הרכבתי עם ארי מנור יזם CureFacts, רשימת מקורות מידע רפואי מהימנים.

הרפואה הפכה דיגיטלית, הכל בכף ידכם, ואין תחום בו שינוי הפרדיגמה ברפואה בולט יותר מאשר במהפכת המידע והבינה המלאכותית. העיתונאי תומס פרידמן בספרו “תודה שאיחרת” ממשיל את המידע לנהרות, וממליץ “להתיישב” על נהרות המייצרים מידע אמין ואיכותי עבורכם, ולתרום להם מידע ייחודי. המידע גם כונה ‘הנפט החדש’.

למהפכת המידע והבינה המלאכותית השלכות אדירות, החל במקורות המידע, המשך בדרכים לאיסופו, אכסונו, עיבודו, הפיכתו לתובנות, ועד הגדרת תפקיד הרופא והכשרתו. כיום, לדוגמה, בינה מלאכותית מפענחת טוב מרופא מומחה צילום חזה, ונותנת עוד ועוד שירותים. אנו קרובים לעבור לעולם בו רופא דיגיטלי יסייע לרופא ולנו.

יחד עם זאת ישנם סיכונים בצריכת מידע רפואי לא מהימן. מרבית החיפושים בגוגל הינם על מונחים רפואיים, (כאבי גב, כאבי ראש, חרדה ודיכאון מובילים). גורמי בריאות מוחים, בצדק, על כך שהמידע ברשת לא תמיד מהימן, וטוענים שצריכת מידע כזה עלולה להביא להחלטות וטיפולים שגויים. וגם כאן נכנסים יזמים המפתחים אפליקציות לקבלת מידע מבוסס ראיות.

בחירת רופא

לפני הרופא הדיגיטלי חשוב לבחור רופא.ה עליו סומכים. בינה מלאכותית רחוקה מלהחליף את הצורך הזה, היא לא מכירה אתכם, את ההעדפות שלכם, את ההיסטוריה שלכם, והיא (בשלב זה) יודעת לענות רק על סוגיות צרות (בינה מלאכותית מהגל השני). לכן חשוב להשקיע בבחירת רופא אנושי, ודאי כשמדובר במערכת יחסים ממושכת כמו במקרה של רופא משפחה או רופא ילדים-  כיצד תבחרו רופא אנושי?

כיוון שהידע עליכם נמצא אצלכם, הדבר הכי חשוב הוא המפגש בין הידע הרפואי לבין מה שאתם יודעים על עצמכם. לכן הרופא הטוב עבורכם אינו זה שיודע הכי טוב – את זה בינה מלאכותית עושה, הוא זה שעוזר לכם לבחור הכי טוב מהאופציות את מה שמתאים עבורכם, הוא זה שמאמין בכם, ואתם מאמינים וסומכים עליו!

בדיוק כמו שלרופא טוב תבדקו ותחפשו המלצות, גם בחירת המקומות בהם אתם צורכים מידע רפואי דומה לבחירת רופא, ובכל זאת אנשים מבררים המון על רופא מתאים, ולא מספיק על מקורות המידע הרפואי שלהם. צריכת מידע שטחי ואפילו מוטעה, עלולה להביא להחלטות וטיפולים שגויים ולתחלואה

רופא דיגיטלי? דוגמת הרופא און לין של בבילון

רופא דיגיטלי אינו חלום, יש הרבה התפתחויות בכיוון. לאחרונה התחלתי לבחון את אפליקציית הרופא של בבילון. המבוססת בינה מלאכותית. תוכלו לשוחח (חינם) על בעיות הבריאות שלכם, להעביר תמונה מנגעי העור שלכם וכן לקבל (בתשלום) פגישות עם רופאים. היא נולדה באנגליה, מיושמת ברחבי העולם לרבות מדינות כרואנדה, תוכלו ללמוד עליה בראיון עם המייסד, וכמובן להוריד לסלולרי ולהתנסות בעצמכם.

מקורות מידע מהימנים רפואיים

הרשימה שהרכבתי עם ארי מנור כוללת אתרים עליהם אתם יכולים לסמוך, הם כולם ללא עלות. אבל המגבלה היא שכולם באנגלית, כי ישראל שוק קטן מידי, ומתאימים לצרכנית הבריאות המשכילה והנבונה, אכן, לרוב נשים מנהלות את בריאות המשפחה.

Mayo Clinic 

מקור המידע הכי איכותי לציבור הרחב על טיפולים ומחלות. זה המקום להתחיל לחפש, למרות שהרגולציה עדיין גוברת שם לעיתים על המדע. המידע שם נגיש ואמין יחסית.

Patients Like Me

קהילות מטופלים סביב מחלות ספציפיות. המקום המושלם לחלוק ולשתף במידע, ולקבל מענה, המלצות ותמיכה מחולים במצבך. ישנה גרסה עברית – אתר כמוני, הוא מבית טוב, יוזמתו של פרופסור מוטקה שני, אשמח לקבל המלצות מגולשים לגבי איכות המידע בו.

Medivizor

עוד מיזם תוצרת הארץ. תוכלו לשמוע בפודקאסט הבא ראיון עם טל גבעולי, והאתר שלהם כבר באוויר, ונותן מידע רפואי מותאם אישית למחלות קשות, סוגי סרטן ועוד. חשוב מאד ומסייע מאד – בעיקר למי שקורא אנגלית, וערוך לנהל את המחלה שלו. לצערי עברנו מחלה קשה של חמי ז”ל, ואז למדתי על בשרי כמה הם יעילים, ואני והד”ר שיחיה רופאים…

מדיוייזור מספקת מידע מותאם אישית לחולים במחלות קשות או כרוניות. ממלאים שאלון הכולל עץ מידע על המחלה, ובעקבותיו מקבלים מידע מונגש ורלוונטי ללימוד התחלתי על המחלה, ועדכונים עם תקצירים של מאמרים חדשים. בנוסף מקבלים מידע על ניסויים קליניים שעשויים להתאים למטופל, והמלצות נוספות.

 לראיון עם טל גבעולי:

שימו לב שמשרד הבריאות העלה אתר ניסויים קליניים בעברית

UpToDate

אתר המיועד בעיקר לרופאים, אבל מציע גם תקצירים מונגשים לציבור הרחב, בחינם. היתרון כאן הוא כיסוי עדכני ומקיף של מחלה והטיפולים עבורה, בשפה ברורה. הדגש הוא על עדכניות, אך מטבע הדברים ככל שתרופה היא חדשה יותר, המידע על הבטיחות שלה מוגבל יותר.

Cochrane

המקור שנחשב לאמין ביותר, מציע תקצירים של כ-7,000 סריקות שיטתיות (Systematic Reviews). כדי לקרוא את הסקירות השיטתיות, יש לעשות בחיפושים פילטר לאפשרות הנקראת באתר Cochrane Evidence. החיסרון הגדול הוא שהמידע בשפה לא נגישה לציבור הרחב, ומנוע החיפוש נותן הרבה תוצאות לא רלוונטיות.

CureFacts

מאז עבדנו על הרשימה, עלה בשעה טובה האתר של החברה, הכולל בשלב זה מידע על טיפולים לשפעת ולצינון, וגם את כל ההתוויות שיש לויטמין סי, אבל הוא מתעדכן במהירות. המידע על כל טיפול כולל דרוג אינטואיטיבי, ופירוט נגיש על הבטיחות והיעילות. המידע מבוסס על כל המחקרים הקליניים התקפים שפורסמו אי פעם.

הדרך של יזם ארוכה, ואני אישית מלווה חלק מהיזמים באהבה רבה, ובתקווה שימריאו ויהיו גאווה ישראלית. מוזמנים לחזק את ארי מנור בליק דף הפייסבוק של CureFacts וגם לקבל עדכונים על התקדמות המיזם ועל טיפולים שונים, לקרוא מאמרים ולראות סרטונים על רפואה מבוססת מדע. אני בטוחה שגם אתם רוצים להימנע מטיפולים מיותרים ומזיקים. מנור אף מצרף קישור לדוגמה לטיפולים שנחקרו בנושא שיעול.

מוזמנים  לקרוא עוד כיצד להמנע מטיפולים מזיקים ולשמוע את הפודקאסט שלי עם ארי מנור.

לרשימת 25 אתרים מובילים במידע רפואי באנגלית.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

עדכון – דצמבר 2017

הערה: הביקורת וההמלצות באתר אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. נא לעיין בתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *