כשפרדי מרקורי שר “מי רוצה לחיות לנצח” הוא ודאי לא חשב כי חוקרים רציניים עסוקים בשאלה הזו, משקיעים בה ימים כלילות, וכי המין האנושי בשנים האחרונות החל להתמקד בפיצוח האתגר הקיומי הפילוסופי הגדול מכולם – אתגר חיי נצח.

האם בני האדם יחיו לנצח? אובריי דה גריי חושב שכן. הוא שואל מדוע אנחנו לא מניחים שנדביר את הזקנה? למה רק בשנים האחרונות החלו מדענים ורופאים להתעניין בתחום, בהשוואה למחלות שנחקרות עשרות ומאות שנים? מבט על מיעוט ההצלחות במחלת האלצהיימר לעומת ריבוי ההצלחות במלחמה נגד מחלות זיהומיות, הוא טוען, מצביע על זה שהמין האנושי לא עסק בהבסת הזיקנה, רק בהבסת המחלות. יתרה מזו – לא הגדרנו את הזקנה כמחלה.

אבל משהחלו מדענים חוקרים ורופאים להתעניין בצורה מדעית בפיצוח המוות, דבר שקרה רק בשנים האחרונות, צפויות פריצות דרך.

למה?

כי כשהאדם שם לעצמו ייעוד – הוא לרוב מממש אותו.

פגשתי את אובריי דה גריי, אחד ממובילי החזון של חיים ארוכים מאד, כששנינו הרצינו בכנס GIANT לחדשנות רפואית בין לאומית בלונדון. דה גריי, מזוקן וארוך שער, רזה כצפוי, וחדור להט, בחר להביס את הזיקנה. הוא מוביל עולמי בתחום, והטענה הראשונה שלו היא ש:

זקנה = מחלה

דה גריי, חוקר מקיימברידג’, ממייסדי קרן מתושלח והמדען הראשי של מכון וקרן SENS להארכת חיים רדיקלית, מקדיש את חייו להבסת המוות ומתייחס לזיקנה כאל עוד אוסף מחלות שהאנושות צריכה לפצח ובסופו של דבר להדביר.

עוד מחלה? “המחלה”

הוא החל את הרצאתו בכנס ג’יאנט בשאלה מדוע זיקנה לא מוגדרת מחלה? הרי זקנה הורגת יותר אנשים מאשר מלריה, איידס ומחלות אחרות. “הגיע הזמן להגדירה כמחלה, ולהדביר אותה” הוא אמר בקול נרגש, “למה? – כי היא הורגת אנשים”.

מה זו הזדקנות?

לשאלה – “מה זו הזדקנות?” השיב דה גריי במשפט החשוב הבא “הזדקנות אינה דבר מסתורי בכלל, אלא תופעה שצריך לחקור. אני מגדיר אותה כתופעה שמקורה יותר בפיסיקה ולא בביולוגיה. כל מכונה עם חלקים מתבלה ומזדקנת”. ומול הרחש בקהל מיהר לסייג “נכון שהגוף האנושי מורכב הרבה יותר ממכונה, אבל ההקבלה עוזרת להבין את העובדה שהבעיה היא פיסיקלית ולא ביולוגית. הגוף יכול לסבול נזקים פיסיקליים רק עד רמה מסוימת”

המיקוד שלו אינו במניעת מוות, אלא בהארכת חיים איכותיים, קרי “חיים בהם לאדם יש איכות חיים”. ד”ר דה גריי הוא מבכירי הגרונטולוגים בעולם, הוא אומר זאת בכל מקום, כולל בראיונות שלו בTED ב־BBC  ב־CNN,  ב – 60 דקות של CBS על שער “הניו יורק טיימס” ועוד. האיש מרואיין מבוקש…

החזון של דה גריי הוא שאנשים יהיו בריאים עד שימותו, וממנו נגזר שאנשים יחיו הרבה יותר שנים. יש לו עדת מעריצים הסוברת כי ימצא דרך לנצח את המוות, ובניגוד לשמרנים מבין חוקרי הזקנה הטוענים כי התינוקות שיחיו 150 שנה כבר נולדו, הוא טוען כי התינוקות שיחיו 1000 שנים כבר נולדו, והורה להקפיא את גופתו במקרה מוות, עד שידעו להחזירו שוב לחיים.

דה גריי מדגיש שאינו עובד על אריכות ימים, הנקודה בה הוא ממוקד הוא בריאות – קרי למנוע מאנשים לחלות. לא רוצה שלאנשים יהיה אלצהיימר, פרקינסון, סרטן, ושאר רעות חולות.

תהליך ההזדקנות

לתפיסת דה גריי ההזדקנות היא כאמור מחלה, והיא גם אוסף תהליכים פיסיקליים, שנראה כך:

  • מטבוליזם

מוביל ל

  • נזק

מוביל ל

  • פתולוגיה ברמה המולקולרית והתאית

הנזק מצטבר עוד ועוד לאורך השנים, בדיוק כמו שרואים במכוניות, ומוריד את תפקוד הגוף האנושי עד לחוסר פונקציונאליות גובר ולבסוף למוות. הנקודה החשובה כאן היא שמחלות הזקנה הן פתולוגיות הנגרמות מנזק פיסיקלי מצטבר.

דה גריי טוען שמקצוע הגריאטריה מבוסס על הנחות שגויות, ולכן פספס בגדול את היכולת להביא ערך, בין היתר כי אינו ממוקד במניעה ברמה המטבולית. הוא אמנם מסייג את דבריו, ואומר ש’המטבוליזם האנושי מסובך מאד, והמורכבות של התהליכים בגוף אדירה, ושאין דרך קלה לשנות את המערכות הללו ולמנוע יצירת נזק בלי לשבש את הדברים שהמערכות המטבוליות שלנו צריכות לעשות” אבל למרות הסייגים – הוא משוכנע שהמדע קרוב לפיתוח סוד חיי הנצח.

האטת תהליך יצירת הנזק, וההזדקנות

דה גריי טוען (ואני כמובן מסכימה) שהדרך להאט את יצירת הנזקים הפיזיקליים בגוף שלנו היא רפואה מונעת. כאן הוא מתחבר מאד לגישת הרפואה הפוקציונלית.

מניעה, ולא טיפול במחלות הזיקנה משכבר הופיעו – היא הרבה יותר אפקטיבית. זה נכון במניעת סרטן העור, מלנומה, באמצעות מניעת חשיפה לשמש (קרינה – נזק פיסיקלי) ובאמצעות גילוי מוקדם של שינוי בנגעי עור באנשים בהירים. זו כמובן רק דוגמה אחת, הגורם העיקרי של סרטן הוא צבירה פשוטה, שעולה כמובן לאורך השנים, של מוטציות בכרומוזומים שלנו. המוטציות הללו הן בלתי נמנעות, הן קורות כחלק מהיותנו יצור ביולוגי.

כאשר הדנ”א של הכרומוזומים משתכפל במהלך חלוקת התא קורות טעויות. ככל שחולפות יותר שנים נוצרות יותר הזדמנויות לצבירת מוטציות, שהן חלק מההזדקנות, כך שהסרטן הוא תוצר של ההזדקנות עצמה.

לחכות לסרטו משמעו לחכות לנזק, וזה משול להתערבות גיריאטרית במחלות כגון אלצהיימר או פרקינסון. בשלב הנזק – כבר מאוחר מידי.

הרעבה, או עדיף – תחזוקת הבריאות

מחקרים הראו שניתן להאריך חיי עכברים ב 30-40%, ע”י הרעבה. הנחת העבודה היתה שיונקים ומינים שחיים משך שנים ארוכות מגיבים הרבה פחות לרעב. ולמרות הנחה זו באחרונה פורסמו ממצאים שהגבלה קלורית ביונקים גדולים – גם היא מאריכת חיים.

האפשרות החדשנית בראיה רפואית (גישה המוכרת היטב לכל אספן מכוניות) היא תהליכי תחזוקה – Maintenance, הכוללים תיקוני הנזקים מעת לעת. תהליכים מתמשכים וכוללניים – Comprehensive Preventive Maintenance מבטיחים בדיוק מן הטעם שמדובר בתופעה פיסיקלית ולא ביולוגית.

לפי תפיסתו של דה גרי תחזוקה כזו לבני אדם יכולה לעבוד היטב ולהאריך ימים, בדיוק כמו שאספני מכוניו שומרים עליהן לאורך זמן.

7 מנגנוני ההזדקנות

דה גרי מיפה 7 מנגנוני נזק בעקבות ההזדקנות, ארבעה מהם ברמת התא, שלושה ברמה המולקולרית. לכל אחד מהם הוא סבור שפיתוחים מדעיים – טכנולוגיים מסלוג אחר יביאו למניעה, שילוב של תרפיות שונות – מתאי גזע ועד ננו רובוטיקה. הוא מעריך שיש סיכוי טוב שהטכנולוגיות הללו יבשילו לידי טיפולי הצערה בתוך 25 שנה, כך שמבוגרים צעירים היום עוד יספיקו ליהנות מהם, ולהישאר בסביבה עד שיגיעו טיפולים נוספים, משוכללים יותר. מבחינה ביולוגית. וכאן מגיע ההפתעה – לדבריו הם יהיו בני אלמוות. במילים אחרות, לבריאותם ולשלומם לא יהיה עוד קשר לתאריך לידתם

הנה 7 המנגנונים אותם דה גריי ממפה:

מנגנון הנזק:
1.      שינויים גנטיים בגרעין התא הגורמים לסרטן
2. איבוד תאים שאין להם תחליף בגוף
3. ניוון התאים: תאים שאינם מסוגלים יותר להתחלק, אבל גם אינם מתים ואינם מאפשרים לתאים אחרים להתחלק.
4. שינויים גנטיים במיטוכונדריה
5. הצטברות של פסולת וזיהום בתוך התאים
6. הצטברות פסולת וזיהום מחוץ לתאים
7. שינויים בתפקודים הכימיים של חלבוני התאים, וירידה באלסטיות של הרקמה (ארשת עורקים, וזוקן ראיה Presbyopia

לכל מנגנון הוא מצמיד דרך תחזוקה, לדוגמה לאיבוד תאים שאין להם תחליף בגוף (המנגנון למשל במחלקת פרקינסון, או בפגיעה במערכת החיסון), הוא מציע החלפה בתאי גזע ואכן זה טיפול נסיוני בפרקינסון שתופס תאוצה.

איני יודעת אם הוא צודק או לא – אבל להיות בריאים יותר היא ודאי אופציה מועדפת, ומניעה ודאי עדיפה על טיפול

שלכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

פברואר 2017

לסקרנים

2 תגובות
  1. נדב
    נדב אומר:

    מיכל היקרה,
    מוות בשיבה טובה הוא המתנה שנותן כל אדם שפוי לילדיו, ולמעשה לניני-ניניו. המשמעות של ‘הבסת המוות’ היא אנטי-אנושית, כי היא מונעת מדורות העתיד את האפשרות שלהם להכנס לעולם פתוח.
    למעשה, המאמץ ליצור חיי נצח שקול למי להצעה להקים מאוזוליאום בגודל שלושה קמ”ר לכל קבר. בשני המקרים לא ישאר מקום לבני האדם החיים. וזה עוד בלי שדברנו על ההקשר הדתי של ההצעה הזו, שמתיישבת היטב עם עמדה נוצרית משיחית, והרבה פחות מכך עם המסורת היהודית. על הבסת המוות כהבסת האנושיות ראי גם כאן: https://heb.hartman.org.il/Dvarim_Achadim_View.asp?Article_Id=1102&Cat_Id=284&Cat_Type=
    יש הרי כל כך הרבה כיווני מחקר מיטיבים, בתחום של אנרגיה ירוקה, למשל. אז להוסיף עוד על פיצוץ האוכלוסין הקיים? למי ולמה זה בעצם טוב?

    הגב
    • ע.ק.
      ע.ק. אומר:

      לאדוני הנכבד, זאת אמנם דעתך ואני מכבד אותה, אך אני מאמין אחרת. ברגע שפריצת הדרך תתמממש(גם אתה לא בעד זה) ימצאו פתרונות לפיצוץ האוכלוסין. לא לדאוג יהיה לזה פתרון.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *