“זה היה כמו להיות בשבעה של מיכל, כך אמרתי לבעלי על היום הולדת שלך. אני מצטערת, באמת שלא התכוונתי לספר לך זאת, אבל אם כבר העלית את הנושא ואיך שהרגשת כשכולן סיפרו כיצד הכירו אותך ותוך כדי היללו ופיארו אותך – אני חייבת לשתף אותך”. כך אמרה לי במבט מושפל א’ בשיחה על חגיגת יום ההולדת שערכתי לעצמי עם נשים משמעותיות בחיי.

איך זה קרה לי? שאלתי עצמי שוב ושוב בתחושות מבולבלות. הרי חשבתי ותכננתי בהתרגשות לערוך אירוע עם נשים משמעותיות, בחרתי מנחה שמתמחה במעגלי נשים, וקרה הדבר שהכי לא רציתי – המון ברכות ושיר הלל לחיי – בנוכחותי.

“מייגע” אמרה לי חברה קרובה אחרת….

כמה הרבה חשבתי על יום ההולדת 50. מראש החלטתי לתת לעצמי שנה לחגוג, זו הרי גם שנת מעבר בחיי, אחרי 30 שנה רצופות של עבודה נון סטופ, סוף סוף אני יכולה לנשום ולחשוב לעומק על הדברים הבאים בחיי. ומה יותר מתאים מלחגוג עם נשים משמעותיות?

מעגל נשים וכלב ביומולדת חמישים
מעגל נשים וכלב ביומולדת חמישים

מי אתן?

  • בנות 40-60 פלוס
  • חכמות (בכל מיני סוגים של חכמה)
  • מכירות בערך עצמכן.
  • מכירות בערך החיים.

רבות מכן חלקו איתי פרק משמעותי של עשייה משותפת, מונחית חזון וערכים ושליחות. כך התקרבנו, קירבה שנשארת משמעותית שנים לאחר מכן.

האירוע המורכב הזה לימד אותי כמה שיעורים:

משמעות

א.      משמעות חשובה מאושר. המשמעות בחיי כל אחד מאיתנו חשובה מאד. אפילו יותר מאשר אושר. לא סתם כתב ויקטור פרנקל את סיפרו “אדם מחפש משמעות”. חיים מלאי משמעות הם הבסיס החשוב ביותר לאושר.

ב.      משמעות מיוחסת לאנשים אבל גם לעשייה. זה נשמע טריביאלי, אבל זה מסביר מדוע חלק גדול מהנשים המשמעותיות בחיי היו נשים עימן הקמתי ארגונים והובלתי תהליכים. כי החיבור בין נשים שוות לעשייה משמעותית דרמטי. לכן תבחרו טוב את הא.נשים שאתן עובדות עימן.

ג.       אין כללים בנתיב לחיים מלאי משמעות: זה הדבר הכי יפה במשמעות – שאין לה שום כללים.

בכלל.

כל אחת מאיתנו יכולה לבחור למה ליחס משמעות. לעבודה (בעלי רופא – זה הכי חשוב לו בעולם, ויש רופא חיות, ויש מישהי שפתחה פנסיון לחיות, ויש ויש ויש) השניה ליצירה, שלישית לבן הזוג, רביעית לילדים – ‘הרי מבן הזוג מתגרשים, ומהילדים לעולם לא’ אמרה לי פעם חברה למודת סבל אחרי משבר גירושין קשה.

 וגם ההפך הוא נכון ≫>

ד.      אנחנו יכולים ליחס דברים ממשמעות, וגם לפרוק אותם ממשמעות, כל אחת עברה זאת, האהבה הגדולה שהתרוקנה מתוכן, הפרויקט הכי חשוב שהסתיים ושנים אחר כך לא ניתן להבין מדוע היה כה חשוב, ואפילו חברה טובה ממנה בחרנו להתרחק, למרות שנים של קירבה ואהבה.

וגם זו עוצמה, היכולת לבחור לרוקן משהו מהמשמעות שאנו מייחסים לו (וההפך) וכך לשנות את השקפתנו על האירועים נותנת לנו שליטה – אנו אדונים לגורלנו ולמשמעות שאנו מייחסים לדברים.

אפילו הסבל נעשה קל יותר אם מייחסים לו משמעות, ראו סיפורה המרגש של טורייה בק הדוגמנית הספורטאית האוסטרלית שהפכה אוד שרוף בשריפה במהלך אולטרא – מרתון, והצליחה למצוא משמעות בפציעתה, לשקם עצמה ולמרות שאיבדה את כל המראה שלה – בונה את עצמה כגיבורה אמיתית.

מה למדתי על נשים, מעבר לזה שהן חכמות ועוצמתיות?

א.      שלרובן יש להן סבלנות.

ב.      שהם מחבקות – אחת את השניה ואותי. במקור אנחנו יצורים שבטיים, והנשים היו לב ליבה של מדורת השבט. ראיתי כיצד כל קבוצת נשים – נשות בטרם, נשות המכון, קבוצת החברות “הבתולות” קבוצת נשות הקליניקה התגודדה סביב עצמה. מידי פעם מישהי זיהתה מישהי מוכרת ונפלה על צווארה.

ג.       שהן יצירתיות – ראו למטה רשימת המתנות המדהימות שקיבלתי.

ד.      שאני אוהבת לעבוד עם נשים! (בסדר, גם גברים, אבל במידה, ונא לא לצטט אותי) וגם להיות בחברתן – משעשעות, חכמות – עולם ומלואו.

ומה לגבי נשים + משמעות?

“היה אירוע כל כך מקסים שסיפרתי לכל החברות שלי וגם אנחנו רוצות אירוע כזה” אמרה לי א אחרת, והותירה אותי המומה.

“ממש נהניתי” אמרה לי א נוספת בהליכת הבוקר שלנו.

“איזה מן אירוע זה היה, מופלא או מופרך?”, תהיתי לעצמי בימים שאחריו.  האמת הזו היא אמת עמוקה (על פי תומאס מן, שהגדיר אמת עמוקה כאמת שהיפוכה גם אמת). הוא היה מופרך ומופלא כאחד, והמחשבות שליוו אותי אחריו הביאו אות להבין כי הוא היה מאד מאד חשוב ומשמעותי עבורי .

ייחסתי לו משמעות –והצלחתי ליצור חיבור בין שני ערכים שכל אחד עולם ומלואו, נשים, עם מופלא עתיק יומין השיך לגזע המין האנושי, מובחן לעד מן הגברים, קשור אליהם כמובן, אך שונה ויחיד במינו; ומשמעות – אותה מילה חמקמקה שנותנת טעם לחיים.

ואולי היה בכלל צריך לומר “מצא.ה אישה מצא.ה משמעות”…?

בפוסט הבא – מדוע האירוע היה פשלה, וכמה הרבה קיבלתי ממנו.

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

 

תודה לכל המשתתפות

למיכל שרגיל על מארז של 4 ספרים שבכולם מופיע 50 והם יד שניה כיאה לי האקולוגית שמארגנת שוק בשקל בקהילה שלי; לסיגל אדר על ערכת צביעה שאצייר את הפרק הבא בחיי, עגילים משובצי אבן חן למזל, לשירלי קנטור ודנה ארגוב על קניה חברתית של תווי שי בקוקו COCO אופנה שיתופית – מומלצת בחום!; לדפנה הביאה לי ספר על “הדודה מיכל” שהגיבורה שלו מזכירה אותי, ולא רק בשמה; התחדשתי גם בסט סכו”ם חגיגי שילווה אותי בחצי השני של חיי, מתנה משותפת שארגנה (כמובן)  אורלי סילבינגר היקרה לי שגם רתמה 19 חברות

שמלת אמפלפי הלודשה שלי מאופנת קוקו השיתופית
שמלת אמפלפי חדשה מאופנת קוקו השיתופית
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *