הרבה שנים יש לי פסוריאזיס קל, ירושה גנטית מן הסבא מצד אמא, ד”ר ארנסט פרידמן. לאחרונה עליתי על טיפול טבעי מוכח מדעית בפסוריאזיס. בעבר, כיוון שהמצב היה קל, לא התלוננתי, מה גם שנחרט בי משפט של רופאת העור שלי, ד”ר להבית אקרמן, ששלמדה אותו עוד מהמורה שלה לרפואת עור שהיה אומר: “פסוריאזיס במרפקים – לא מעצבנים אותו”. אז לא עיצבנתי ולא טיפלתי.

בשנים האחרונות חלה החמרה, ניסיתי כל מיני משחות, ולבסוף קיבלתי המלצה מד”ר להבית אקרמן על שמן קוקוס. בדקתי בהמלצות מאיו קליניק – ואכן אחת ההמלצות היא לספק לחות לעור, דבר שעושה שמן הקוקוס. אגב מאיו קליניק מציינים גם קרם אלוורה ותוסף אומגה 3 לפסוריאזיס קלה. הם מציינים שהראיות המדעיות לא מספקות, אך גם שאין בהם סיכון.

במרץ נסענו אני והד”ר שיחיה לשלושה שבועות לקוסטה ריקה. בסיור למידה במטעי קפה וקקאו למדתי על סגולות חמאת הקקאו, שמהווה נוגד חמצון חזק. הלכתי לקרוא בספרות המדעית, העדויות מאד משכנעות – ההשערה היא שעיקר ההשפעה הפרמקולוגית של הקקאו מגיעה מהתכונות נוגדות החמצון, הגורמות עיכוב של תהליכי חמצון והגנה מפני נזקי החימצון של הכולסטרול הרע (LDL), והגברת העמידות של הגוף לעקה (סטרס) חמצונית.

לאור זאת רקחתי משחה המורכבת מחמאת קקאו אורגנית (חימום יכול להרוס את הפוליפנולים, ולהפחית את הערך הטיפולי), בשילוב שמן הקוקוס. המרפקים שלי הגיבו בשמחה רבה, נעלמה כל עדות לקשקשת הפסוריאזיס, עד כדי כך שהד”ר שיחיה, הממעט להתפעל – הגיב בהתלהבות.

בעקבות זאת גם אחי, הסובל הרבה יותר ממני מתסמיני הפסוריאזיס, מיהר לבקש דגימה, והעיד גם הוא על תגובה מעולה. בהמשך הגיע חבר שעבורו רקחתי עוד קצת, והרי לנו משחת תרופה טבעית ויחד עם זאת מבוססת מדעית, ולא פחות חשוב – נטולת סטרואידים.

כיצד מכינים?

חצי כמות חמאת קקאו אורגנית (במטרה שתהליכי ההכנה לא כללו הרתחה, ניתן להזמין באינטרנט), חצי כמות שמן קוקוס, לערבב בכלי מושרה בקערת מים רותחים. חמאת הקקאו מוצקה בטמפרטורת החדר, לאחר הערבוב היא הופכת רכה כי שמן הקוקוס נוזל בטמפרטורת החדר.

לא להרתיח ולא להכניס למיקרו – על מנת לא לאבד את היתרונות של נוגדי החמצון.

יתרונות הקקאו – סיכום מאמר הסקירה

מאמר הסקירה מסכם עשרות מחקרים, ועיקריו הם שקקאו יכול להיות מועיל לבריאות האדם בדרכים שונות. קקאו תורם למניעת חמצון בזכות התכונות של הפוליפנולים בקקאו, המעניקות להם השפעות חיוביות שונות נגד מספר הפרעות פתולוגיות, לרבות מחלות לב וכלי דם, מחלות דלקתיות וסרטן.

פוליפנולים בקקאו גורמים הרחבת כלי דם כליליים (קורונריים), המספקים דם ללב, הם מגדילים ריכוזי NO בתאי האנדותל שבכלי הדם, המביאים לואזודילטציה (הרפיית כלי דם) ושיפור תפקוד כלי הדם.

הם גם מקטינים היצמדות של טסיות הדם – ובכך מורידים קרישיות יתר. בנוסף הם מביאים לירידה ברמות הכולסטרול הרע (LDL)  והחמצון שלו במקביל להגדלת רמות הכולסטרול הטוב – HDL. בנוסף נמצא כי לפוליפנולים יש פעילות אנטי דלקתית, דרך עיכוב של גורמי שעתוק שונים ויצירת ציטוקינים, המטיבה בעיקר בצמצום הסיכון של מחלות מעי דלקתיות, IBD, להתפתח לסרטן ממאיר (בעיקר מחלת כרון).

לחומרים הללו גם פעילות נוגדת סרטן (ChemoPreventive) שנובעת מעיכוב הצמיחה של שורות תאים סרטניים, שתיתכן רלבנטית בסרטן המעי הגס, ואכן יש עדויות כי לפוליפנולים השפעות המגנות על חולי מחלות מעי דלקתיות כמו כרון ואולצרטיב קוליטיס, ממניעת התפתחות סרטן המעי.

בנוסף, הוכח כי לפוליפנולים יכולת לגרום למות תאים נון – אפופטוטיים, באמצעות חסימת מחזור התא ב G2 / M, שעושה פוטנציאציה על ההשפעות antiproliferative שלהם.

מה עוד עשיתי עם התכשיר?

מעבר למרפקים ניסיתי את התכשיר גם להקלת כוויות שמש של בני, שסיפר שמאד הוטב לו.

שימוש נוסף שאני משתמשת הוא על שפתיים סדוקות, וגם כברק לשפתיים. ואחרון – כקרם עור מבריא – היכן שצריך ובא לי, מהפנים ועד כפות רגליים יבשות.

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

אפריל 2018

מאמר הסקירה על יתרונות רפואיים של הקקאו:

Review Article Cocoa Polyphenols and Their Potential Benefits for Human Health I. Andujar, M. C. Recio, R. M. Giner, and J. L. R ´ ıos, Hindawi Publishing Corporation Oxidative Medicine and Cellular Longevity Volume 2012, Article ID 906252, 23 pages doi:10.1155/2012/906252

הערה: הביקורת וההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *