מבט לעתיד

השנה היא 2025, מקצוע חדש נולד – עוזר רופא ומנהל מקרה. המומחים בתחום הם בעלי תואר ראשון במקצועות כגון סיעוד, מדעי החיים או פסיכולוגיה, ובעלי תואר שני ייעודי שנתפר לעולם רפואת העתיד.

בוגרי התואר יודעים לעבוד במרכז המשולש עם צמוד למטופלים – שהופכים יותר ויותר למרכז העניין, ולוקחים יותר אחריות על בריאותם. הם עוזרים למטופלים בתיווך 3 קודקודים – רופאים ומקצועות רפואיים, מערכות בריאות וביורוקרטיות, וכמובן הצלע השלישית – בינה מלאכותית, אפליקציות מתאימות וביג דאטה.

בוגרי התואר השני הזה הם גם טכנולוגים, כבר היום יש כמה מאות אפליקציות לאבחון מלנומה, ומעל 200 אלף אפליקציות רפואיות והמספר גדל בקצב דוהר. מנהלי המקרה מרגישים נוח להיות בקשר עם המטופלים מרחוק, הם קצת פסיכולוגים – מקשיבנים מדופלמים, מבינים לנפש המטופל ומהווים עבורו כותל וקשבת שלו, ויודעים לנהל אגואים גדולים של רופאים מומחים.

הדס, ביתה בת החמישים של יעל מגלה שומה על עורה. הדס יצאה לשליחות ומתגוררת עם משפחתה באזור מרוחק באלסקה יעל מחברת אותה עם שימרית, עוזרת רופא עם התמחות בעור, שמדריכה אותה בטכנולוגיית האבחון המקדמת לרפואת עור מרחוק, אוספת מידע משפחתי ופרטים על הנגע, מקבלת את המידע המשודר באמצעות הסמארטפון של יעל, עוברת על הפירוש של הבינה המלאכותית – שפיר.

רפואת עור מרחוק (טלה דרמטולוגיה) עשתה את העבודה בלי צורך ברופא.

טלה דרמטולוגיה

עדי זמיר היא יזמית ומנהלת בכירה. בשנים האחרונות עדי עשתה דוקטוראט בלימוד עצמי בכל מה שקשור לביג דטה ובינה מלאכותית לאבחון מוקדם של מלנומה ונגעי עור.

היא מספרת שהמוח האנושי לא בנוי לעבד מידע על נגעים רבים של כמויות חולים, רופא עור ממוצע בקושי זוכר את השם של חוליו, שלא לדבר על מפת נקודות החן שלהם. כלי אלגוריתמי המעבד מידע צילומי יכול לעשות הבדל גדול ולתמוך ברופא בתהליכי האבחנה. כך הטלה דרמטולוגיה – רפואת עור מרחוק, מקדימה מאד את שאר תחומי הרפואה מרחוק.

בנוסף זמיר מדגישה שהעור הוא איבר שניתן לראותו חיצונית, לצלם ולהעביר תמונות שלו.

 

רקע – מחלת המלנומה

מלנומה היא סוג גידול סרטני נפוץ וקשה, שמקורו בשיבוש מנגנון החלוקה של התאים המלנוציטים המצויים בעור. ב 60% מהמקרים מדובר בנגע חדש, ואילו ב 40% בנגע קיים שעבר שינוי.

העור שלנו הוא איבר מיוחד, הוא בעל שטח פנים גדול, ובניגוד לאיברים כמו כבד או טחול – העור גלוי לעין. מעבר לעור הנגעים הסרטניים של מלנומה יכולים להופיע גם בעינים, הגרון, הציפורנים, אברי המין, בלוטות לימפה ועוד.

ב 60% מהמקרים של מלנומה מדובר בנקודת חן חדשה, וב – 40% – בהשתנות של נקודת חן או נגע עורי קיים, לכן חשוב לאנשים בסיכון להכיר את גופם ולעקוב אחרי הנגעים ונקודות החן שלהם.

מי בסיכון למלנומה?

בהירי עור ועיניים, בעלי מעל 50 נקודות חן, שנחשפים לשמש, בעיקר בחשיפה שאינה קבועה אלא חשיפה לפרקים (אינטרמיטנטית). וכשיש היסטוריה משפחתית. בקבוצת גיל מעל 40 גדל הסיכון לחלות.

אבחון מוקדם של מלנומה מציל חיים, וכל מי שיש לו חולה במשפחה – מכיר את המחלה האיומה הזו מקרוב, וירצה למנוע ממשפחתו ומעצמו תחלואה.

הבדיקה היא בהסתכלות על הנגעים: גיאומטריה, גבול, גוון וצבע, וכמובן גודל, אך הפרמטר הכי חשוב הוא השתנות הנגע לאורך זמן, או הופעת נגע חדש. 5 גורמי הסיכון הללו הם בנגע עורי, במידה ומדובר בגידול בבלוטת לימפה – הסוג המסוכן ביותר של מלנומה הקריטריונים הם גובה השומה מעל העור, קושי השומה וגדילה של השומה.

אז מה חדש?

המון חדש, השינוי בעולם והמהפכה התעשייתית הרביעית משפיעים על הרפואה, והשינוי ברפואה מושתת גם יכולות עיבוד תמונה באמצעות אלגוריתמים של בינה מלאכותית.יכולות בינה מלאכותית מאפשרות להשוות צילום כלל גופי בין שתי נקודות זמן שונות, כאמור יכולת שלא קיימת של המוח האנושי של רופא העור – לזכור עשרות נגעים על גופם של עשרות מטופלים, ולדעת לאבחן שינוי בנגע קיים או הופעת נגע חדש.

התפתחות טכנולוגית נוספת היא ביכולות מצלמת סמארטפון פשוטה לתת מספיק נתונים, שיחד עם פענוח של בינה מלאכותית – עוזרים מאד לאבחנה האם מדובר בנקודה ממאירה או שפירה. זו הסיבה שצילום במצלמת הסלולרי שנגישה לכל אדם במקום להזדקק למצלמות משוכללות ויקרות, הינו פריצת דרך בהנגשת בריאות העור לציבור, וביצירת תשתית וטלה דרמטולוגיה.

 

להאזנה לפודקאסט עם עדי זמיר:

 

לכתבה בביונד מדיסין על חברת אמרלד ואפליקציית דרמהקומפייר לאבחון מוקדם של מלנומה באמצעות צילום כלל גופי בסלולרי

לסיכום הרצאתה של עדי זמיר בקורס חדשנות בבריאות של ד”ר מיכל חמו לוטם לסטודנטים לתואר 2

 

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

אוגוסט 2017

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *