, ,

8 דרכים לעכב הזדקנות: להוריד גיל ביולוגי ביחס לגיל כרונולוגי

במאה האחרונה המין האנושי הביא להארכת תוחלת החיים ביותר מ 50%, בעיקר בזכות חיסונים ורפואה מונעת, תזונה היגיינה, ושיפורים בחקלאות ובמזון, לאן נגיע במאה הנוכחית?

מחקרי תמותה על שבטי הציידים-לקטים המעטים שעוד נותרו הראו שאבותינו הקדומים חיו בין 21 ל- 37 שנים. בתחילת המאה ה 20 תוחלת החיים הממוצעת עמדה על כ 49 שנים, ואילו בסוף המאה היא הגיעה לממוצע של 76 שנים.

שנים ארוכות רוב המחקר הרפואי התמקד במניעת מחלות, בעיקר הבאות עם הזקנה, לדוגמה אלצהיימר, פרקינסון ועוד. לא היתה חשיבה בכיוון של מניעת ההזדקנות. בשנים האחרונות יותר ויותר מוחות – רופאים, מדענים וחוקרים יוצאים במסע לחקר הזקנה, וחלקם אומרים בלי היסוס – הארכת החיים ויותר. חלק ממובילי המסע, הקרויים גם טרנסהומניסטים, הם ריי קורצוייל, ממיסדי אוניברסיטת הסינגולריות, או פרופ’ אוברי דה גריי – Aubrey De Grey שחוזה שנחיה 1500 שנים, חותר להגדיר את עצם הזקנה כמחלה ומדבר על ההתבלות הפיסיקלית של הגוף. הם חלק מתנועה להארכת חיים. גל הגדול שוטף את העולם.

חיים ומוות ביד השעון (הביולוגי)

השעון הביולוגי מכוון את החיים שלנו במחזוריהם השונים, יום ולילה, מחזורי הוסת והרבייה ועוד. הוא אחראי לחיים ולמוות של יצורים חיים. השעון הביולוגי מוגדר כקצב פנימי של היצור, אשר מתרחש באופן ספונטני ולא רק כתוצאה מתנאי הסביבה או מהשפעות חיצוניות” (ויקיפדיה). “משך חיים הכרחי” בראי האבולוציה הוא הזמן הנדרש לאדם לגדול ולהתפתח, למצוא זיווג, להביא ילדים לעולם, ולהשקיע זמן בגידולם ובחינוכם.

בעודני כותבת את הכתבה הזו החלטתי לנסות שאלון של כ 140 שאלות לבדיקת הגיל הביולוגי שלי, שלשמחתי, למרות עודף המשקל עימו אני מתמודדת, יצא צעיר בכ – 4 שנים מגילי הכרונולוגי. השאלון לוקח זמן, והערך שמצאתי בו הוא חיזוק דפוסים בהם כבר בחרתי (למשל לאכול פחות בחוץ, לשתות יותר), ולאפשר לבחור שינוי נוסף להטמיע במטרה לשמור על הבריאות ולהוריד בגיל הביולוגי.

הגיל הביולוגי נקבע לא רק בשאלונים, אלא גם על פי תפקודן של הרקמות והאיברים בגוף. במחקר שנעשה בבני 38 קבעו את הגיל הביולוגי על פי סמנים כלחץ הדם ותפקודים קוגניטיביים, ובדיקות דם המעידות על תפקודי הכבד, הכליה ועוד. למרות שלכלל המשתתפים במחקר היה אותו גיל כרונולוגי, הגילאים הביולוגים של הנבדקים נעו בין 28 ל 61. במחקר אחר מצאו כי ניתן לקבוע את הגיל הביולוגי על ידי קריאת כ 150 גנים, שהמחקר מצא והם משמשים לחישוב הגיל, וקרויים “healthy age gene score.”. מובן שככל שהדברים מותאמים יותר אישית הם מנבאים טוב יותר את תוחלת החיים של פרט מסוים.

מה זו הזדקנות?

הזדקנות היא תופעה אנושית, בקרב בעלי חיים החיים בטבע נדיר למצוא חיה זקנה כיוון שהחיות החיות בפרא נוטות למות ממחלות, מאיתני הטבע, או מאלימות עוד לפני שיספיקו להגיע לזקנה.

ההזדקנות מתחילה מלידה, אלא שאז היא קרויה התפתחות -תופעה אופטימית ומהירה בהרבה בהשוואה להזדקנות… תהליך ההזדקנות קורה בגוף, ברקמות ובתאים מגיל צעיר, כבר בגיל 30 לדוגמה, מתחילה סרקופניה פזיולוגית – אובדן רקמת שריר. הזדקנות כרוכה בירידת החיוניות של האורגניזם, ויכולת ההתגוננות שלו כנגד מחלות – גידולים סרטניים, מחלות זיהומיים ודלקתיות לרבות טרשת העורקים, ועוד. משערים כי הזדקנות תאי ורקמות הגוף מופעלת ע”י ההיפותלמוס, האיבר במוח המפקח על הבלוטות מפרישות ההורמונים הגוף.

הגיל ביולוגי נקבע על פי מספר מדדים, כמו תפקודים קוגניטיביים, תפקודי הריאה, רקמת הכבד, צפיפות העצמות, פרופיל הורמונלי ומדדים ביוכימיים נוספים. קצב ההזדקנות שונה בין אדם לאדם ובין האיברים השונים. תיתכן הזדקנות מהירה של כלי הדם, אך איטית בעצמות השלד, לדוגמה.

כיוון שכיום אין כמעט אנשים המגיעים לגיל 110 שנים, ניתן להניח ש 110 עד 120 הוא הגבול העליון של השעון הביולוגי שלנו, גם לקשישים מופלגים שזכו בסט גנים מיטבים. משך חיים – Life Span, שהוא מספר השנים המירבי שאדם יכול לחיות.. התקדמות המניעה אמנם שינתה את עקומת החיות בארצות מתפתחות בדומה למפותחות. יחד עם זאת נכון להיום המוות אינו אקראי – סיכוייו גדלים עם השנים החולפות למרות העליה בתוחלת החיים (Life Expectancy משך החיים הממוצע הצפוי לאדם באוכלוסייה ספציפית) .

טלומרים, אריכות ימים ומה משפיע עליה

עדיין אין בידינו מודל שמסביר בהצלחה כיצד בני-אדם מזדקנים. קיימות כיום יותר מ- 300 תיאוריות שמנסות להסביר את תהליך ההזדקנות, אך חוקרי הזקנה אינם מקבלים אף לא אחת מהן במלואה. חלק גדול מהמחקרים ממוקדים בטלומרים. טלומר הוא האזור המצוי בקצה של הכרומוזומים, שמכילים את ה DNA, החומר התורשתי שהוא “תוכנת החיים”. לכל כרומוזום שני קצוות שבכל אחד מהם מצוי טלומר המיועד להגן עליו, כמו שקצות שרוכי הנעלים מוגנים על ידי חיזוק קטן.

בכל פעם שתא מתחלק, הטלומרים שבו מתקצרים מעט. לאחר כמה עשרות חלוקות, הטלומרים כבר קצרים עד כדי כך שהתא אינו מסוגל להתחלק פעם נוספת. למעשה, הטלומרים משמשים כסוג של שעון העוקב אחר ‘גיל’ התא לפי מספר החלוקות שהוא עובר, ועם הגיל הטלומרים הולכים ומתקצרים, ונכשלים במשימתם להגן על גדילי ה DNA.

בשנת 2010 קבוצת מדענים מהרוורד גידלה עכברים בעלי טלומרים קצרים, שהראו מאפייני זקנה עוד בצעירותם. לאחר מכן גרמו החוקרים לעכברים ליצר את האנזים טלומראז, המאריך את הטלומרים, והראו שעקב כך שהטלומרים התארכו נעלמו מאפייני הזקנה, תאי עצב התחדשו, הפוריות שופרה, ואיברים שנפגעו בתהליכי ההזדקנות, כמו כבד, טחול או מעיים, הבריאו.

דבר זה הוביל למחשבה שלא רק בעכברים קיימת האפשרות שרקמות שהזדקנו יוכלו לחזור אחורה בזמן. מחקר זה, שהיה הפעם הראשונה בה הגיל הושב לאחור בייצור חיי, פתח פתח למחקרים נוספים המחפשים דרכים למלחמה בהזדקנות ולהארכה דרמטית של תוחלת החיים. למרות שלא מעט רופאים וחוקרים סוברים שהארכת הטלומרים באמצעים גנטיים יכולה להאריך את תוחלת החיים של האנושות.

טלומרים ארוכים בריאים ושמחים:

התנועה הטרנסהומניסטית להארכת החיים טבעה מושג: Longevity Escape Velocity, המתאר מצב בו אנו מאריכים את החיים מספיק עד שבכל פעם תגיע טכנולוגיה אחרת שתאפשר להאריכם בעוד קצת. המושג הינו היפוטטי ומבוסס על כך שתוחלת החיים של המין האנושי עולה כל שנה, וקצת יותר משנה לשנה – בעקבות התפתחויות המחקר שמביאות לאסטרטגיות טיפוליות וטכנולוגיות חדשות. כרגע נדרשת יותר משנת מחקר על מנת להעלות את תוחלת החיים הממוצעת בשנה, אולם הטענה של הטרנס הומניסטים היא שכשיחס זה ישתנה – תהיה חציה של Longevity Escape Velocity ומעבר תיאורטי לחיים ארוכים מאד, ראו בדיאגרמה:

עדיין איננו מבינים לגמרי את כלל המנגנונים מאחורי ההזדקנות התאית, אך גם כאן צפויות פריצות דרך מחקריות. אין ספק שההאצה במחקר ובטכנולוגיה מעוררת הרבה תקוות, יחד עם זאת הגורמים המשפיעים על הגיל הביולוגי רבים, לא כולם בשליטה מלאה:

לא בשליטה בשליטה חלקית בשליטה מלאה
גנטיקה השכלה תזונה
מגדר (נשים חיות יותר בכ – 5 שנים) זוגיות טובה פעילות גופנית
משפחה (גנטיקה וסביבה) השמנה (ביחס הפוך) הימנעות מסמים קשים/עישון (מקצר חיים בכ 10 שנים)
  אמונה, רוחניות, הכרת תודה חיסונים
  גישה חיובית ואושר חגורות בטיחות, קסדות, ואמצעי בטיחות
  בדיקות רפואה מונעת ואבחון מוקדם התנהגויות סיכוניות (ביחס הפוך לתוחלת החיים)

8 דרכים להאט את ההזדקנות ולהוריד גיל ביולוגי

נראה כי הגנטיקה היא הגורם המגביל את משך חיי בני אדם לאזור 110 ומקסימום 120 שנה. זהו השעון הביולוגי. אולם שעונים ביולוגיים מושפעים גם מגורמים חיצוניים, קרי שינויי סביבה, תזונה, פעילות גופנית, חברים וקהילה ומניעה.

הגוף מאוזן במערכות עדינות של חלבונים – כולל הורמונים, אנזימים ואינספור חומרים היוצרים מעגלים רבים. ה –DNA קובע כיצד הללו יתוזמרו לאורך השלבים השונים של החיים. הבשורות הרעות הן שברמת האבולוציה – הכוח החזק המניע את הקיום, בני האדם אמורים לסיים את חייהם בערב כשילדיהם יכולים לדאוג לעצמם, קרי גיל 30-40. הבשורות הטובות, גם למי שאינו מאמין באריכות חיים רדיקלית, הן שיש דברים שניתן לעשות במטרה להאט את תהליכי ההזדקנות ולשמור על גיל ביולוגי נמוך מן הגיל הכרונולוגי:

  1. הפחתת לחץ

צמצום סטרס באמצעות פעילות גופנית, חברתית, יוגה/מדיטציה או סוגי התעמלות גוף נפש (פלדנקריז, פאולה, טאי צי, ציקונג ועוד עשרות שיטות). לחץ הוא גורם משני או ישיר לבעיות בריאות רבות ואף למוות. במידה ואתם אנשים לחוצים מטבעכם או לחלופין לאחרונה היו מספר גורמים שהעלו את רמת הלחץ בחייכם, מוטב שתתייעצו עם הרופא או איש מקצוע מומחה בנושא.

  1. פעילות גופנית

פעילות גופנית של שעות הפנאי (לא ספורט אתגרי-תחרותי) נמצאה בעלת השפעה מבורכת על צמצום התמותה, ומצבם של אלו שעוסקים בפעילות גופנית נמרצת טוב יותר משל אלו שעוסקים בפעילות מתונה. ההמלצה הגורפת היא לעסוק בפעילות אירובית כלשהיא, לדוגמה, הליכה ממושכת לפחות שלוש פעמים בשבוע, או 150 דקות.

  1. תזונה בריאה

שורה תחתונה: תזונה דלת קלוריות, עשירה בירקות, דלה בשומן ונטולת מזונות מעובדים שומרת על גיל ביולוגי נמוך מן הכרונולוגי. מחקרים באוכלוסיות במקומות של גילאים מופלגים, דוגמת האי אוקינאווה (יפן), שם מכל 100 אלף נפש 20.6 הם בני 100 שנה ומעלה, (בניגוד לשיעור של 4.9 של בני מאה ומעלה, לכל 100 אלף ביפן), או בעמק וילקאבאמבה באקוודור, בחבל אבחזיה בגרוזיה ובאזור הונזה בפקיסטן, מצאו ש

החיים של מאריכי החיים מאופיינים בתזונה דלת קלוריות, עשירה בירקות, דלה בשומן ונטולת מזונות מעובדים. בנוסך הם נהנים מחיי קהילה תומכים, וממיעוט בלחץ.

  1. שמירה על משקל תקין

השמנה מובילה לבעיות רפואיות כגון מחלות לב וכלי דם, סכרת וסרטן (סוגים מסוימים). השמנה נמדדת במדד המסת הגוף, Body Mass Index  = BMI, היחס בין משקל הגוף לגובה בריבוע. השמנה קשורה למשפחתיות, גנטיקה, סביבה והרגלים, היא הוגדרה במחלה, וניתן לשלוט בה לפחות באופן חלקי.

לבעלי עודף משקל היעד הוא ירידה במשקל (חשוב מאד לחולי סכרת מבוגרים, סוג 2, הסובלים מעודף משקל, בצד שמירה על משקל יציב לאורך זמן ולא פחות חשוב – על מסת השריר.

  1. שינה

שינה מספקת וסדירה, של 6-9 שעות: פחות מ-6 שעות שינה בלילה אינו טוב לבריאות, וגם מעבר ל-9 שעות בלילה לאורך זמן לא יועילו.

  1. אנשים אהובים וקהילה

בדידות היא מחלה, לא בכדי מצאו שנישואים ארוכים ויציבים קשורים לתוחלת חיים ארוכה יותר… לגרושים או פרודים סיכון של 27% למוות מוקדם, ולרווקים סיכון גבוה ב-58% למוות מוקדם לעומת בני גילם שנישאו וחיו עם בן זוגם, בשקלול הגיל, המצב הבריאותי ומשתנים נוספים העלולים להשפיע על הממצאים.

גם אלמנים הם בעלי סיכון גבוה ב-40% למוות מוקדם. אבל לא חייבים להתחתן, חבר או חברה קרובים מספיקים למנוע תחושת בדידות, להפחית סטרס ו”לשמור על הטלומרים” חיוניים. מעורבות בקהילה ומערכת תמיכה גורמות למשמעות והערכה עצמית גבוהה יותר, לתחושת ערך עצמי וליכולת לשלוט על חיינו וגורלנו.

  1. מניעה ואבחון מוקדם

בדיקות תקופתיות לאיתור גורמי סיכון למחלות לב, איתור מוקדם של מחלות הסרטן, דוגמת סרטן השד או המעי, לחץ דם, שבץ  ועוד.

מניעה או לפחות איתור מוקדם של לחץ דם, הרוצח השקט”, לרוב אינו גורם לתסמינים, אך מגביר את הסכנה לשבץ, התקף לב, אי- ספיקת לב, ועוד. המניעה קשורה בתזונה ופעילות גופנית, האבחון המוקדם של המחלה מאפשר לטפל ולמנוע סיבוכים.הדבר יפה גם למניעת סוכרת והיפרכולסטרולמיה, באמצעות שינוי בהרגלי התזונה, הפחתת כמות הסוכרים והפחמימות הפשוטות בדיאטה למינימום, אכילת מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך, הקפדה על ארוחות מסודרות ועוד, וכמובן – פעילות גופנית.

  1. גישה חיובית רוחניות ועשיית הטוב

אמונה, רוחניות, הכרת תודה: מחקרים מוכיחים כי לאמונה בכוח עליון קורלציה לאריכות ימים. ניתן להעריך כי הדבר נובע מתמיכה חברתית (מסגרות תפילה), ערכי עזרה הדדית ומוסר, משמעות והכרת תודה, יכולת התמודדות עם לחץ (תפילה, מדיטציה ופעילויות רוחניות אחרות). פעילויות רוחניות המעוררות רגשות חיוביים והללו משפיעים לטובה על המערכת החיסונית ועל גורמים פיזיולוגיים נוספים.

אושר וגישה חיובית –  גישה פוזיטיבית לחיים המועילה לאיכות החיים ולבריאות, כבר מימי קדם ידוע שאנשים מאושרים חיים יותר ואיכות חייהם טובה יותר. לאושר ולחשיבה חיובית סגולות ריפוי מיוחדות שבסופו של דבר מאריכים את חיי האדם המאושר.

במאמרים הבאים נדבר על נוגדי חמצון ותוספי מזון, הנדסת רקמות, חמצן בתא לחץ/אוזון, ושלל עירויי דם ושלל נושאים שנועדו להאריך ימים, ומצויים במחקר

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

פברואר 2018

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *