חלק ב’, קרדיט תמונה –  Laurens Derks on Unsplash

בעקבות הפוסט הקודם על יישומים רפואיים של מציאות מדומה – VR, למדתי על עוד ועוד מחקרים בהם VR יכולה להקל ולסייע לאנשים הסובלים מפוסט טראומה.

מציאות מדומה? אתם ודאי מכירים אותה מסרטים בהם ישבתם עם משקפי תלת מימד, או במשחקים. זו טכנולוגיה עמוקה, או משבשת, אחת מיותר מ-15 כאלה והן גורמות לעולם למהר. ואכן יש שימוש ההולך וגדל בטכנולוגיית צילום ב-360 מעלות, בתמיכת ענקיות הסרטונים – פייסבוק וגוגל – יוטיוב. בצילום כזה ובשימוש במשקפי תלת המימד אנחנו “מרגישים בתוך” הסרט. המטרה העסקית היא נפח חדש ומרענן לסרטונים המופצים ברשת. וברפואה יש ל VR השלכות רבות, היא למשל הופכת כלי לגיטימי בטיפול בפוסט טראומה. ממשחק לתרופה.

פוסט טראומה – מחלה מושתקת

במקום משחק או סרט, VR היא ‘תרופה’ חדשה, המסייעת לסובלים ממחלה קשה הפוגעת מאד באיכות החיים של הסובלים ובני המשפחה. 

המדובר במחלה מייסרת וגם מושתקת. היא לכאורה מעוררת בושה, אך לא כך צריך להיות. השם המקצועי הוא הפרעת דְּחָק פוסט-טראומטית, Post-Traumatic Stress Disorder, בקיצור: PTSD, והיא מתפתחת בעקבות חוויית אירוע המסכן את חייו של האדם הנפגע. 

הטראומה יכולה להיות למשל תאונת דרכים, לידה קשה (ואפילו מתרחשת אצל אחיות ורופאי חדר לידה הנחשפים לאירועים קשים הפוגעים בחיי היולדת והתינוק). עוד? חשיפה לפיגוע טרור, קרב – מה שידוע בשם הלם קרב, שוד, תקיפה מינית, נטישה, שריפה, אינספור צרות. 

החשיפה לאירוע הטראומטי מציפה את הנפש בגירויים שאותם התודעה אינה יכולה להכיל ולעבד. אם הגירויים הללו נותרו בצורתם הגולמית והלא מעובדת, הם שבים וחודרים לתודעה בצורתם המקורית. המשמעות היא שהנפגעים חווים מחדש את האירוע הטראומטי מחדש, פיזית ונפשית. דמיינו לעצמכם לחיות את האסון שוב ושוב. הם מספרים על דימויים, זיכרונות, רעשים וריחות שהיו בפועל בזמן התרחשות הטראומה שתוקפים אותם. מכיוון שחודרנות טראומטית כזאת מכאיבה מאוד, הנפגעים מנסים להימנע מכל דבר שעשוי להזכיר להם את האירוע הטראומטי. כך נוצר מעגל של חודרנות מצד אחד והימנעות מצד שני. 

הטיפול בפוסט טראומה

הטיפול הוא החזרה מבוקרת של אנשים לאירוע בליווי איש מקצוע, תוך מתן מקום לעיבוד החוויות, הרגשות והתחושות. זה המקום בו המציאות המדומה נכנסת. היא מסייעת לאנשים לחזור לתמונות והקולות מהאירוע, וכשהם משחזרים את מה שעבר עליהם, הם מצליחים להתמודד עם “השדים” של האירוע שחיים בקרבם, קצת כמו חיסון שגורם לגוף להתמודד עם מנה קטנה של הנגיף. 

החזרה לסביבת הטראומה הפיזית, למשל לשדה הקרב עבור חיילים שהיו בעירק, ועכשיו חווים שוב בסביבה מוגנת ובטוחה את מה שעברו, מביאה הקלה ניכרת ושיפור באיכות החיים. ראו את סיפורו של החייל והתהליך שהוא עובר באמצעות VR ובליווי איש מקצוע.

 

אין צורך שהסרט ידמה בשיוק את החוויה, אומרים המומחים. המוח האנושי משלים בעצמו את החסר, ועושה את העבודה, במקרה הזה – עבודת ריפוי, קצת בדומה לדמיון מודרך. 

להרצאת טד בנושא טיפול בפוסט טראומה באמצעות מציאות מדומה>>>

 

איתכם ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

דצמבר 2019

קריאה נוספת:

  1. רשימת טכנולוגיות עמוקות המשליכות על הרפואה
  2. שינוי הפרדיגמה ברפואה בעקבות המהפכה התעשייתית הרביעית
  3. מהפכת המידע העתק והבינה המלאכותית

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *