מבוא

האופן בו כל אנו רואים את העולם משתנה דרמטית. לאורך ההיסטוריה האנושית כולנו התבוננו בעולם בצורה זהה. המהפכה התעשייתית הרביעית מטשטשטת את הגבולות ביין הדיגיטלי לפיזי. מה המשמעות של זה? 

המציאות הרבודה, אחותה הלא פחות משפיעה של המציאות המדומה, מאפשרת יצירת שכבת מידע ‘מרובדת’ על פני המציאות האמיתית. 

ואסביר: העולם סביבנו צובר שכבה על גבי שכבה של מידע וירטואלי ודיגיטלי,שהופך אותו לעשיר, משמעותי ואינטראקטיבי. התוצאה – החוויות שלנו מאותה סביבה הופכות שונות בהרבה, מותאמות אישית למטרות, לחלומות ולרצונות שלנו. מציאות רבודה מאפשרת להביט על מציאות חיצונית, ולקבל מידע הרלבנטי אליה – מבלי להתיק את המבט, או להסיח את תשומת הלב. לדוגמה – כירורג המביט בשדה ניתוחי, או אדריכל המביט במבנה שהוא בונה, בעבר אם הם נדרו לעיון בחומר – הם היו צריכים להגיע לרד ולפתוח ספר, בתחילת העשור – הם פתחו סלולרי, בקרוב – הם ישאירו את מבטם על האוביקט, ויוכלו להעלות שדות מידע נוספים – כרצונם! 

המשמעות היא שבקרוב נוכל להניח מידע דיגיטלי מעל כל סביבה פיזית’ לשחרר את העיניים מעריצות המסך, ולחיות ולשהות ב’סביבות חכמות’. 

WEB 3

ברוכים הבאים ל- Web 3.0, או הרשת המרחבית, המבוססת על שילוב טכנולוגיות הכולל  רוחב פס גבוה וקישוריות 5G, מציאות רבודה, כלכלת הסנסורים, בלוקצ’יין, וכמובן – בינה מלאכותית עוצמתית.

  • בגרסה 1.0, המסמכים ברשת היו סטטיים, לקריאה בלבד. זה הגביל את האינטרנט לערוצים חד כיווניים.
  • Web 2.0 סיפק שדרוג לא מבוטל: הצגת מולטימדיה, דפי אינטרנט אינטראקטיביים ומדיה חברתית משתתפת. יחד עם זאת הכל בתיווך של מסכים דו מימדיים.

כיום אנו עדים לעלייתה של Web 3.0. קחו לדוגמה את משחק פוקימון גו שכבש את העולם. חברת TechCrunch דיווחה כי ביום בו הושק המשחק זמן השהייה בו עלה על השימוש בזמן היומי של פייסבוק, SnapChat או טוויטר. טום קארי המתגורר בניו זילנד התפטר מתפקידו ובחר להיות צייד פוקימון במשרה מלאה, ואילו בסנטרל פארק, עדרי שחקני פוקימון גו כמעט גרמו לנפילה כשניסו לתפוס סוג נדיר של החיה המדומה.

פוקימון גו אינה רק משחק, היא אפליקציית כושר ובריאות. רפאל גרוסמן, המנתח הראשון שביצע ניתוח בעזרת משקפי גוגל, אומר שפוקימון גו הוא דוגמה אולטימטיבית לאפליקציית פעילות וכושר. גרוסמן אגב לא חושב שממציאי המשחק ציפו השפעה זו. 

איך זה עובד? המכשיר (במקרה זה הטלפון שלכם) משדר תצוגה חיה או עקיפה של סביבה פיזית, אמיתית, המתוגברת על ידי קלט חושי שנוצר על ידי מחשב כמו סאונד, וידאו, גרפיקה או נתוני GP. בעתיד, מציאות רבודה יכולה להיות תכונה מובנית בעדשות מגע מלוות אוזניות וחיבור דיגיטלי, פרויקט עליו עובדים לדוגמה, בגוגל.

כמו למציאות המדומה, וגם לרבודה – השלכות רבות על הרפואה, אך בעוד מציאות מדומה (VR) יוצרת עולם תלת מימדי המנתק לחלוטין את המשתמש מהמציאות, במציאות הרבודה המשתמשים לא מאבדים קשר עם המציאות, והמידע החדש מתלבש במהירות לתוך ההקשר של המציאות הקיימת. תכונות ייחודיות אלה מאפשרות ל- AR להפוך לכוח מניע בעתיד הרפואה. 

דוגמאות ליישומים קיימים של מציאות רבודה על הרפואה והבריאות

במאמר שפרסם עתידן הבריאות ברטלן מסקו הוא מונה רשימה של יישומים וסטארט-אפים שכבר קיימים. חילקתי אותן לכמה קטגוריות::

  1. אפליקציות כושר כמו פוקימון גו, או “רוצו זומבים
  2. אפליקציות המאפשרות למטפל לקבל פרספקטיבה על חווית המטופל:
  • יועצות הנקה המקבלות את זווית הראיה של האם המיניקה החובשת גוגל גלאס, ומשודרת אליהן מרחוק.
  • האפליקציה הרפואית EyeDecide, ייחודית בסוגה, המשתמשת בתצוגת המצלמה כדי לדמות את ההשפעה של תנאים ספציפיים על ראייתו של אדם
  1. סיוע בניתוחים: לדוגמה חברת Medsights Tech פיתחה תוכנה לבדיקת כדאיות השימוש במציאות מוגברת ליצירת שחזורים תלת מימדיים מדויקים של גידולים, למשל גידול בשד
  2. הכשרת סטודנטים לרפואה באמצעות יישומים כגון שימוש בעדשות מיקרוסופט הולולנס ללימוד אנטומיה, ב –  HoloAnatomy
  3. שונות, למשל אפליקציה לרשת מכשירי החייאה, המאפשרת לאנשים בזמן החייאה להגיע למכשיר קרוב, או שלל השלכות על עולם הפארמה – חברות התרופות, ומשתמשי התרופות.

כל אחד יכול להתנסות במציאות רבודה, הכנה לעולם החדש, הממהר. לדוגמה אפליקציית אנדרואיד בסיסית Layar Reality Browser,  המאפשרת להקרין את המידע על גבי המציאות האמיתית. אם עוד לא התנסיתם – זה הזמן, כיוון שמדובר בעוד אחת ממהטכנולוגיות העמוקות המשבשות את עולמנו, והבריאות והרפואה בתוכו.

איתכם ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

דצמבר 2019

קריאה נוספת:

  1. רשימת טכנולוגיות עמוקות המשליכות על הרפואה
  2. שינוי הפרדיגמה ברפואה בעקבות המהפכה התעשייתית הרביעית
  3. מהפכת המידע העתק והבינה המלאכותית

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *