השינוי הדמוגרפי – עליה בתוחלת החיים בשילוב עלייה בשיעור המחלות הכרוניות ובביקוש לשירותי בריאות יוצרת אתגרים רבים, אחד מהם הוא עלייה בביקוש לשירותי טיפול לקשישים.

מי יטפל בכל הקשישים הללו?

רובוטים.

זו המסקנה של יותר ויותר יזמים תאגידים, אוניברסיטאות וממשלות, הבאים להתמודד עם הזדקנות האוכלוסייה. האתגר הוא לסייע לבני המשפחה ולעיתים ממש לסעוד את הקשישים בביתם, ולאפשר להם עצמאות ושמירה על כבודם מחד, ובריאות ובטיחות מאידך.

האתגר הזה מעסיק יזמים מפתחים רבים, ושלל פתרונות (חלקיים בשלב זה) יוצאים לשוק, על כך סיפרתי בראיון לרומי נוימרק, בחדשות כאן, מהדקה ה 21:20

והנה ארבע דוגמאות לרובוטים ביתיים לעזרה וטיפול בקשישים:

1. פפר

פפר, שיכול לשמש גם כ בן לוויה להפגת הבדידות, דובר כיום 19 שפות, ונועד להיות תומך. פפר גם משמש פקיד קבלה במספר בתי חולים. כשיצא לשוק לראשונה ביפן, הרובוט ההומנואידי אזל תוך דקות. מחיר – 1800$.

פפר באינטראקציה עם קשיש בריטי:

2. פילו, הרובוט שדואג לבריאותך

תרופות הן חלק מהחיים של כולם, ויותר ויותר אצל מבוגרים – הנתונים מראים שאדם מעל גיל 65 לוקח בממוצע 5 כדורים ליום, וכ 25% מבני 65 פלוס לוקחים 10 תרופות ליום שיוצרות המון אינטראקציות בעייתיות.

לעיתים מדובר בתוספי מזון וויטמינים, לעיתים בהורמונים, לעיתים בתרופות לטווח ארוך, או לטיפול לטווח קצר. לזכור מתי לקחת את הכדורים האלה הוא אתגר, ואליו נועד פילו, רובוט ביתי שמתזכר לנטול תרופות, מזכיר כשהן נגמרות, מחבר לייעוץ רפואי, ואף מעדכן בן משפחה קרוב (לבקשתכם) כשבן משפחה בודד או קשיש שכח את לקחת תרופה. פילו משתמש בזיהוי פנים כדי לזהות אנשים שונים במשק הבית, ויכול להזכיר לכמה אנשים ליטול את התרופות והתוספים שלהם. בנוסף הוא יכול להזמין תרופות, ולענות על שאלות בריאות.

החיבור לרופא נעשה באמצעות הטלפון החכם או הטאבלט, וכך גם לבן משפחה מחוץ לבית. מחיר השוק 599 $.

3. Herb, קיצור של Home Exploring Robot Butler

פותח על ידי חוקרי באינטל בשיתוף אוניברסיטת קרנגי מלון, כרובוט משרת, או באטלר. הוא משיג את האווירה של משרת בלובשו עניבת פרפר.

הרב למד למשל להרים ולהפריד בין שני החלקים של עוגיית אוראו. זה נראה פשוט, אולם מדובר במשהו קטן, פריך ועדין, וזה היה תהליך ארוך במיוחד.

האב טיפוס ניתן לצפיה למטה, ונועד לסייע לקשישים בבישול, ניקיון ומטלות הבית.

4. Jibo

דוגמה נוספת היא ג’יבו סושיאל רובוט שנוצר לאחר מימון המון, של סטארט אפ מבוסטון, עולה 899$.  Jibo ניחן אפילו בחוש הומור – יספר לכם בדיחה מעת לעת. Jibo הוא רובוט חברתי קטן וחמוד עם “אישיות” אשר יכול בקלות להפוך לחבר הכי טוב של המשפחה. הוא מלא הומור, אנימציות עליזות וגוף מסתובב ורוקד, וסך הכל יצור משמח. העיצוב חלק נעים וקצת חייזרי, כולל מצלמה, ומיקרופונים המאפשרים לו ללמוד את הקולות והפנים של עד 16 אנשים ולאכסן בזיכרון. הוא מגיב לאותם 16 דוברים שונים לקריאת “היי Jibo”.

ג’יבו מבצע כמה משימות שימושיות, כולל אזעקה, צילום, דיווח על מזג האוויר ואפילו עונה על שאלות משונות

 עוד על רובוטים בטיפול בקשישים בראיון שערכתי עם גל ענבר בפודקאסט בסטטוס סקופ:

האפשרויות של רובוטים בשימוש אנושי הן אינסופיות, הם מגיעים לבתי החולים, לבית, לרחובות ועוד. נכון שסרטים דוגמת שליחות קטלנית מציגים את הצד האפל של בינה מלאכותית וטכנולוגיה, אבל הכל תלוי בנו, בני האדם.

הגענו לשלב בו רובוטים יכולים להתקיים לצד בני האדם, הפלישה הרובוטית החלה.

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

מומחית בחדשנות רפואית

יוני 2018

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *