בקרוב מאד יהיה לכל בית ולכל אדם רובוט אישי, שילווה אותו מינקות. זה ישנה את המציאות שאנו מכירים, וכמובן ישפיע על הבריאות ואיכות החיים והטיפול הרפואי, בעיקר בקשישים וחולים מורכבים וכרוניים:

לכל קשיש יהיה רובוט, שיקבל את כל הנתונים מסנסורים לבישים על בגדיו שעונו וגופו (דופק, לחץ דם, רוויון חמצן, הזעה) ויעבד אותם, ויהיה בן הלוויה שיקל על הקשיש בבדידותו.

מחקרים הראו שבני אדם מרגישים ומתקשרים לרובוטים שנראים כמותם… כשיהיה לנו בבית רובוט שנרגיש עימו נוח, כזה דמוי אדם עם ראש ועיניים, הוא בהחלט יקרא סיפורים לילד, (ולקשיש), ויקשיב לו ויצחק עימו וייעץ לו. דוגמה טובה הוא פפר, הרובוט היפני המקסים הזה, שיודע להגיב לרגשות וכבר חי עם אנשים ומשרת אותם. 1800$ והוא שלכם, לא פלא שהוא אזל מהשוק תוך דקה.

הרובוט האישי הוא יצור עם נוכחות גשמית המשולב בבינה מלאכותית. הבינה המלאכותית כוללת 2 קבוצות של יישומים – כאלה שמחליפים חושים כמו ראייה (זיהוי תמונות) שמיעה (ראו כדוגמה את חברת ביונד ורבל הישראלית שמזהה בקול מצבי סטרס, משמשת לשירות לקוחות, ואפילו מנבאת תעוקת לב ובעיות רפואיות באמצעות בינה המנתחת את הקול ונמצאת בנסויים קליניים). הקבוצה השנייה של יישומים בבינה מלאכותית הם כאלה התומכים בקבלת החלטות ומשפרים אותן. החלטות יכולות להיות כאלה של בעל הרובוט, וכמובן בינה מלאכותית מסייעת כבר כיום בשיפור החלטות רפואיות.

יש כמובן הבדל בין רובוטים לבין סייבורגים, ויש ננו-רובוטים, וחשוב להבין שמעבר לשתי קבוצות יישומי הבינה המלאכותית לרובוט יכולות נוספות הנובעות מהחיבור בין היישומים לפונקציונליות הפיזיות שלו.

השלכות הרובוט האישי על הבריאות

הרובוט האישי יזכיר למר קשישה לקחת את התרופות. בהתחשב בזה שאדם מעל גיל 65 לוקח בממוצע 5 כדורים ליום, וש 25% מבני 65 פלוס לוקחים 10 תרופות ליום שיוצרות המון אינטראקציות בעייתיות, הרובוט ינתר את התרופות ואת הרמות שלהן בדם באמצעות חיישן תת עורי. פיתוח עליו שוקדות חברות התרופות הוא מתן התרופות דרך שתל תת עורי כשהרובוט (או הסמרטפון) מפקח על המינונים. במקרה חירום – אותו הוא יחזה שעות לפני הסימפטומים כיוון שיקבל מידע מהלבישים, הוא יזמין את האמבולנס.

עוד? הרובוט יזכיר לקשיש לצאת לטייל וילך לצידו, חמוש באינטליגנציה מלאכותית הרובוט יהיה בן לוויה שיקשיב וישוחח עם הקשיש. והפרופסור מספר לי ששמע שדר אריק טופול אמר בכנס שיש עדויות שאנשים מעדיפים לדבר עם בינה מלאכותית אפילו על פני פסיכולוג.

רובוט לכל תינוק

“הרובוט יחזה מראש את התגובות השליליות ויתערב במינונים, הרי הוא יחזיק מידע אדיר עלינו, הרופא יהיה רק הכתובת השניה, ויהיה מקושר לכל מערכות ההפעלה בבית דרך האיטרנט של הדברים. הוא גם יזהה מצבי חירום ויתקשר לקרובים למד”א או למשטרה, יוכל לטפל בקשיש ולתמוך בו,

עם הזמן ירכשו את הרובוט כבר לתינוק שנולד, ויתחיל דור ראשון של תינוקות שהרובוט ילווה כל חייהם. דמיינו אותו מחליף לבני הדור הזה את החיתולים בשני הקצוות של החיים” (הרי כבר היום ביפן נמכרים יותר חיתולים לקשישים מחיתולי תינוקות).

הרובוט הזה יהיה גם האלטר, הזהות הדיגיטלית הוירטואלית של הבעלים שלו, הוא יכיר אותו כל כך מקרוב כיון שתופקד בו כל היסטורית הגלישה שלו, בנוסף למידע רפואי מריצוף הדנ”א, המיקרוביום והמטבולום, שיאפשרו לו לעשות דברים שלא יתוארו, למשל לצאת לדייטים וראיונות עבודה וירטואליים במקומנו, ואז רק אחרי סינון ראשון נצא אנחנו לדייט.

זו אינה תחזית מופרכת כלל ועיקר, אני מעריכה כי רובוטים לקשישים יכנסו לבתים בתפוצה רחבה תוך שנים ספורות. אינטל כבר הציגה את ג’ימי, רובוט המבוסס קוד פתוח שנבנה בעזרתה של מדפסת תלת מימדית במטרה להביא את ג’ימי לתפוצה רחבה במחיר של פחות מ-1,000 דולרים., וחברה ישראלית כבר פנתה בבקשה להיכנס עם הרובוטים שלה לניסוי יחד עם מומה – מוקד הטלרפואה של מכבי, ולנסות את הרובוטים הביתיים שיתנו סיוע למספר קשישים החולים במחלות כרוניות – בשלב זה לדוברי אנגלית בלבד.

Jimmy Robot

Jimmy Robot

הרובוטים החדשים

בכנס רפואה אקספוננציאלית שמעתי את רוב נייל, ראש תחום רובוטיקה בסינגולריטי אוניברסיטי, ומהמובילים בעולם בתחום. רוב נייל הדגיש  כי הרובוטים החדשים יהיו בעלי יכולת למידה, בני האדם יוכלו להדריך וללמד אותם. מעבר לזה הם יצוידו ביכולת “למידה עמוקה”, כמו ווטסון של IBM  שזכה בג’אופרדי. מה שעושה אותם לא רק הרבה פחות טיפשים, אלא הרבה יותר חכמים ממרבית בני האדם. הם יסקרו כמויות ידע בעצמם, אבל הפריצה היא שיוכלו ללמוד מה לעשות פשוט מדיבור והדגמה של אנשים.

נייל דיבר על השפעת חוק מור על הרובוטים – הם נעשים קטנטנים וזולים, לכן  גם הוא מעריך כי בקרוב מאד בכמה מאות $, מחירו של מכשיר סלולרי, נוכל לקבל את מרבית האיכויות הללו. נייל הדגיש את העובדה שכיום כבר יש ספריות פתוחות לקודים, ולאור העלויות הזולות, כיום כל אחד יכול לתכנט רובוט בעצמו, ראו ג’ימי.

רוב ניל אמר שהרובוטיקה נמצאת כיום בשלב הינקות שלה, אבל מתפתחת בקצב אקפוננציאלי. יש כמובן נושאים שטרם נפתרו, לדוגמה מקור הכוח, אולם גם זה יתקדם.

הרובוט האישי של הילדים שייולדו בעשור הבא ישדרג בגרסאות, יצבור עימם חיים שלמים עד הזיקנה, או עד שבני האנוש עצמם יוכלו לשדרג את מערכת ההפעלה שלהם כיוון שטרם התחברנו עם וויפיי למוח, זה להערכתי יקח יותר זמן, לפי ריי קורצוייל נביא הסינגולריות בערך ב 2040.

ובינתיים? יש החוששים שרובוטים ישמידו את האנושות, אבל אני מזמינה אתכם להתחבר ללמוד ולהתחיל לתכנן את הרובוט האישי שלכם

 

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

סגנית נשיא לחדשנות, מרכז רפואי שיבא

ינואר 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *