים לטיפול בבית.
  • רובוטים בבית החולים.

בכתבה זו אתמקד ברובוטים בזירת בתי החולים: כמסייעים לרופאים, לאחיות, לתהליכי סטריליזציה, רובוטים הפועלים בשירות הלקוחות, בתפקידי משק ועוד.

מקצועות הרפואה

נכון לשלב הנוכחי בינה מלאכותית ניתנת לשימוש בתחומי ידע צרים, המושתתים על מידע עתק. כך לדוגמה אם ניתן לאלגוריתם שמאבחן דלקת ריאות בצילום חזה טוב יותר מרנטגנולוג את המידע שעליו פועל אלגוריתם הסוקר שלל מחקרים בתחום טיפול ספציפי … נקבל גארבג’. ולהפך. אי לכך בינה מלאכותית לא צפויה להחליף את הרופא, לפחות בשלב הביניים, אלא לתמוך בצוותים רפואיים רב תחומיים. מקצועות בהן ההשפעה רחבה כוללים כירורגיה, הדמיה, ופתולוגיה.

הדמיה ופתולוגיה הם שני מקצועות רפואיים המבוססים על עיבוד כמויות מידע חזותי רחב. כבר כיום אינספור מאמרים מתפרסמים על יתרונותיהם של אלגוריתמים בתחומי ההדמיה, כל אחד ויתרונו הוא. גם בפתולוגיה צפויה מהפכה גדולה, והיא תחום אליו נכנסת לדוגמה IBM עם ווטסון.

כירורגיה: שימושי רובוטים ברפואה התבססו דווקא בכירורגיה – Robotic Surgery, כמסייעים בידי ידי המנתח ומוחו, מפחיתים רעד, ומאפשרים עבודה באזור סגור – בניתוחי לפרסקופיה שהלכו והתרבו. בשנת 2011 נעשו בעולם 369,000 פעולות כירורגיות על ידי רובוטים, מתוכם כ- 100,000 ניתוחי פרוסטטה ו-125,000 ניתוחי רחם. בסוף 2011 היו בעולם מעל 2,000 רובוטים דה-וינצ’י, מהם 3/4 בארה”ב.

המנתח מנחה את דה-וינצ’י, וארבעת הזרועות של הרובוט פועלות בניתוחים מורכבים וחודרניים. לדוגמה ניתוח של כריתת קיבה חלקית Partial Gastrectomy, כך אפשר לנתח חולה מרחוק, כשמנתח אפילו ביבשת אחרת. הטכנולוגיה מאפשרת צפייה ברקמות המנותחים באמצעות המצלמה הרובוטית, לרבות בכלי-דם וברקמות זעירות שעד היום פשוט אי אפשר היה לראות, גם לא בניתוח פתוח. בנוסף מחקרים הראו שהשימוש ברובוט מקצר את זמן האשפוז, מונע איבוד דם ומעלה את בטיחות הפרוצדורה.

תחום אחר הוא ניתוחי עמוד שדרה: חברת מדטרוניק, ענקית המכשור הרפואי, רכשה את חברת מזור מדיקל הישראלית בסכום יוצא דופן בדיוק בשל הרובוט של האחרונה המסייע בניתוחי עמוד שדרה. בבית חולים “שערי צדק” פועל רובוט לניתוחי עמוד שדרה, שמשפר את הכנסת הברגים לייצוב עמוד השדרה. 10-30% מהברגים המוחדרים ידנית בעזרת שיקוף לא מוכנסים כראוי, והסיכון הוא פגיעה בעצבים, כלי דם ובחוט השדרה. הרובוט מאפשר תכנון מראש של מסלול החדרת הבורג בהדמיה תלת-מימדית מבוססת CT. הקרינה מינימלית, והתוצאות בהחדרה מדויקת של הבורג  למיקום מדויק שסומן מראש בחוליה משתפרות.

שיתוף פעולה בין בית החולים לילדים בסינסינטי ואוניברסיטת בן-גוריון  הביא לפיתוח רובוט שיכול להכניס צנטר לוריד מרכזי. האולטרה-סאונד מעביר למחשב את מיפוי כלי הדם בעומק 15 ס”מ וברוחב של 0.5 מ”מ. בעתיד ניתן יהיה להעזר ברובוטים אלה לקחת ביופסיות מאיברים.

דוגמה אחרת היא שימוש ברובוט מצנתר, שפותח על ידי פרופ’ ביאר, ומסוגל למדוד במדויק את קוטר כלי הדם ולבחור בתומכן מתאים, וכך הוא מסייע לקרדיולוג בהחדרת התומכן לאזור המוצר, תוך צמצום החשיפה לקרינה של הרופא. ניתוח לב פתוח באמצעות הרובוט כבר בוצע ברמב”ם.

והדיווחים ממשיכים – אם על רובוט שמנתח עיניים, ודרך רובוט שמבצע אנסטומוזות במעי בצורה יעילה מאלה הנעשות על ידי כירורג.

השלבים הבאים הם רובוטים יותר עצמאיים, וכבר נעשים ניסיונות ברובוטים המפותחים במטרה לפעול ללא הנחיית רופא. רובוט כזה כבר עשה חיבור של לולאות מעי טוב יותר מאשר מנתח מנוסה. בעתיד רובוטים יובילו בניתוחים, בעיקר אלקטיביים, וישנו לחלוטין את פני הכירורגיה. הדבר ינבע הן מההתקדמות הניכרת בתחום פיתוח הרובוטים והן משילוב של יכולות הדמיה מובנות בתוך הרובוטים.

בעיה אפשרית שניתן לחזות היא בהכשרת מומחים כירורגים לטיפול במצבי חרום, כדוגמה.

סיעוד

רובוטים מקלים על עבודת האחיות על ידי חלוקת תרופות – רובוט ה TUG לדוגמה נושא עד 453 קילוגרם ציוד רגיש כמו תרופות מבחנות ובדיקות, מאורגנות במגשים, הוא מופעל על ידי מסך מגע, וחוזר בתום המשימה לטעון עצמו מחדש. בבית חולים הלל יפה כבר הטמיעו רובוט חלוקת תרופות. הכנת התרופות האישיות והתמיסות תעשה גם היא על ידי הרובוטים, שיסייעו גם בהרמת חולים כבדים והעברתם.

עוזר רופא

בקרוב רובוטים יהיו חלק אינטגרלי במחלקות האשפוז ויבצעו בסיוע טכנאים רפואיים את כל הבדיקה הפיסיקלית וכן יעבירו לרופא דיווח על החמרה במצב החולים. בכל רובוט כזה יהיה מכשיר US. כבר כיום מצויים בשימוש רובוטים דוגמת Veebot שמצליח בלקיחת הדם ב 83%, תוצאה זהה לאחות או רופא מיומן. הרובוטים לוקחים דם בסיוע US או אור אינפרה אדום.

משק ולוגיסטיקה

ההערכות הן שבשוק האמריקאי 50% מהמקצועות יוחלפו, ובעולם המתפתח מעל 70%, אולם במקביל התחזית שעליה פחות מדברים היא שעד שנת 2030 יווצרו המוני סוגי מקצועות חדשים, ואנו כבר רואים מקצועות כאלה נולדים בקצב גובר.

כבר כיום רובוטים פועלים בעבודה המשקית בבית החולים – בהובלת ציוד לסוגיו, בניקוי חדרי המטופלים, בהגשת מזון ועוד. רובוטים ישמשו לסטריליזציה וצמצום זיהומים נוזוקומיילים – דוגמת הרובוט בבית החולים שערי צדק. רובוט ה Xenex  הוכח כמוריד שכיחות זיהומי קלוסטרידיום דיפיציל  ב 70% על ידי שימוש באור UV, שיעיל בגרימת נזק סלולרי יותר מכל חומר כימי.

התחומים בהם נראית כניסת רובוטי לוגיסטיקה הם:

  • ניוד ציוד: קובוטים מתפקדים כשליחים המעבירים אספקה וציוד. בעזרת מערכת ראייה ממוחשבת ויכולת הרמה ותנועה הם מובילים את הציוד לאתר הנכון, מניחים אותו במקום נכון, וחוזרים על הפעולות מבלי להתעיף, 24/7 ככל הנדרש.
  • ניוד חולים במקום עבודת הסניטרים
  • ניוד בדיקות דם, כביסה, ציוד רפואי ותרופות
  • סטריליזציה וחיטוי – למניעת זיהומים בבתי חולים.
  • ניקיון

שירות לקוחות

בשני בתי חולים בבלגיה כבר כיום נעשה שימוש ברובוט ההומנואידי פפר שפותח ביפן. הוא מחליף אנשי שירות לקוחות, מכוון את הקהל תוך שהוא משוחח ב – 20 שפות, יודע להבחין האם מדובר בילד או בוגר, גבר או אישה. פפר לעולם לא מתעייף מלהסביר וודאי לא מתפרץ על החולים, והוא גם משמש בהכנת ילדים לניתוח.

רובוטים בטלה רפואה

רובוט טלה פרזנס מתפקד כייצוג (אוואטר) של גוף הרופא. רובוט כזה יכול לראות חולים גם כשהרופא רחוק מאד. כך רופאים יכולים לבקר חולים בשעות הערב כשהם כבר בבית, לתמוך ברופאים בשטח, להגיע לאזורים מוכי מגיפה מבלי להסתכן, ועוד. גל ענבר מיבא לארץ את VGO בו התנסיתי, ויש בית חולים אחד בו מתקיים פילוט ראשוני עם ויגו, במטרה לאפשר לרופא לטפל בו-זמנית במטופלים המצויים במספר מחלקות ואתרים. כך הרופא יכול להעניק ייעוץ רפואי, לאבחן, לתמוך רופאים בבתי חולים מרוחקים,  ואף להרגיע חולים הזקוקים לכך. העומס בבתי חולים מחד, המחסור ברופאים מאידך, והצורך להעניק טיפול מעולה לאנשים בפריפריה מבטיחים שמדובר בפיתרון חיוני.

רובוטים דוגמת VGO מאפשרים רפואה מרחוק ומתן מענה מהיר לחולים באזורי מגפה – מבלי לסכן את הסגל הרפואי. בעתיד צפויים רובוטים לסייע במקרים של צורך בעזרה ראשונה באזורים מרוחקים.

שימוש אחר ברובוטי הטלפרנס הוא במערכת החינוך. ילדים המאושפזים לזמן ארוך, למשל במחלקה האונקולוגית סובלים מבדידות וגם מפסידים בית ספר. השימוש ברובוט הזה נותן אפשרות לילדים לשלוח את עצמם לבית הספר, ללמוד ולפגוש חברים בבית הספר באמצעות הרובוט.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

יולי 2017, עריכה אחרונה אוקטובר 2018

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

מאמרי מפתח מומלצים:

  1. מהפכת הדאטה ברפואה – מאמר סקירה
  2. שינוי הפרדיגמה ברפואה בעקבות המהפכה התעשייתית הרביעית
  3. תחומי חדשנות משבשת המשפיעים על הבריאות והרפואה

לקריאה נוספת בתחומי רובוטיקה ורפואה:

1 תגובה
  1. לוקשורי
    לוקשורי אומר:

    מיכל, האם את מעדיפה כשתזקני לבלות עם רובוט או עם ילדייך? ואם הרובוט הוא יצור כה ידידותי, למה למטה כאן יש CAPTCHA שבודק שהמגיב אינו רובוט? או למה תא”ל זיו אבטליון אמר שלשום ב’ישראל היום’ שרובוטים יחליטו בעצמם, ובלי להתייעץ איתנו, את מי להרוג בשדה הקרב? הקיצור, אנא אל תמכרי לנו לוקשים. החברה העתידית שאת משווקת לא תהיה כזו שראוי לבני אדם לחיות בה.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *