השבוע הקדשתי את פינת החדשנות שלי למגא – טרנד של ביו האקינג, או שיבוש המוות.

אתחיל בשאלה חשובה – האם זקנה היא מחלה או תהליך נורמלי וטבעי, שהרי סופו של כולנו למות?

אם הייתם שואלים את השאלה הזאת לפני 20 או 30 שנה, רוב מכריע של רופאים וחוקרים היה אומר ‘ודאי שמדובר בתהליך נורמלי וטבעי’.

אמנם, בשנים האחרונות התחיל שינוי גדול – עוד ועוד מחקרים בוחנים דרכים להאריך את תוחלת החיים הבריאה. הרי שהמטרה שלנו אינה להאריך את תוחלת החיים, דבר שקרה ממילא במאה השנים האחרונות. המטרה שלנו היא להוסיף שנים איכותיות, בבריאות טובה, שבה אנשים יכולים להיות פעילים, יצרנים, ולחוות חוויות. 

מכיוון שהצטבר גוף ידע של מאות אלפי מחקרים, רובם אגב ביונקים ועדיין לא בבני-אדם, הידע האנושי המצטבר שינה את הלך רוחו. אם נביט על זיקנה כמחלה, ונמצא דרכים לעכב ולצמצם אותה, נוכל להאריך את תוחלת החיים הבריאה וגם למנוע מחלות רבות שנובעות מזקנה. 

שיבוש המוות

בני האדם מנסים לשבש ממש את הזקנה. בשנים האחרונות, הביו-האקינג צובר תנופה.

חסידי ביו-האקינג מותחים את גבולות האני, לעולמות ‘טראנס הומניסטיים’. קהילת הביו-האקינג עושה חיבור בין תרבות ההאקינג (עשה זאת בעצמך) בתחום התוכנות לבין הביולוגיה. אדם ביוני, למשל, הוא רק תחום אחד מתוך שלושה מאמצים

א. ניסיונות ביולוגיים להצערה/עיכוב הזדקנות; כוללים עריכת דנ”א, לדוגמה בטכנולוגיית קריספר, טיפולים תרופתיים, ותוספים.

ב. סייבורגים; וחיבורי מוח מחשב.

ג. מיצירת זהות וירטואלית – לשם מכוון מרק צוקרברג במטא, ועד תרחישים נוסח “המראה השחורה” – העלאת המוח למחשב, או Mind Uploading.

הזדקנות הגוף היא אוסף של תהליכים רבים ומגוונים ברמת התא או ברמה המולקולרית, ניתן למפות לפחות 9 מנגנוני הזדקנות. תהליכים אלה, הופכים אותנו רגישים למחלות רבות. מדובר, למשל, בחלק ניכר מסוגי הסרטן, מחלת אלצהיימר, פרקינסון סכרת ועוד. 

להכרה בזקנה כמחלה צפויות השלכות דרמטיות.

ראשית, מדובר על הפניית תקציבים רבים למחקר, כיוון שתוצאות המחקר יכולות לעבור בהמשך ‘מסחור’ ולהימכר כתרופות או כתכשירים מאיטי זקנה. כך, ברגע שזקנה תוכר כמחלה, אותם טיפולים יוכלו לקבל אישור של גורמים רגולטורים, כגון האף די איי.

ועד שיכירו בזקנה כמחלה, איך אפשר לעכב את הזקנה?

ישנן כמה דרכים, רובן טריוויאליות וחלקן קצת יותר מתוחכמות. אציין כמה מהמובילות:

ראשית – תזונה – “יהיו מזונותיך תרופותיך”, אמר בזמנו הרמב”ם, הנה 12 עקרונות לתזונה מאריכת חיים.

שנית – לא רק איכות המזון קובעת, צום לסירוגין הופך לכלי שיותר ויותר חוקרים ורופאים בתחום מאמצים לחייהם. מוזמנים למדריך המלא לצום לסירוגין.

שלישיתפעילות גופנית.

רביעיתצמצום בדידות/השתייכות לקהילה: בדידות היא מחלה. נישואים ארוכים ויציבים, קשורים לתוחלת חיים ארוכה יותר. לגרושים או פרודים, יש סיכון של 27% למוות מוקדם, ולרווקים סיכון גבוה ב-58% למוות מוקדם, לעומת בני גילם שנישאו וחיו עם בני זוגם, בשקלול הגיל, המצב הבריאותי ומשתנים נוספים, העלולים להשפיע על הממצאים.

אם כך, כדאי שתשקיעו זמן איכות בחברים, בזוגיות טובה, במגורים בסביבה שיש בה קהילה תומכת. לא חייבים להתחתן, חבר או חברה קרובים מספיקים בשביל למנוע תחושת בדידות, להפחית סטרס ו”לשמור על הטלומרים” חיוניים. מעורבות בקהילה ומערכות תמיכה, נותנות משמעות וגורמות להערכה עצמית גבוהה יותר, לתחושת ערך עצמית ולתחושת היכולת לשלוט על חיינו וגורלנו.

וחמישית – הפחתת סטרס. אפשר לעשות זאת, למשל, על ידי מדיטציה 10-15 דק ביום, יוגה, הליכה בטבע, נשימה ומיקוד פנימה בגוף. וכמובן, ביטוח התראות והתרחקות מדברים מלחיצים וזוללי אנרגיה.

כאן – תמצאו המלצות על אפליקציות המדיטציה הטובות ביותר. ואם 12 דקות זה קשה – תתחילו ב 3-5 דקות, רצוי בשעת בוקר קבועה, למשל, לאחר ההשכמה וצחצוח השיניים. משם, תעלו בהדרגה.

ויש עוד. ברור לכולנו כמה חשוב להקפיד על  שינה טובה. כמו כן, לאחרונה יש גו מחקרי גדל העוסק בתקווה.

אבל הכי חשוב  – תתחילו בשינוי אחד, מדויק, אפשרי, שתוכלו להתמיד בו לאורך זמן.

 

איתכם ובשבילכן

ד”ר מיכל חמו לוטם

מרץ 2022

לקריאה נוספת:

 

  1. ממטאוורס למטא- HEALTH – איך היקום המקביל שמקדם מרק צוקרברג ישפיע על הבריאות שלנו, מלידה ועד מוות?
  2. 9 סיבות מדוע אנו מזדקנים, ומה ניתן לעשות בנושא
  3. 12 עקרונות לתזונה המאטה הזדקנות ומאריכה חיים בריאים
  4. 7 עובדות על טלומרים, וכיצד לצמצם את שחיקתם בכדי לעכב זיקנה
  5. צום לסירוגין – המדריך המלא
  6. פינת החדשנות בפודקסט ‘שלושה שיודעים’ (דקה 00:41:27)

 

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *