אם עדיין לא דיברתם עם צ’טבוט – יתכן שאתם פשוט לא יודעים שעשיתם זאת… הם הולכים ומתפשטים בכל תחומי חיינו, ונכנסים ברגל בטוחה לעולמות הרפואה. עד כדי כך מהיר הקצב – שבדיוק כאשר סיימתי לכתוב את הסקירה הזו על צ’טבוטים ברפואה: כמה דוגמאות שעוזרות למטופלים ולרופאים, גוגל שוב שינו את הכללים. בחברה בישרו בבלוג שלהם על פיתוחה של מינה. הצ’טבוטית, שזכתה בשם נשי, יידישאי משהו, מהווה לפי הדיווח של גוגל קפיצת מדרגה בתחום של בינה מלאכותית משוחחת (Conversational AI). הייחוד של מינה הוא שהיא צ’טבוטית שלא מיועדת רק לשיחה בתחום ידע צר, כמו מרבית הבוטים המסחריים. מינה נועדה לשמש בת שיח כללית. 

הגדרת צ’טבוט – chatbot היא ‘תוכנית מחשב המדמה שיחה אנושית באמצעות פקודות קוליות או שיחות טקסט או שניהם’. והאתגרים הם רבים! ראשית אתגר אוניברסלי, בפיתוח בוטית שאמורה להיות מסוגלת לשוחח על כל דבר, מבלי לאמץ את השיח הקלוקל של המשתמשים. שנית, האתגר הלוקלי – השפה העברית. השוק שלנו קטן, ולכן, למרות האינפליציה בממשקים החכמים הללו, כמעט אי אפשר למצוא כאלה דוברי עברית. יוצאת דופן היא עוזרת הבריאות K שבארץ מתממשקת לתיקים של מטופלי מכבי, והיא תספיק בהחלט על מנת להבין את הרעיון. כדאי לכם לשחק איתה ולקבל תחושה (היא פתוחה לשימוש גם למי שאינם מבוטחי הקופה).

עוזר הבריאות הראשון שאותו בדקתי, ושנינו ניהלנו מספר שיחות באנגלית בריטית, הוא בבילון. העוזר הזו שואלת שאלות כלליות ואז יורדת לעומקם של סימפטומים. כך נראתה השיחה שלי עם בבילון, בתרגום לעברית:

בבילון: הי מיכל, איך אוכל לעזור לך?

אני: יש לי חום קל, כאב ראש, אני מרגישה סחרחורת. מה זה יכול להיות?

בבילון: מה החום שלך כרגע?

אני: 38 מעלות

בבילון: כמה זמן החום נמשך

אני: ב 2-3 השעות האחרונות.

וממתי כאב הראש?

מאתמול

והיכן את מרגישה את כאב הראש?

אני: בכל הראש.

בבילון: האם יש לך תסמינים אחרים?

אני: לא.

בבילון: היו לך אותם תסמינים בדיוק בשבוע שעבר ובשבוע הקודם. הפעם, אני ממליץ לך לבקר אצל רופא המשפחה שלך. תן לי להתקשר למשרד הרופא שלך ולקבוע לך פגישה שמתאימה ללוח הזמנים שלך!

 

מיקרוסופט פיתחה מחולל צ’טבוטים רפואיים

ועל השוק הבוער, והמובילות הישראלית ניתן ללמוד מהסיפור הבא: מיקרוסופט השיקה בוט רפואי חדיש שפותח בישראל. הבוט שלה מיועד לספקי שירותי בריאות בכל העולם, שיוכלו להשתמש בו על מנת ליצור עוזרים רפואיים אישיים שיענו על שאלות רפואיות ואבחון מרוחק על סמך תסמינים שונים.

אגב הוא פותח במיוחד למערכת הבריאות ומכיר את הטרמינולוגיה הרפואית, קרי יש לו יתרון על מינה של גוגל, לסיפור

למה שנהיה בודדים כשאפשר לשוחח עם בן לוויה וירטואלי?

בשנת 2018, גוגל הדהימה את העולם עם העוזרת הקולית החכמה, שהצליחה לקבוע תור לתספורת מבלי שהצד השני ידע שהוא מדבר עם בינה מלאכותית. מאז עוד ועוד בוטים משוגרים לשוק ויוצרים היצע אדיר. מינה עדיין לא פתוחה לשימוש, למרות שבבלוג של גוגל תוכלו לראות כתשעים שיחות שקיימו עימה בני אדם בנושאים שונים. הסיבה לזהירות היא השערוריה שפרצה לאחר ההכרזה ההיסטורית אשתקד של OpenAI, בנוגע לאלגוריתם שלהם. הצ’טבוט המתכתב הזה הפך במהירות לאלים מילולית, בעקבות הלמידה שחוללו אצלו הדיאלוגים שניהל עם הציבור.

גוגל חוששת בצדק. היא רוצה לוודא שמינה לא תתגלה כגזענית, מיזוגנית, או סתם מנבלת את פיה. קשה לדעת לאן יתפתחו שיחות איתה, שיתקיימו על בסיס חופשי מול כל אחד, כל רגע, בכל מקום. בגוגל החליטו לפיכך לבחון את מינה היטב בחודשים הקרובים, לפני שתושק ותיפתח לשימוש כולם.

אחת מבעיות הבריאות הבוערות בעולם היא בדידות. לצורך הפגת בדידות, ועד שמינה תהיה זמינה, ניתן לשוחח עם כמה בני לוויה, למשל Replika בת לוויה שתרצה לדעת הכל על חייכם. עוד אפשרות להקלה על בדידות היא לשוחח עם וובוט, עוזר אלגוריתמי קטן שמטרתו לשפר את מצב הרוח. וובוט מבטיח ליצור קשר משמעותי איתך, להראות אמפתיה ובמקביל לתת לך הזדמנות לדבר על הצרות שלך, בדיוק כמו שעושה פסיכולוג אנושי. תוכלו למצוא בשוק גם את מולי וג’ינג’ר, וזו רק התחלה. 

איך מעריכים את איכות השיחה עם צ’טבוט?

כיצד ניתן להעריך איכות של צ’טבוט בביצוע המיומנות האנושית ביותר – שיחה? גוגל המציאה מדד חדש הבוחן את איכות השיחה עם צ’טבוטים. המדד נקרא SSA, ראשי תיבות של Sensibleness and Specificity Average, המבוסס על שני פרמטרים

א. הגיוניות

ב. ספציפיות.

הציון הסופי הוא שקלול של שני ערכים שאותם קובעים בוחנים אנושיים, בעקבות שיחה עם הבוטית. כל שיחה עם מינה נבדקה על בסיס שני הקריטריונים הללו. השיחות מתחילות ב’הי’ של האדם, משם מתפתח דיאלוג. תשובות הצ’טבוטית נבחנו על-פי שני קריטריונים: האם הן הגיוניות, והאם הן ספציפיות. לדוגמה אם הבוחן האנושי אומר למכונה “אני אוהב כדורגל”, והמכונה משיבה לו “איזה יופי!”, הציון על הגיון יהיה גבוה, אבל הספציפיות תהיה נמוכה, כי אפשר לומר “איזה יופי!” על המון דברים. אך אם התשובה תהיה “גם אני! אין על ליאונל מסי!” ציון הספציפיות יהיה גבוה גם הוא. 

במדד ה-SSA, זוכה הצ’טבוטית מיצוקו (שנחשבה לצ’טבוטית הכללית הטובה בעולם, עד אתמול) לציון 56, ואילו מינה זוכה לציון המרשים 79. זה מרשים במיוחד כשמשווים את הציון שלה לציון שמקבלים בני אדם באותו מדד: 86. גם בני האדם אינם מכונות שיחה מושלמות… לא תמיד הם מבינים בדיחות, לעתים הם לא עונים לעניין, וקורה אפילו שאין להם דבר נבון להגיד. 86 זה ציון קצת מעליב עבור שיחה ממוצעת עם הומו-סאפיינס, אבל כולנו יודעים שיש בזה משהו.

עוד יישומים של צ’טבוטים ברפואה

בדידות היא מחלה קשה, אך יישומי הצ’טבוטים ברפואה רחבים בהרבה. אין לי ספק שבקרוב מאד אלגוריתמים חכמים יהפכו לנקודת המגע הראשונה לטיפול ראשוני . חולים לא יצרו קשר עם רופאים או אחיות אלא ישוחחו תחילה עם עוזרים קוליים שאומנו לעולמות הבריאות. הצ’טבוטים שישמשו כעוזר הרפואי ינתבו את הפניות בין אנשי מקצוע, יפתרו את חלקן, ואחרות יגיעו לרופאה, אחות או פזיותרפיסטית אמיתיים…

השוק רותח

בצורה כזו הצ’טבוטים יקלו על העומס על רופאים בטיפול ראשוני, ויסייעו למטופלים ללמוד לדאוג לבריאותם ולנהל אותה. כיוונים בהם עוזר אישי דיגיטלי יכול לעזור לרופאים, אחיות, חולים או משפחותיהם, כוללים:

א. ארגון טוב יותר של תהליכי טיפול וסיוע למטופלים, ראו כמה דוגמאות במאמר הבא של ברטלן מסקו

ב. ניהול תרופות

ג. עזרה במצבי חירום או במתן הנחיות לעזרה ראשונה.

ד. מתן פיתרון לסוגיות רפואיות פשוטות.

כל אלה ועוד הם סיטואציות אפשריות עבור צ’אטבוטים להקל על העומס על אנשי מקצוע בתחום הרפואה, ולנתב את המטופלים למומחה הנכון, או אפילו לסייע להם להמתין ולא לרוץ והמשיך לייצר את מגמת רפואת יתר. השוק מצביע על הכיוון, צ ‘אט הבריאות במגמת עלייה ומשיכה למשוך משקיעים. Crunchbase ניתוח מצאו כי קרנות הון סיכון השקיעו יותר מ -800 מיליון $ בשנת לפחות 14 חברות סטארט-אפ שונות הפועלות בתחום של פיתוח צ’טבוטים עם יישומים לעולם הבריאות.

 

רוצים לנסות? תורידו את K Health, ותוכלו גם אתם לצ’וטט בעברית עם עוזרת קולית רפואית…

 

איתכם ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

ינואר 2020

קריאה נוספת:

  1. רשימת טכנולוגיות עמוקות המשליכות על הרפואה
  2. שינוי הפרדיגמה ברפואה בעקבות המהפכה התעשייתית הרביעית
  3. מהפכת המידע העתק והבינה המלאכותית

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *