,

7 עובדות על טלומרים, וכיצד לצמצם את שחיקתם בכדי לעכב זיקנה

על מנת שנאריך ימים צריכים לקרות לא מעט דברים, אבל מעולם לא היה הסיכוי לחיי נצח מוחשי יותר… ברולטה של החיים כ- 25% הם הקלפים שחילקו לנו, קרי הגנטיקה. השאר – תלוי בנו ובמזל. האתגר הוא הארכת תוחלת השנים הבריאות, קרי שנים ללא מחלות, ואחת הדרכים היא צמצום שחיקת טלומרים. הסינית הזו תכף הופכת בהירה לכם, כן, סינית. כי אם אתם רוצים לחיות עד הסינגולריות – תצטרכו לעבוד בזה, קרי ללמוד, לקרוא, לשנות את חייכם…. דוגמה? מחקרים הראו שהשפעות סביבתיות שונות כמו פעילות גופנית, מחלות ותאונות קשות, עקה נפשית וחברתית, ואפילו הביטחון האישי בסביבת המגורים, משפיעים על קצב קיצור הטלומרים, לטובה או לרעה, דבר המשפיע על קצב ההזדקנות של תאים, ושל הגוף כולו.

עוד בשנת 1980 נמצא הגן הראשון של “אריכות ימים” על ידי המדען טום ג’ונסון. מאז חלה התקדמות רבה בהבנה איך אנחנו מזדקנים וכיצד אנחנו יכולים להאט זאת. ברמה האישית אני עובדת על עצמי להשיג חיים ארוכים בבריאות טובה – להאריך את ה- Health Span שלי, (בניגוד ל Lifespan). כיוון שהמטרה הראשית היא לא להאריך חיים סתם, אלא להאריך את מספר השנים הבריאות שלנו.

לאחרונה התחלתי לתת ייעוץ רפואי פרטי לאנשים שזו מטרתם, וכחלק מהתהליך אני רוצה לחלוק 2 תובנות חשובות:

  1. חיים בריאים שמחים וארוכים אינם בחזקת ״יש״ או ״אין״. צריך לעבוד בזה.
  2. כמו בנושאים אחרים בחיים (קריירה, זוגיות, הורות), מה שקובע את הצלחתנו במלאכת החיים קשור בעד כמה אנו מוכשרים (חכמים, משכילים, לומדים), עד כמה אנו חרוצים ואמביציוזים, ולא פחות מזה – ברולטה: בגנים הקובעים עד כ- 25% מאורך החיים, השאר תלוי בנו ובאורח החיים (3)

טלומרים שמחים ומאושרים

עדיין אין בידינו מודל שמסביר בהצלחה כיצד בני-אדם מזדקנים, וקיימות כיום יותר מ- 300 תיאוריות להסביר את תהליכי ההזדקנות, וחוקרי הזקנה אינם מקבלים אף לא אחת במלואה. חלק גדול מהמחקרים ממוקדים בטלומרים. טלומר הוא האזור המצוי בקצה של הכרומוזומים, שמכילים את ה DNA, החומר התורשתי שהוא “תוכנת החיים”. לכל כרומוזום שני קצוות שבכל אחד מהם מצוי טלומר המיועד להגן עליו, כמו שקצות שרוכי הנעלים מוגנים בקצה על ידי חיזוק קטן.

רבים מהתאים בגוף שלנו מתחלקים כמעט ללא הפסקה. בכל פעם שתא מתחלק, הטלומרים שבו מתקצרים מעט. לאחר כמה עשרות חלוקות, הטלומרים כבר קצרים עד כדי כך שהתא אינו מסוגל להתחלק פעם נוספת, קרי שככל שתאים זקנים יותר, כך הם יכולים להתחלק פחות פעמים.למעשה, הטלומרים משמשים כסוג של שעון העוקב אחר ‘גיל’ התא לפי מספר החלוקות שהוא עובר. עם הגיל הטלומרים הולכים ומתקצרים, ונכשלים במשימתם להגן על החומר הגנטי שלנו.

בשנת 2010 קבוצת מדענים מהרוורד גידלה עכברים בעלי טלומרים קצרים, שהראו מאפייני זיקנה עוד בצעירותם. לאחר מכן גרמו החוקרים לעכברים ליצר את האנזים טלומראז, המאריך את הטלומרים, והראו שעקב כך שהטלומרים התארכו נעלמו מאפייני הזקנה, תאי עצב התחדשו, הפוריות שופרה, ואיברים שנפגעו בתהליכי ההזדקנות, כמו כבד, טחול או מעיים, הבריאו.

דבר זה הוביל לתקוה שלא רק בעכברים קיימת האפשרות שרקמות שהזדקנו יוכלו לחזור אחורה בזמן. המחקר היה הפעם הראשונה בה הגיל בייצור חיי הושב לאחור, פתח פתח למחקרים נוספים המחפשים דרכים למלחמה בהזדקנות ולהארכה דרמטית של תוחלת החיים.

7 עובדות מעניינות על טלומרים:

  1. כמעט כל התאים הסרטניים שבגוף עברו מוטציה שאיפשרה להם להאריך מחדש את הטלומרים שלהם, ולזכות בחיי נצח תאיים. אם נהנדס גנטית אדם שהטלומרים שלו לא יתקצרו – קרי כל תאיו יוכלו להתחלק בלי הגבלה, הוא יהיה פגיע מאד לסרטן.
  2. ילדים עם חלק מסוגי מחלת הפרוגיריה הגורמת זיקנה מוקדמת מאד נולדים עם טלומרים קצרים במיוחד.
  3. עכברים עם פרוגריה יכולים להגיע לריפוי חלקי, קרי הצערה באמצעות הנדסה גנטית שמחזירה את אורך הטלומרים שלהם לאורכו המקורי.
  4. תוסף המזון TA-65 מחברת T.A. Sciences האמריקאית, המופק מצמח המרפא הסיני אסטרגלוס, נטען שמסייע בהפעלת המנגנון המאריך את הטלומרים בבני-אדם. נידרשים מחקרים נוספים לצורך אימות הטענה, אך זה אינו מפריע לחברה למכור את התוסף בעלות הנעה בין 200 ל- 800 דולרים לחודש. מנהל החברה טוען כי הוא עצמו נוטל את התכשיר באופן קבוע מדי יום.
  5. אליזבת’ פריש, מנכ”לית חברת ביו-ויוה החליטה לא לחכות עד שהחברה תקבל אישורים לניסויים קליניים על בני אדם לשני טיפולים שהם בודקים, בהם הארכת טלומרים וטסה בספטמבר 2015 לקולומביה כדי לעקוף את המגבלות החוקיות בארה”ב ולקבל את הטיפול. מטרתה הייתה לבדוק את יעילותו ובטיחותו. באפריל 2016 הוציאו ביו-ויוה הודעה לעיתונות כי פריש “עברה טיפולים להארכת חיים ומאבק בתהליך ההזדקנות” וכמו כן נאמר בהודעה ש-6 חודשים לאחר הטיפול להארכת הטלומרים, הם התארכו ב-9 אחוזים, מ-6.71 ל-7.33 קילובייסים.
  6. מחקר של אוניברסיטת בירגהאם יאנג מראה שאימון אינטרוולים בעצימות גבוהה עשוי להאט את הידרדרות התאים ברמה שמצעירה אותם בכמעט עשור. המחקר מצא שאימוני עצימות גבוהה של 30-40 דקות, חמש פעמים בשבוע, עשויים לעכב את הידרדרות התאים עד כדי כך שהם יהיו צעירים בכתשע שנים מגילם שהוא גיל המתאמנים הביולוגי.האימונים מאד קשים, שיתכן שהם יגרמו נזקים משמעותיים.
  7. לובסטרים חיים לנצח, וגם יכולים להצמיח איברים מחדש בסכות האנזים טלומראז המצוי בכל תאי הגוף שלהם

מניעת התקצרות טלומרים – מאריכה חיים

מתן האנזים טלומראז, בדיוק כפי שעשו פרופ רונלד דה פיניו וקבוצת המדענים שגידלו במעבדתם באוניברסיטת הרווארד עכברים והפכו אותם חזרה לצעירים  אולי עוצרת הזדקנות בעכברים, אולם היא מעלה את הסיכון לכמה סוגי סרטן.

אם מתן האנזים מסוכן, מה כן? בעתיד, סוברים לא מעט רופאים וחוקרים, הארכת הטלומרים תתבצע באמצעים של הנדסה גנטית, ותוכל להאריך את תוחלת החיים של האנושות. עד שהפיתוח הזה יגיע, נשאלת השאלה כיצד ניתן לצמצם את התקצרות הטלומרים? התשובה מאד פשוטה – עלינו לדאוג לטלומרים ארוכים, בריאים ושמחים:

כלת פרס נובל ד”ר אליזבת בלקברן, שגילתה את הטלומרים, ואת הטלומראז – האנזים שמונע את התקצרות הטלומרים ב Pond Skum. המחקר שערכה ד”ר אליזבת בלקברן בנושא גילה קורלציה בין שחיקה ומתח נפשי להתקצרות הטלומרים (נשים שטיפלו בילדיהם החולים כרונית, ככל ששנות הטיפול נמשכו – הטלומרים התקצרו). הממצא מדאיג, אולם יש בו משהו משמח. נמצא מיעוט של נשים שלא הראו התקצרות ביחס ישיר לשנות החשיפה לסטרס. היו אלה הנשים ששינו את הפרספקטיבה של עצמן על מצבן, ולא תפסו אותו כמלחיץ, אלא כאתגר לחיים, או הזדמנות לצמיחה רגשית ורוחנית. המסקנה שלה היא שקורטיזול – הורמון הסטרס, ברמות גבוהות מאיץ התקצרות טלומרים! הנה הרצאתה בטד:

בלקברן מספרת כי מאז שגילתה את הטלומרים ואת הטלומראז נערכו מעל 10,000 מחקרים על טלומרים, והממצאים זורמים. חלקם מעודדים – למשל ש- 12 דקות מדיטציה ביום יכולות להגדיל עמידות לסטרס, ולמנוע התקצרות טלומרים. נכון, מתסכל לחכות למדע שיביא פתרונות מוכחים בהקדם, אולם משמח לראות שיש הרבה מה לעשות. הפחתת סטרטס וקורטיזול היא חובה, ויש לא מעט דברים שעובדים:

  1. מדיטציה 10-15 דק ביום: יש המון דרכים לעשות זאת, ביוגה, בהליכה המודעת לגוף ולנשימה, וגם במיקוד פנימה בגוף. אם אתם מתחילים יש סרטונים ביוטיוב שיסייעו לכם, או תבחרו אפליקצייה שמתאימה לכם. כאן – ההמלצות על אפליקציות המדיטציה הכי טובות, אם הן חופרות – לכו על משהו קבוע ביוטיוב, או תשתיקו את ההתראות. אם קשה 12 דקות – תתחילו ב 3-5 דקות, רצוי בשעה קבועה על הבוקר, למשל אחרי ההשכמה וצחצוח השיניים, ותעלו בהדרגה.
  2. תתרחקו מהדברים המלחיצים – זוללי האנרגיה, המצערים, או הלא נעימים
  3. תשקיעו זמן איכות עם החברים, בזוגיות טובה, במגורים בסביבה בה יש קהילה תומכת.
  4. פעילות גופנית בעצימות גבוהה
  5. תזונה בריאה
  6. ועוד…

איתכם ובשבילכן

ד”ר מיכל חמו לוטם

נובמבר 2018

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין מקוון על עולם הבריאות העתידי, וחדשנות ברפואה.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ומרצה המתמחה בחדשנות רפואית, ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר.

היא מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות.

יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים.

מוזמנים למסע לרפואת העתיד – היא כבר כאן.

ההמלצות לעיל אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

לקריאה וצפיה נוספת:

  1. 8 דרכים לעכב הזדקנות
  2. מדוע אנו מזדקנים
  3. החוקרת פרופ סוזן פינקר, שיצאה לחקור את המקום היחיד בעולם בו גברים חיים כמו נשים, ותוחלת החיים גבוהה במיוחד).
  4. The Hallmarks of Aging, Carlos López-Otín,1 Maria A. lasco,5 Linda Partridge,3,4 Manuel Serrano,2,* and Guido Kroemer6,7,8,9,10

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *