שוב חנוכה – ושוב שמח לי בלב, החג הזה מסמל עבורי אור, נתינה, ובריאות הנפש. לכבוד החג גוגל נתן לי מחמאה – שהצפייה בפוסט הזה עלתה במאות אחוזים. החלטתי לחזור ולקרוא אותו, ולהתחבר מחדש למילים שממלאות את הלב, ומבריאות את הנפש. הנפש ידידי היא החלק הכי חשוב בבריאות ובאיכות החיים שלנו….

שלושה ביטויים יקבלו מקום ומבט: הראשון, של הרב קוק, “צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר…”; השני, “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך” מיוחס לשתי דמויות, רבנו בחיי והבעל שם טוב; השלישי “נר ה נשמת אדם” שמיוחס לשלמה המלך.

“צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר”

בציטוט של הרב קוק שני חלקים. בראש כל חלק עומדת המילה “צריך”,  ובכל חלק שלושה שלבים.

צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר.

צריך שכל איש יבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, להדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר לעולם כולו

החלק הראשון

בתחילה צריך כל אדם קודם כל להסתכל פנימה לתוך נפשו ולהכיר בכך שבתוכו “דולק נר”. גילוי עצמי של אור פנימי ושל יכולות ושל כישורים אישיים הוא למעשה התוודעות אדם לניצוץ האלוהי שבו. כאמור “נֵר יְהוָה נִשְׁמַת אָדָם”, (בהמשך).

השלב הראשון הוא תנאי הכרחי לקיומו של השלב השני, בו צריך האדם, שכבר הכיר בערכו, לכבד את ייחודו של האחר והשונה ממנו. הבנה זו תאפשר לכל אדם לממש את ייחודו.

בשלב השלישי, מתוך עוצמה פנימית המאפשרת לכל אדם להיות שונה אמיתי ומיוחד, מגיעה ההכרה ש”אין איש שאין לו נר”. כל בני האדם זכו במתנה של נר פנימי שהוא הניצוץ האלוהי.

החלק השני – 

חלק זה קורא לאדם לא רק לדעת ולהבין, אלא גם לעשות.”לגלות את אור הנר ברבים”, בשני אופנים:

  • לגלות במובן של לחלק את  האור הפנימי של כל אחד. “ברבים” במובן של בפומבי. לפי פירוש זה הפעולה הנדרשת כאן מכל איש היא להפיץ את אורו ואת הכישורים שלו ולתיתם לרבים, ולא להשאירם רק לעצמו.
  • לגלות במובן של לחשוף, אור הנר כאן הוא זה הדולק בכל בני האדם. ואילו ברבים הכוונה במספר הרב של בני האדם בעולם. הפעולה הנדרשת מכל איש היא לחשוף בכל בני האדם, רבים ככל שיהיו את האור הפנימי הדולק בהם.

עכשיו מתקדמים לפעולה בה מתלכדים שני הפירושים. כשאור היחיד מפורסם ואור הרבים נחשף אפשר לחבר אותם לאור גדול ו”להדליקו לאבוקה גדולה”. בדומה לשיר החג “כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן.”

בשלב השלישי עשויה להיות מושגת המטרה של כל הפעולות יחד: “להאיר את העולם כולו”. כאן לא מוזכר החושך, להבדיל מהמשך השיר  “סורה חושך הלאה שחור מפני האור”,  אלא ננקטת לשון חיובית.

הלוואי ותחבר מחדש לייעוד העם היהודי ומדינת ישראל – להאיר את העולם, להיות מלוכדים, לזכור שנר ה’ נשמת אדם, ולזכור ש”אהבת לרעך כמוך” הוא כל התורה על רגל אחת. לאורם של נרות חנוכה אני מאחלת לנו שנגיע למצב שבו עולמנו אכן יואר באור הנר שבתוכנו למען הדורות הבאים, ושנעשה טוב – בכל מקרה.

“מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך”

המלחמה וסיפוריה חוזרה כמרכיב מרכזי בהרבה חגים היהודים. קראתי שהחגים שלנו נראים כמו “היתה מלחמה, ניצחנו, יאללה אוכלים”. אבל חנוכה הוא חג רוחני של אור שגרש את החושך, ולא רק חג של מלחמות אוכל וחומר. לכן איננו חוגגים את הנצחון עצמו, אלא את הנס של פח השמן הטהור והדלקת המנורה, את ניצחון האמונה והרוח, רוח האדם שכמו שתראו במשפט הבא – אינה שונה מרוח האל.

הניצחונות היחידים האמיתיים הם הנצחונות של הרוח האנושית. העיקרון של “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך” מתאים לחנוכה, מפני שהסיפור של החג והניסים שלו הוא רוחני – ניצחון הרוח אנושית ולא רק החומר.

חז”ל חילקו את החומר הפיזי לארבעה יסודות – אש, רוח, מים ועפר. האש ואור והנר מייצגים לתפיסתי את פרדיגמת השפע. ראשית כי יש להם תכונה של אינסופיות, שנית כי הנתינה רק מגבירה אותם ולא מכלה. הרי עם שלהבת נר קטנה, אפשר להדליק בנר זה מספר אינסופי של נרות, והנר המקורי הזה עצמו אינו מפסיד מאומה בפעולה זו. ולכן  מבין ארבעת היסודות, האש, היא אפוא, הרוחנית ביותר.

בניגוד לשאר היסודות האש שואפת תמיד כלפי מעלה. חז”ל אומרים שהיא ‘מבקשת את שורשה למעלה’. וכיון שחנוכה הוא חג רוחני גם בעיני החכמים, הם תיקנו מצוות נרות חנוכה, וזכינו לחגוג עם הרבה אור ואישים קטנות הופכות “אור איתן”, אש הממזגת רוחני וגשמי בצורה מרגשת.

שני הנסים של חנוכה הנחילו לנו לקח, ניצחון הרוח על הכוח, וניצחון והלכידות הפנימית על הכוח והמנגנונים החיצוניים. לכידות שכה נחוצה היום בישראל, ההפך משנאת חינם.

נר ה’ נשמת אדם (משלי כ פסוק כ”ז).

ההנחה היא שספר משלי נכתב על ידי שלמה, שנחשב בזמנו החכם באדם. אז הוא ודאי יודע…. אני מאמינה לדברי שלמה כי אלוהים שוכן בכולנו. אני חושבת שהאמירה ואהבת לרעך כמוך, היא כל תורה על רגל אחת בדיוק בגלל ההנחה הזו. האור הוא קודם כל סימבול לנשמת האדם, ולאלוהים השוכן בתוכנו. האור מסמל גם את כוח החיות, את האהבה, את הטוב שבעולם.

 

חג חנוכה שמח ורוחני,

איתכם ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

נכתב בחנוכה תשע”ד, תצבר 2013, עדכון חנוכה 2019

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על גוף נפש ורוח, על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *