להערכתו של ריי קורצווייל בערך בשנת 2045 המוח והמחשב יתאחדו. התוצאה תהיה הגעה לנקודה הסינגולרית ולחיי נצח. קורצוייל חוזה שהאדם אז יתעלה על המגבלות הביולוגיות. לא תהיה עוד הבחנה בין אדם למכונה בתקופה הפוסט-סינגולארית, ובנוסף לא תהיה הבחנה בין מציאות פיזית למציאות וירטואלית.

“אני חושב שכל מוות הוא טרגדיה. למדנו לקבל את זה, את מעגל החיים וכל זה, אבל לבני אדם יש הזדמנות להתעלות על מגבלות הטבע. לפני 1,000 שנה, תוחלת החיים הייתה 19 שנה. בשנת 1800 היא הייתה 37 שנה. כל אחד מאמין בהארכת חיים. כשמישהו ממציא תרופה למחלה, חוגגים את זה. לא אומרים, ‘בחיי, זה הולך לעכב מוות’ אומר ריי קורצוייל. והאיש לא רק מדבר.

לאור סיפורי הסינגולריות זה מתחיל להראות אפשרי. אין מי שבאמת יודע מה יקרה כשנוכל לטעון את עצמנו על הדיגיטל, כשהמכונות יהפכו חושבות, וכשיהיה חיבור סייבורגי של אדם – מכונה.

ריי קורצוייל וחיי נצח

קורצווייל היהודי הוא יזם אימפקט שהתפרסם בזכות המצאות שהשפיעו רבות על התקדמות הטכנולוגיה ועל שיפור באיכות חייהם של בעלי מוגבלויות. המטרה הסופית שלו היא חיי נצח. ברמה אישית הוא מנסה להישאר בריא מספיק כדי להגיע למה שהוא מכנה “הגשר השני, כאשר מהפכת הביו-טכנולוגיה תתכנת מחדש את הביולוגיה שקיבלנו בירושה”. אחר כך יבוא “הגשר השלישי – ננו-טכנולוגיה מולקולרית שתאפשר לנו לבנות מחדש את הגוף”.

הארכת חיים רדיקלית היא סוגיה שמעסיקה את קורצווייל עשרות שנים, ואומצה על ידי האליטה הטכנולוגית בעמק הסיליקון. מיליארדרים כמו פיטר תיל, ממייסדי פייפאל, מכנים את המוות “האויב הגדול”. מוות כבר לא נתפס כבלתי-נמנע אלא כרע העדכני שאפשר “להפריע” לו. גם גוגל הולכת בכיוון עם המיזם שלה – Calico, למאבק בהזדקנות.

 

 

מה זו הנקודה הסינגולרית ולמה קוראים לה כך?

השם מקורו במודל המפץ הגדול של היקום – הנקודה הסינגולרית התייחסה לתחילתו של הזמן.  במודלים קוסמולוגיים אחרים קיימת נקודה סינגולרית נוספת של היקום, הקרויה הקריסה הגדולה,  ומציינת את קץ הזמן ביקום.

נקודה סינגולרית משמעה קץ כל המציאות אותה אנו מכירים. מדובר בנקודה טכנולוגית בה המכונות והמחשבים יפתחו יכולות לשכלל את עצמם, או בלשוננו “לחשוב”. עתידנים ומדענים מובילים ובראשם הפרופ’ ריי קורצוויל חוזים את הופעתה, ונערכים אליה, ואל החיבור אדם מכונה – ראו בספרו של קורצוייל “הסינגולריות מתקרבת“.

היא לא רחוקה – מעריכים שתתרחש במאה הזו. אחד התחומים היכולים להוביל לתופעת הסינגולריות הוא אינטליגנציה מלאכותית, שאחרי שהתקדמה בזחילה כמעט 3 עשורים, היום היא פורצת. יותר ויותר מיזמים מחקים תכונות של הנאוקורטקס קליפת המוח שהיא החלק במוח שלנו שחושב. למשל זיהוי תווי פנים, זיהוי קול ועוד. אם מצליחים לתרגם את הניאו-קורטקס לקוד מחשב, “מקבלים מחשב שחושב כמו בן אדם, אבל הוא לא צריך לאכול או לישון” אומרים המפתחים של חברת וייקריוס, אחד מכמה מיזמים מרתקים (וסודיים) של פיתוח אינטליגנציה מלאכותית.

אנשים חכמים בעולם מבינים את זה. ואתם?

בוייקריוס בוצעו כמה השקעות ענק של אנשים מסקרנים כמו השחקן אשטון קוצ’ר ומארק צוקרברג אבא של פייסבוק. החברה מפתחת מערכות מחשוב שיוכלו לדמות את פעילות החלק במוח שאחראי על תהליכי חשיבה, תכנון וניתוח, והמיזם כה סודי עד שהמשקיעים לא יכולים אפילו לבקר במעבדות שלו. לאחרונה דווח כי הוא השיג התקדמות אדירה – והפיתוח שלהם יכול לראשונה בהיסטוריה לקרוא Capsha – האותיות והמספרים שאנו נאלצים להקליד מעת לעת בזמן גלישה באינטרנט, על מנת להוכיח כי אנו בני אדם ולא מחשבים.

אשטון קוצ’ר ומארק צוקרברג ודאי כבר תכננו כיצד להגיע בחיים לנקודה הסינגולרית, ואולי בעקבות חיבור אדם – מכונה לקפוץ את קפיצת המדרגה הענקית ביותר שחוו בני האדם, לזכות לחיי נצח. גם ביל קלינטון כשהפך טבעוני, וריי קורצווייל ששומר על דיאטה של 200 כדורים ליום.

אני מהמרת שהם מתכננים לנסות לחיות הראשונים בתור…

כששאלתי את יונתן בן ה-16 מה הוא מעדיף – לחיות חיי נצח או שיהיו לו 100 מיליון דולר. הוא הסיט אלי חצי מבט והפטיר במהירות ובביטחון מלא “אם אחיה לנצח קרוב לודאי שארוויח 100 מיליון $” וחזר למרקע.הסיבה ששאלתי את הילד הייתה שניסיתי לגרום לו לחשוב על בריאותו (הוא בדיוק חיסל כמויות שוקולד), וגם כי קרוב לודאי שהסינגולריות היא הדבר הכי גדול שיקרה במאה הקרובה. הילד נקט עמדה, אמנם לא כל התמונה לפניו, אך הוא בחר בחיי נצח.

 

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

יולי 2015

לעוד כתבות בנושא חיי נצח

  1. להיות בן תמותה – מדוע חשוב להזדקן בכבוד ולמות נכון
  2. 7 עובדות על טלומרים וכיצד לצמצם את שחיקתם בכדי לעכב זקנה
  3. 8 דרכים לעכב הזדקנות
  4. מדוע אנו מזדקנים? רפואת אנטי אייג’ינג, מספרו של ד”ר ארדיטי
  5. האם בני האדם יחיו לנצח? אוברי דה גריי חושב שכן
  6. 9 סיבות מדוע אנו מזדקנים ומה ניתן לעשות בנושא

 

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

9 תגובות
  1. אורן
    אורן אומר:

    אכן נושא מרתק, ונראה שהיום הזה הולך ומתקרב במהירות.

    רק לא מזמן חברת בת של גוגל הציגה פריצת דרך בתחום – רשת עצבית (נוירונים) שלמדה לשחק בעצמה ללא שום הדרכה אנושית בקרוב ל 50 משחקי מחשב (אטארי) ובחצי מהם הגיעה לרמה של שחקן מקצועי ואף מעבר לכך:

    http://www.bbc.com/news/science-environment-31623427

    דבר מדהים לדעתי, וכדאי לקחת בחשבון שמדובר על רשת עצבית דיי צנועה שמכילה בקושי אלפית מכמות הנוירונים שקיימים במוח אנושי.

    מה יקרה בעוד 25-30 שנה כשעוצמת המחשבים תאפשר לבצע הדמייה של רשת עצבית המכילה כמות כפולה או משולשת של נוירונים מזו הקיימת במוח אנושי ? אפשר רק לדמיין.

    הנה הרצאה טובה בהקשר זה:

    http://www.ted.com/talks/suzana_herculano_houzel_what_is_so_special_about_the_human_brain?language=he

    הגב
      • אורן
        אורן אומר:

        היי מיכל ותודה, אני אישית ממש אהבתי את ההרצאה הזו, אשמח לשמוע את חוות דעתך לאחר שתצפי בה.

        הגב
      • אורן
        אורן אומר:

        משום מה ההרצאה לא מתנגנת דרך הכרום, אם גם את נתקלת בבעיה הזו נסי להפעיל אותה דרך אינטרנט אקפלורר שם היא עובדת כמו שצריך (כולל תרגום לעברית דרך אגב).

        הגב
        • ד"ר מיכל חמו לוטם
          ד"ר מיכל חמו לוטם אומר:

          תודה אורן – מודל מרתק שמעולם לא חשבתי עליו או נתקלתי בו.
          עושה שכל.
          ונחמד לראות כיצד היום על מנת לחזור לבריאות וגזרה חוזרים למזון נא.

          אז אני תוהה – אחרי הסינגולריות – האם ניפרד מהמזון לחלוטין? אותו המזון ש(אולי) הפך אותנו לאנושיים?

          הגב
          • אורן
            אורן אומר:

            אנרגיה בוודאי נצטרך לקבל מאיפשהו, אולי נקבל אותה ממזון ואולי מאיזו סוללה קטנה כשהמוח שלנו יהיה כבר שבב דיגיטלי רב עוצמה. בכל אופן המוח לימד אותנו איך לצרוך אנרגיה בצורה מאד חסכונית (מחשב ממוצע למשל צורך הרבה יותר אנרגיה ממוח ביולוגי, צריכת האנרגיה שלו היא בערך כמו נורה ממוצעת של 100 וואט).

          • אורן
            אורן אומר:

            “צריכת האנרגיה שלו היא בערך כמו נורה ממוצעת של 100 וואט”

            צריכת האנרגיה של מוח ביולוגי הכוונה.

  2. אורן
    אורן אומר:

    תיקון – “הגדולה מכמות הנוירונים שקיימת במוח אנושי”.

    (אפשר לתקן בהודעה המקורית)

    הגב
  3. אורן
    אורן אומר:

    סליחה, התיקון הוא:

    “שמכילה בקושי אלפית מכמות הנוירונים שקיימת במוח אנושי”.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *