Photo by Tom Claes on Unsplash

העתיד כבר כאן. שלל טכנולוגיות עמוקות יצורות אינספור פתרונות חדשניים למניעת מחלות ולטיפול בחולים. הפיתוחים הללו מייצרים צרכים חדשים – וכך נולדים מקצועות חדשים.  כבר היום מדפיסים איברים, אינטליגנציה מלאכותית הופכת אינטגרלית לרפואה, ותוחלת החיים עולה. פריצות הדרך הללו משנות את מקצועות הרפואה והבריאות – חלקן יעלמו או יוחלפו בבינה מלאכותית, ואחרים נולדים. לא מעט כבר קיימים כי יש צורך במציאות, אולם עדיין אין הכשרה פורמלית עבורם. 

דוגמאות לעשרה מקצועות רפואיים חדשים: 

מומחה להדפסה בתלת מימד לכירורגיה משחזרת

יישומי הדפסה תלת מימד לצרכים רפואיים מתקדמים במהירות. כבר היום מתקיימות השתלות אורטופדיות בהתאמה אישית, ומיוצרים “אורגנואידים” המיוצרים מתאים חיים לבדיקת יעילות תרופות. 

בנוסף כיום מתבצעות הדפסת רקמות ביולוגית. והמגמה העולה מהמחקרים היא להגיע להדפסה של איברים שלמים לצרכי השתלה. ישנם מומחים שמאמינים שיהיה לנו לב מודפס ביולוגיה בעוד 12 שניםבעתיד נראה את נפגעי הכוויות מקבלים עור חדש, שגדל באמצעות תאיהם והודפס בתלת מימד לשימוש בניתוחים משחזרים. כן נראה אנשים הזקוקים להשתלת כליה וכבד זוכים באיבר מודפס מתאי גזע שלהם עצמם. איברים מודפסים ביולוגיים כאלה יצילו חיים עבור אלפי המועמדים להשתלת איברים. טכניקות הדפסה ביולוגית יאפשרו לעצב איברים אלה בהתאמה אישית לחולים. 

לצורך זה יידרשו מומחים להדפסה ביולוגית בתלת מימד, המתמחים בייצור רקמות ואיברים, שיותאמו לצרכיו של כל מטופל. 

טלה כירורגים – מומחים בניתוחים מרחוק

כבר כיום נעשים ניתוחים רבים באמצעות רובוטים, נעזרים במציאות רבודה, ואף החלו להתבצע ניתוחים מרחוק. עד שנת 2025, אנליסטים מצפים ששוק הרובוטים הרפואיים העולמי יגיע להיקפים של 12.7 מיליארד דולר; לעומת הערכת השווי של 5.9 מיליארד דולר בשנת 2020. זה, בשילוב העובדה ש -5 G בתחום הבריאות מצוי מעבר לפינה, מאפשר להבין את הצורך במומחים ברובוטים כירורגיים. 

רובוטים מאפשרים למנתחים גם לבצע הליכים מורכבים יותר וגם לבצע אותם מרחוק. מנתחים יכולים להשתמש בטכנולוגיות כמו מציאות רבודה או מציאות מדומה. הללו מסייעות בתכנון הניתוחים, ואפילו לשפר את ביצועי המנתחים. ואכן מחקרים מראים כי מנתחים שהוכשרו עם VR חוו עליה בביצועיהם הכוללים בהשוואה לעמיתיהם שהוכשרו באופן מסורתי.

מומחים בניתוח מרחוק יצטרכו לשלוט בטכנולוגיות הרובוטיות, וכמובן בטכנולוגיות הנוספות שיתמכו בביצועים שלהם.

מומחי צ’טבוטים ברפואה

יש עליה ניכרת בשימוש בצ’טבוטים ברפואה, מדובר בעוזרים וירטואליים מבוססי קול, לדוגמה  Alexa של אמזון, התומכים בצרכים שונים של הבריאות. אלקסה לדוגמה, מסייעת בטיפול  להפגת בדידות בקשישים, מזכירה להם לקחת תרופות, ומסייעת בניהול מחלות כרוניות. 

בעוד צ’טבוטים נוספים לבריאות מוצגים חדשות לבקרים, ההתמחות הרפואית בעוזרים הווירטואליים עדיין בחיתוליה. האנשים שעומדים מאחורי העשייה הם מפתחים, וידרשו מומחים צ’טבוטים עם הבנה רפואית ובריאותית רחבה. לדוגמה אם אדם מספר לעוזר וירטואלי שהוא מדוכא – חשוב שהעוזר ייצר בדיקות נוספות להערכת הסיכון להתאבדות. זה נכון גם אם הצ’טבוט תוכנט כבן שיחה, או לצורך מתן תזכורת ללקיחת תרופות.

מומחי צ’טבוטים יבינו את הממשק מטופל – מכונה, בדגש על הממשק הקולי, ויהיו בעלי אוריינות בריאות רחבה. הם יוכלו לסייע לחברות לפתח צ’טבוטים מדויקים יותר, ואף לקשר בין צ’טבוטים שונים למתן מענים רחבים.

מומחים בתיעוד רפואי

תיעוד המידע הקליני הוא תהליך חשוב לצורך איכות הטיפול. הוא דורש עבודה קפדנית, וצורך שעות רבות מהרופאים. הזמן שהרופאים מקדישים לתיעוד בא כמובן על חשבון זמן איכות שהיה יכול להיות מוקדש לחולים. העתיד נמצא באוטומציה!

כבר היום רואים כיוונים חדשים ופתרונות אוטומטיים לביצוע משימה חשובה  זו. האוטומציה תתבצע באמצעות שילוב בין זיהוי קולי, עיבוד שפה טבעית – NLP, ובינה מלאכותית. המשמעות היא שיידרש מקצוע חדש של מפקח אנושי שיעסוק באבטחת איכות, ואפילו הגהות התיעוד. המטרה היא כמובן להבטיח שהתיעוד יהיה מדויק, וימנע שגיאות מסוכנות למטופלים.

מנהלות בתי חולים וירטואליים

כשכתבתי על עתיד בתי החולים צייתי שכבר רואים הופעת בתי חולים וירטואליים. Mercy Virtual בארה”ב לדוגמה, מכנה את עצמו “בית חולים ללא מיטות”. במתקן, הכולל 125,000 רגל מרובע, יש 330 אנשי צוות, אך אין חולים. הם מקבלים טיפול וירטואלי באמצעות רפואה מרחוק. 

מתקנים כאלה יזדקקו למנהלים ייעודיים הבקיאים ברפואה מרחוק, בהתנהגויות מטופלים ברשת, אתיקה והיבטים אחרים הקשורים במתן טיפול וירטואלי.

רוקחות מומחיות בתרופות מותאמות אישית

לאורך שנים נעשו ניסויים בתרופות רק על גברים. ההנחה השגויה היתה שכולנו מגיבים אותו דבר לחומרים שונים, ללא הבדלי מין, גזע וגנטיקה. בשנים האחרונות מבין עולם הרפואה את גודל הטעות. התפיסה של תרופות מותאמות אישית מבטיחה שינוי רדיקלי באופן שבו אנחנו מטופלים. כך, אם תזדקקו לאנטיביוטיקה, לדוגמה, תקבלו תרופה שמותאמת לאופי המחלה ולמאפיינים אישיים כמו גנטיקה ומהירות פירוק התרופה בגוף הפרטי שלכם.

כבר היום יש תרופות מותאמות אישית, בעיקר לחולי סרטן. תוך שנים ספורות מטופלים יטופלו ברפואה מדויקת כנורמה. התרופות בתפזורת יהפכו למיושנות. השינוי הזה בעולם התרופות יוביל גם לשינוי בתפקיד הרוקחים.

לפי חברת המחקר Frost & Sullivan, ידרשו רוקחים שיפקחו על רובוטים שייצרו את תרופות המותאמות אישית. הם יזינו את הרובוטים במידע הנכון על המטופלים על סמך המגדר, הגיל, המשקל הגנטיקה והמיקרוביום שלהם. כן יתווספן מאפיינים אישיים וקליניים המוגדרים על ידי בדיקות דם, הדמיה ועוד. הם גם יוודאו שאין טעויות לאורך תהליכי הייצור הפרמקולוגי המותאמים אישית.

יועצים גנטיים ואפיגנטיים

תפקיד היועץ הגנטי מתפתח, וכולל כבר היום צורך בהבנה בריצוף ועריכת דנ”א. בנוסף יתכן שיידרש זן חדש לחלוטין של יועצים העוסקים באפיגנטיקה. מונח זה מתייחס לשינויים ברמת הכרומוזום המשפיעים על הפעילות והביטוי של גנים. אפיגנטיקה עוסקת בשינויים תורשתיים (תורשה בין דורית או תורשה בין תאית) בתפקוד הגנים שאינם כרוכים בשינוי רצף ה-DNA עצמו. שורה תחתונה –

א. מדובר בשינויים בחומר הגנטי שקורים לאורך החיים.

ב. אין שינוי ב-DNA, אלא רק בביטוים של גנים מסוימים, החלשה או חיזוק.

המחקר מוביל לתגליות וראיות המצביעות על כך שיש מחלות הקשורות לשינויים אפיגנטיים. ככל שהבנתנו את הקשר הזה משתפרת ידרשו יועצים אפיגנטיים. הם גם יחנכו מטופלים לבחור את הבחירות הנכונות כדי להבטיח חיים בריאים יותר.

מתכננים פיננסיים לטכנולוגיות בריאות

טכנולוגיות חדשות תמיד יקרות. לוקח זמן עד שהן הופכות למיינסטרים ומחירן יורד. הקצב המהיר של פיתוח טכנולוגי בבריאות משמעו שבריאות מתקדמת ואיכותית עשויה להיות יקרה מדי, ולא תמיד ניתן יהיה לקבל החזר על ידי ביטוח בריאות.

מגמה זו תוליד תפקיד חדש – מתכנן פיננסי לבריאות. בדומה לסיוע בהגשת מס הכנסה, מתכנן פיננסי לבריאות יסייע לאנשים לבחור את הכיסוי הנכון לביטוח בריאות לצרכים שלהם. הוא גם יסייע להיערך כלכלית לאירועים בריאותיים עתידיים. מדובר באירועים צפויים, כמו סרטן על סמך סיכון גנטי ידוע מראש, ובאירועים בלתי צפויים. ההיערכות תכלול השקעה מוקדמת וחכמה בערוצי ביטוח ובמכשירים פיננסיים שונים לתמוך בטכנולוגיות שידרשו למניעה וטיפול באותם חולים.

מומחה לטיפול באמצעות מציאות רבודה – AR, ומציאות מדומה – VR

המציאות המדומה, VR, משקיעה את המשתמש בעולם אחר באמצעות אוזניות ייעודיות. מחקרים כבר מצביעים כי VR היא אלטרנטיבה מועילה ונטולת תרופות שיעילה בהפחתת כאבים אחרי ניתוח, הפחתת כאבי לידה, וטיפול בפחדים. 

כיום גם ישנם יישומים רבים של מציאות רבודה ברפואה. המציאות הרבודה, אחותה הלא פחות משפיעה של המציאות המדומה, מאפשרת יצירת שכבת מידע ‘מרובדת’ על פני המציאות האמיתית. 

כיוון שטיפולי VR נעשים נפוצים יותר ויותר, נדרשת התמחות שתאפשר לעצב אותם באופן מקצועי ומותאם למטופלים. יידרש רקע בפסיכיאטריה וניסיון בטכנולוגיית VR כדי לעצב טיפולים מתאימים. תהליך דומה נראה גם ב AR.

מאנליסטים לנתוני בריאות, דרך מומחי ביג דאטה רפואי, ועד להאקרים

כמות הנתונים הדיגיטליים מוכפלת כל שניה, וקצב ההכפלה רק עולה. כלי בריאות דיגיטליים תורמים את חלקם לנפח זה. כך נוצר צורך גובר להבין את הנתונים ואת השלכותיהם על הבריאות. זה יהיה המוקד של מנתחי נתוני הבריאות. הם יצטרכו לנתח ולפרש מידע העתק עבור מבטחי הבריאות וחברות ביטוח.

האנליסטים יוכלו לייעל את ההתמודדות עם נתונים שהמטופלים מביאים מהחיישנים האישיים שלהם, השעונים החכמים, הבית החכם, והבדיקות המקוונות. עבודתם בזיקוק תובנות מעשיות תאפשר לרופאים להתמקד ביצירת אסטרטגיות טיפול מדויקות למטופליהם.

ולגבי ההאקרים? הסכנה היא בהתפתחות שוק אפל עתידי, של האקרים שיתמקדו בפריצה וגניבת נתוני בריאות משלל המכשירים המחוברים לאנשים – דרך האינטרנט של הדברים. הסיכון הוא בשוק שחור לרשומות רפואיות, נתוני בריאות שיהיו בעלי ערך. לדוגמה – בגניבת זהות, ביצירת קמפיינים פרסומיים ממוקדים בפרקטיקות לא חוקיות, כגון חיבור גופי השתלת איברים בשוק שחור עם לקוחות פוטנציאליים, או גרוע מכך, על מנת לאפשר ניסיונות התנקשות שנראים כמו מקרי מוות טבעיים.

כמובן שמרבית המקצועות הללו ייטיבו עם האנושות, והם כבר מצויים ביישום כזה או אחר במציאות. כי כאשר מביטים על מקצועות רפואיים חדשים עולה  המשפט המשמעותי הבא של וויליאם גיבסון, מחבר מדע בדיוני אמריקאי:

The Future Is Already Here. Just Not Evenly Distributed

איתכם ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

מאי 2021

מקורות וקריאה נוספת:

  1. כתבה בגלובס
  2. כתבה באנגלית פורבס
  3. מאמר אנגלית – מאת ד”ר ברטלאן מסקו

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, מנהלת בכירה ויזמת. מכהנת כמנכ”לית מייסדת של אושיה – נשים מובילות בריאות.

ד”ר חמו לוטם היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.  להזמין הרצאה – כאן.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *