מתוך הרצאתי בכנס ריבוט:

לפני שלושה חודשים, בטיול לקוסטה ריקה, גיליתי על היד של צחי נגע בצבע שחור כהה. קפאתי. הקוקטייל של בהלה ומחשבות נוסח “אלוהים, זה נראה רע”, עם “אני חייבת להציל אותו” היה מריר כהוגן. אהובי הד”ר שיחיה, בסיכון למלנומה – אביו נפטר מהמחלה רק לפני חצי שנה.

כמה שבועות מאוחר יותר, אני מקבלת שיחת טלפון שבה נאמר לי שיונתן, בני הצעיר, היה בראש הטור בנחל צפית. עשרה צעירים נהרגו באסון השיטפון.

יונתן ניצל. הוא חולץ מהנחל במסוק של 669. שבוע שלם לא תפקדתי, שערי השאול נפתחו והתוהו הציץ אלי מבעדם.

אבל לא היה לי זמן להתאושש, הייתי במרוץ. עם צחי – לאתר את המומחה מספר אחת לרפואת עור, לקבוע תור, לזרז את התור שנקבע לעוד חצי שנה, ללכת איתו. ואז לאתר כירורג הפלסטי, לקבוע את תור, וללחוץ לקבל תור לניתוח, וכך הלאה. במקביל יונתן – למצוא מטפלת מומחית לפוסט טראומה, לעקוב אחרי הילד, למצוא דרך להמשיך טיפול גם אחרי שנגמר התקציב בנט”ל, לדאוג לאבא שלי שגם בטראומה כי ראה בטלוויזיה, והיה בטוח שהנכד שלו נהרג.

וברגע הזה נפל לי האסימון – אני השמונים אחוז!

80% מהחלטות הבריאות מתקבלות על ידי נשים. מחליטות ומבצעות. אנחנו בוחרות את הרופא, קובעות תורים, עוקבות אחר החום, החיסונים, רוכשות ונותנות את התרופות, וכשצריך גם מנהלות את המחלות הכרוניות של יקירינו. לכל משפחה יש Chief Health & Wellness Officer  שמוביל ומקבל החלטות בריאות, לעתים קריטיות.

מוביל? מובילה! לרוב זו אישה.

אני אמא ל 5 ילדים, ואני יודעת זאת מהחיים עצמם. כשאני אוכלת בריא – כולם במשפחה אוכלים בריא, וכנ”ל לגבי ספורט, שינה ועוד. ומהצד השני – כשאני חולה בריאות המשפחה שלי נפגעת. אנחנו הנשים מהוות ציר הבריאות, המסד – האושיה של בריאות המשפחה שלנו. זה קורה באדוות – אישה, משפחה, קהילה, כי האישה היא הלב הפועם של המשפחה ובריאותה.

ואכן המחקר מראה שהשקעה בבריאות נשים נותנת תשואה גבוהה במיוחד.

נשים נמצאות בחזית הבריאות של משפחתן, אך לא בחזית בתעשייה ובארגוני הבריאות. רק 4% מהסטארט אפים בתחומי המדיקל מנוהלים על ידי נשים, רק 19% מהדוברות בטד מד הן נשים. ובמערכת הבריאות בישראל,  אתם יודעים, מתוך כ 30 בתי חולים כלליים רק 3 מנוהלים על ידי נשים, ואף לא אחת מקופות החולים. במצב הזה טבעי שצרכי הנשים יוחמצו לא אחת.

התוצאה היא אי שוויון לרעת הנשים. נכון, גם בישראל נשים מאריכות חיים יותר מגברים, אולם תוחלת החיים של נשים ישראליות מדורגת במקום התשיעי בעולם, ואילו הגברים ממוקמים במקום החמישי – פער לרעת הנשים.

סגירת פערים וההשקעה הכדאית בבריאות נשים דורשת שלושה מרכיבים:

שלושה דברים נדרשים לשינוי

ראשית, שינוי גישה. בהבנה שנשים בריאות וגם חולות בצורה שונה לגמרי. מפרופ’ מרק גלזרמן מנהל האגודה לרפואה מגדרית למדתי שהשונות הביולוגית מתחילה עוד ברחם, בתכנות עוברי שונה לזכרים ונקבות. זה משפיע בהמשך החיים על תפקוד כל תא וכל מערכת בגוף, לב, מוח, עיכול. לדוגמה ידעתם שיש שונות במיקרוביום של נשים? ואפילו במשך המעבר של אוכל, ששוהה במעי של האישה פי שניים בהשוואה לגבר. מה זה אומר לגבי תדירות הארוחות? אולי נשים צריכות לאכול פחות ארוחות ליום. ומה לגבי ספיגת התרופות? גלזרמן מדגיש עוד שבריאות האישה היא הרבה מעבר לרפואת הפריון ואברי המין שלה.

שנית, אסטרטגיה ועשייה מערכתית, לדוגמה בנושא המחקרים הקליניים. כיום רוב המחקר במחלות שאינן של נשים נעשה על גברים, ותוצאותיו מיושמות על שני המינים. זה מחייב שינוי.

שלישית, פעולה ומתמשכת לנשים לעמדות בכירות בתעשייה ובמערכות הבריאות. נשים יכולות וצריכות להשתלב בעמדות הובלה. הן מנהלות מעולות, המתמודדות היטב עם עולם ממהר מורכב ודיגיטלי.

אושיה

זו הסיבה שהקמתי את אושיה – קהילה של נשים בכירות ומובילות מעולמות הרפואה והוולנס. לקדם השפעה על בריאות נשים טופ דאון, ברמת הלאומית עם הממשל דרך כלי מדיניות הציבורית, אבל גם בוטום אפ – על האושר והבריאות של האושיות עצמן. כל החיים אנחנו דואגות לכולם, ושמות את עצמנו בסוף, אושיה מסייעת לחברות להיטען ולשמור על הבריאות והאיזון בין העולמות בזמן שהן ממשיכות להצליח ולהשפיע.

זו השליחות האישית שלי, שהאושיות ימשיכו להצליח, ייצרו אימפקט מערכתי על בריאות נשים שיחזיר תשואה גבוהה לחברה, ושנראה יותר ויותר נשים בחזית הבריאות.

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם, חדשנות רפואית

יוני 2018

לשאלון חישוב סיכון למלנומה ואפליקציה מומלצת לנושא נגעים עוריים

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *