מארק צוקרברג הופך את פייסבוק ל”מטא”, חברת מציאות רבודה/מדומה המכוונת ליצור עולם וירטואלי חדש. 

זו אינה גחמה. התאומים קמרון וטיילר וינקלווס, שבזמנו תבעו את צוקרברג על שגנב מהם את פייסבוק, והפכו למיליארדרים בזכות השקעות חכמות במטבעות קריפטו, גם מאמינים במטאוורס. לאחרונה הם גייסו מאות מליוני דולרים במטרה להקים מתחרה לפייסבוק – מטא. 

הסיפור פה כל כך גדול עד שאני מפתחת הרצאה חדשה, שאני קוראת לה “ממטאוורס למטא – Health“. אשמח לשמוע כל שאלה/תובנה שעולה לכם.

מה זה מטאוורס?

מטאוורס משמעו מימד קיומי חדש וירטואלי, במקביל לחיים בעולם הריאלי. בדומה למשחקים שונים של מציאות מדומה. היום בפינת החדשנות הרפואית שלי סיפרתי לדודו ארז שכבר כיום יש ילדים העושים יום הולדת וירטואלי. הדור הצעיר לא רק בשל לעולם כזה, הוא כבר חיי ב”איים” ראשונים שלו…

אז איך נחיה בעולם מקביל כזה? 

פשוט מאד – לכל אחד מאיתנו יהיה ייצוג של אווטאר. בפיסבוק כבר עובדים על טיוב איכות הבעות הפנים שלנו בזמן תנועה, כדי שניתן יהיה לקרוא רגשות ושפת גוף.

מדובר בעולם מקביל שיושתת על כמה עקרונות:

  • בשלב הראשון, האוואטרים שלנו יפעלו בצורה סינכרונית – כשנהיה ערים ונחפוץ בכך. פעולה ב – LIFE שונה למשל מצפיה ביוטיוב, שבו אנחנו צופים כל אחד בזמנו בסרטונים, או מגלישה בפייסבוק, בו כל אחד נכנס ומגיב בזמנו. לכן צוקרברג קורא לכל הדוגמאות הללו “אפליקציות”, מטאוורס הוא משחק אחר לגמרי.
  • כשנהיה אווטארים נוכל לעבוד יחד אך להיות בבית, לבלות יחד, לרוץ יחד, אך כל אחד במקום שלו. 
  • באופן טבעי יופעלו בתחילה שני חושים עיקריים: ראיה ושמיעה, אך בחברה עובדים כבר על כפפות למישוש.
  • יש כאן חיבור חשוב בין מספר טכנולוגיות משבשות כגון בינה מלאכותית,מטבעות קריפטו, מציאות רבודה ומדומה.
  • כדי להגיע לעולם עשיר שכזה תידרש כמובן סביבת מפתחים פתוחה.
  • תצמח כלכלה חדשה, מטאוורס יאפשר לא רק קניה ומכירה של סחורות דיגיטליות, אלא גם החזקה של סחורות כאלה. מי שלא שמע על NFT – כדאי ללמוד.
  • כלכלה דיגיטלית ואינטרנטית כזו, תדרוש מערכת תשלומים דיגיטלית, כנראה מבוזרת, שתישען על בלוקצ’יין.
  • גם כאן התוכן יהיה שלנו. וגם כאן אפשר להיות בטוחים שפייסבוק יגזרו את חלקם. כמות המידע שתאסוף עלינו תגדל עוד יותר – מודל עסקי מבוסס פרסומות מותאמות אישית ימשיך, דמיינו לעצמכם שלטי חוצות מקדמים מוצרי מזון מותאמים אישית למצב חיידקי המעי שלכם, או לסכרת שלכם…

אין ספק שעולם המטא-וורס יישא עימו מהפכה עבור הבריאות, ועבור אספקת שירותי הבריאות. ממאמן כושר וירטואלי, שהאוואטר שלו יאמן אתכם, דרך תזונאיות שתכירו רק באוואטר, המשך במערכת אקולוגית מקיפה בתחום הבריאות

הטיפולים יכללו אסטרטגיות משולבות של תרופות, תזונה, מגע ושיחה, ויווצרו ערוצי טיפול חדשים, למשל, מציאות מדומה תהיה תרופה למקרי חרדה/ דיכאון/ פוסט טראומה. 

עוד נושא – קישוריות נתונים. בעולם כזה אפשרי טכנולוגית שהנתונים מהשעון החכם יתחברו לנתוני הצריכה שלנו בעולם הווירטואלי, ולנתוני הרשומה הרפואית. היכולת של הספקים ובעלי העניין לשתף נתונים ניידים ותואמים בין מערכות, מוסדות, פלטפורמות ומדינות יכולה לעבוד לטובתנו, אך גם לפגוע בצורה אנושה בפרטיות של הציבור!

גם האיום של מתקפות סייבר רק יתעצם. ומה יהיה על מערכת היחסים בין המטפל למטופל?

 

ולסיום, הבטחתי מלידה ועד מוות.

מעבר לאורח חיים בריא – אווטרים של מאמני כושר ותזונאיות; ומעבר לאפשרות של אקוסיסטם שלם של שירותי בריאות שיכול להתפתח;

מה יהיה גורלו של המוות בעולם מטאוורסי?

האם תשתנה המשמעות של מוות בעולם כזה?

אולי חלק מחלום חיי הנצח יהפוך מציאות. הרי כשהגוף ימות נותיר אחרינו אוואטר שלנו במרחב הווירטואלי, להיפגש לקפה עם הנכדים והנינים…

 

ימים יגידו.

 

ד”ר מיכל חמו לוטם

מרץ 2022

לקריאה נוספת:

  1. מציאות רבודה – דוגמאות ליישומים שכבר קיימים ברפואה
  2. מציאות מדומה ברפואה: השלכות בטיפול, בשיקום, ובהכשרת רופאים
  3. מציאות מדומה לטיפול בפוסט טראומה – ממשחק לתרופה
  4. פינת החדשנות הרפואית בפודקסט ‘שלושה שיודעים’ (דקה 364:40)

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *