בזמן האחרון יוצא לי להיחשף לנושאים מעניינים בכנסים בהם אני מרצה. השבוע למשל הרציתי בכנס על קייר – גיברס – בני משפחה שמטפלים בלא עלות בבן משפחה, תופעה ממש נפוצה אך שקופה. בנוסף הרציתי על רפואה 3.0 בכנס שערכה חברת טרדיס גת על שתלים קוכליאריים (את השתליים קוכליאריים משתילים בניתוח לבני אדם שאיבדו את השמיעה לחלוטין, לרוב ילדים אך לא רק. הם כוללים שתל פנימי ומכשיר חיצוני). מי שהינו בעל שתל כזה שייך למשפחה הולכת וגדלה של סייבורגים, אנשים הנושאים בגופם חומר לא ביולוגי, או בעצם חיבור של אדם – מכונה.

וכך חזרתי להביט על סייבורגים, אבל הפעם בתוך נושא רחב יותר הקרוי ביו – האקינג. המושג הזה הוא חדש יחסית, ומייצג תנועה הולכת וגדולה של בני אדם, לאו דווקא עם רקע בביולוגיה, שרוצים להיכנס לקרביים של מנגנון ההפעלה של עצמם. סייבורגים כמובן לא תמיד בחרו בכך, למשל ילדים עם שתל קוכליארי, אבל יש בהחלט אנשים שכן. אחד החלוצים בתחום הוא סטיב מאן, פרופסור מאוניברסיטת טורונטו מרכיב כבר יותר מ־30 שנה משקפיים חכמים, אותם המציא כמה עשורים לפני גוגל, הוא מצויד במעין עין ביונית, ו’לובש מיחשוב’ עוד לפני שהמושג הומצא. מאן נחשב אחד הסייבורגים הראשונים מבחירה. בשנת 1991, כאשר ניסה להקים מעבדת מחשוב לביש באוניברסיטת MIT  כונו המחקרים שלו “מטורפים לחלוטין, על הקצה”, ואילו היום תחום המחשוב לביש הופך למיינסטרים לחלוטין.

בשנים האחרונות גם הביו האקינג צובר תנופה, והקהילה הצומחת של חסידי ביו-האקינג מותחים את גבולות האני, לעולמות ‘טראנס הומניסטיים’. קהילת הביו – האקינג עושה חיבור בין תרבות ההאקינג (עשה זאת בעצמך) בתחום התוכנות לבין ביולוגיה. אדם ביוני הוא רק תחום אחד מתוך שלושה מאמצים: ניסיונות ביולוגיים להצערה/עיכוב הזדקנות; סייבורגים; והעלאת המוח למחשב, או Mind Uploading.

 

ניסיונות ביולוגיים להצערה/עיכוב הזדקנות:

לדוגמה ריי קורצוייל, מייסד אוניברסיטת הסינגולריות ומדען פורץ דרך בפני עצמו, מיישם זאת בלקיחת אינספור תוספים ותרופות שמטרתם להאריך את חייו ולשמור על גופו מספיק עד לשלב בו יופיעו הטכנולוגיות הבאות, מתוך כוונה להגיע למה שקרו Longevity Escape Velocity, ובשאיפה לחיי נצח.

ביו-האקינג ביולוגי כולל תזונה עתירת נוגדי חמצון ומרכיבים מעכבי הזדקנות; תוספי מזון; הורמונים; פעילות גופנית אקסטנסיבית שהוכחה כמאריכה טלומרים, ועד עריכת הדנ”א בטכנולוגיות כמו קריספר קאס 9 או ביופרינטינג – הדפסה ביולוגית בתלת מימד של רקמות ואיברים להשתלה, ממש בנק איברי חילוף.

קבוצה הולכת וגדולה של אנשים מצטרפים לתנועה הטראנס־הומניסטית, השואפת לחיי נצח. בין היתר נפתח קמפיין מימון המונים עבור מחקרים בתחומי הזקנה והארכת חיים. באתר הקמפיין תמצאו מפה מרתקת – REJUVENATION ROADMAP על ההתקדמות המחקרית האדירה הנעשית בתחום. את המחקרים חילקו לפי המנגנונים והסיבות השונות הגורמות להזדקנות, ולפי השלב המחקרי – ממחקרי מעבדה דרך מחקרי חיה, וכלה במחקרים קליניים בשלבים השונים. כשהקשבתי להרצאה של מנכ”ל  LifeSpan בכנס של הטראנס – הומניסטים הוא אמר כי חשוב להקשיב לרחשי הלב של הציבור. מסיבה זו הם מביאים רק מחקרים על הציר הביולוגי, כי בציבור עדיין אין בשלות לרעיון של  Mind Uploading.

סייבורגים:

שילוב טכנולוגיות בתוך הגוף, היוצר חיבור אדם מכונה, קרי אדם שאינו מוגבל על ידי הביולוגיה שלו, אלא גובר עליה באמצעים שונים. זו בדיוק הדוגמה של שתלים קוכליארים. ואכן לטכנולוגיה רפואית המתערבת בביולוגיה הגופנית יש היסטוריה ארוכה, אך אם עד כה הטכנולוגיה היתה סמויה מן העין כמו במקרה של קוצב לב, בהדרגה נוצרת מוכנות תרבותית לקבלם. כך יד תותבת או עין ביונית אינן מסמנות עוד מגבלה גופנית ונכות, אלא גם חדשנות טכנולוגית, עתידנות ויכולות על־אנושיות נחשקות. לכן יותר ויותר פיתוחים מנסים שהיד לא תחקה את המבנה של יד רגילה, אלא תקנה לאדם המוגבל הנזקק ליד הביונית יכולות ייחודיות וטובות יותר, בדיוק כמו שעושות הרגליים התותבות של האצן פיסטוריוס, המאפשרות לו לנצח אצנים בריאים. יש אפילו המשערים שאת ההומו סאפיינס יחליף הסייבורג — אדם שחלקו אורגני/ביולוגי וחלקו מכני.

Mind Uploading

העתקת המוח למחשב והפיכה ליישות דיגיטלית היא רעיון שמניח שהתודעה משולה לתוכנה, הפועלת על גבי המוח, סוג של כונן קשיח אורגני. הנחת המוצא היא שמה שהופך אותי ל’אני’ הוא סך כל המידע השמור במוח ובסינפסות (הקשרים) בין תאי המוח השונים. אם זה אכן כך – אפשר להעביר את אותו ‘אני’ למצע לא גשמי.

ריי קורצוייל, טראנס הומניסט ידוע, מדבר על זה בספרו הסינגולריות מתקרבת. הטראנס הומניזם מבוסס על התפיסה הקיברנטית של זהות כמידע. ואם האישיות שלנו מורכבת מ’ביטים’ של מידע, היא יכולה להיות אצורה באותה מידה בחומר אורגני או לא אורגני. חשוב להבין כי תפיסה זו מבוססת על שתי הנחות:

  • ראייה דואלית שמשמעה שהגוף נפרד ומובחן מן התודעה/נפש.
  • הנחה לפיה התודעה שווה למידע המאוחסן במוח.

זהו הבסיס לרעיון של שכפול המוח של יצור חי והעברתו לגוף אחר או למחשב. השימוש במכשירים הדיגיטליים והעולמות הווירטואליים מגדיל את התפיסה והחוויה האנושית של נפרדות המוח והתודעה מן הגוף.

ד”ר פיטר דיאמנדיס, רופא, מהנדס ויזם,גם חוזה שנחיה לנצח. “ברמת האבולוציה נועדנו לחיות עד גיל שלושים בערך” הוא אומר. אין ספק שפרצנו את הגבול הזה, ועכשיו נפרוץ גבולות נוספים. דיאמנדיס מצטרף בזאת לחבורה גדלה והולכת שמכוונת לחיי נצח. מצויים בה חברת גוגל, שמכוונת ל- 500 שנות חיים, בהובלת דמויות כמו ריי קורצוייל, העתידן ומנהל ההנדסה של גוגל (ושותפו של דיאמנדיס להקמת אוניברסיטת הסינגולריות).  קורצוייל חוזה כי תוך כ- 30 שנה בני אדם יוכלו להטעין את כל מוחם אל מחשבים, ולהפוך לבני אלמוות דיגיטליים. עוד מוביל מרכזי בתנועה הינו אוברי דה גריי. שמכוון לכך שנגיע ל- 1500 שנות חיים.

אחזור לאדם הביוני הפרופסור סטיב מאן, החתום על עשרות פטנטים, חוקר שפרסם מאות מאמרים, וכמה ספרים. בראיון לכלכליסט הוא אומר “לטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל לשימוש נרחב, אבל תמיד צריך לזכור – האם הטכנולוגיה שאנחנו מפתחים ממלאת את המטרה העיקרית והראשונית שלה? האם שעון חכם מראה טוב יותר את השעה? האם הוא מביא ערך מוסף או שמדובר בגימיק? כך גם עם משקפיים חכמים: האם הם עוזרים לנו לראות טוב יותר? אם לא, מהי הסיבה לקיומם? אם שכחנו את הסיבה העיקרית, לא משנה מהן היכולות הנוספות של המכשיר, לא נגיע לשום מקום. רוב המשקפיים החכמים שיש היום בשוק הם כישלון מהדהד בכך שהם אפילו לא עומדים במטרה הבסיסית שלהם”.

אין ספק כי אותם שתלים קוליארים המאפשרים להחזיר לאנשים יכולות שמיעה, ולהיות חלק מן החברה, עושים בדיוק את הדבר הזה.

איתכם ובשבילכן

ד”ר מיכל חמו לוטם

יוני 2019

עוד כתבות בנושא חיי נצח

  1. להיות בן תמותה – מדוע חשוב להזדקן בכבוד ולמות נכון
  2. 7 עובדות על טלומרים וכיצד לצמצם את שחיקתם בכדי לעכב זקנה
  3. 8 דרכים לעכב הזדקנות
  4. מדוע אנו מזדקנים? רפואת אנטי אייג’ינג, מספרו של ד”ר ארדיטי
  5. האם בני האדם יחיו לנצח? אוברי דה גריי חושב שכן
  6. 9 סיבות מדוע אנו מזדקנים ומה ניתן לעשות בנושא
  7. פיטר דיאמנדיס מתאר כיצד נגיע לחיי נצח

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *