חלק א

הפעם הראשונה שחוויתי שימושים של מציאות מדומה ברפואה היתה כמובן בתוכנית רפואה אקספוננציאלית של אוניברסיטת הסינגולריות. חמושה במשקפים גדולים התחלתי לשחק עם עצמות ולבנות שלד כחלק מתכנון ניתוח, ולאחר מכן סיירתי בתוך מחזור הדם, ולבסוף בתוך המוח. את האחרון הבאתי הביתה – קופסת קרטון קטנה שהופכת למשקפיים, שכל מי שמרכיב אותן ומכניס בתוכן את הסלולר שלו לאחר שהתקין עליו אפליקציה פשוטה – יכול לחוות.

מציאות מדומה Virtual Reality, ובקיצור VR  היא סימולציה של סביבה הנותנת למשתמש אשליה חוויתית ומציאותית של סביבה נבחרת. זו אחת מה’טכנולוגיות העמוקות‘ המשליכות על העולם והרפואה, ויוצרות שינוי מאיץ. יש לה יותר ויותר שימושים בלימוד, אימון, רפואה, בידור, קנייה ועוד. 

למציאות מדומה ברפואה ערכים רבים, המחקרים מתחילים להראות לנו כיצד היא מסייעת בהפחתת כאב, בשיכוך חרדה, ועוד. אמנם המאמרים והעדויות הולכים ומתרבים, אבל אלף מילים לא ישוו לצפיה בסרטון אחד:

כאשר מסתכלים בסרטון הבא מבינים שמציאות מדומה יכולה ממש להיות תרופה, ובלי תופעות לוואי.

אכן חברת Tribemix מפתחת חוויות במציאות מדומה להקל על חולי דימנציה. החולים המטופלים באמצעות מציאות מדומה נחשפים לחוויות שלוות כמו חופים ויערות. הטיפול מסייע להרגיע אותם מיידית ומשפר באופן משמעותי אתת מצב הרוח שלהם.

יישומי מציאות מדומה ברפואה רבים, ולא רק עבור חולי דמנציה. יש עדויות שלמציאות המדומה השפעה בכמה מימדים חשובים, לדוגמה:

  1. הפחתת כאב
  2. רגיעה
  3. הפגת בדידות בקשישים
  4. חיבור לזיכרונות אצל קשישים
  5. תחושת שמחה
  6. כלי נוסף בהקלה על חולי דמנציה
  7. טיפול בפוסט טראומה
  8. שיקום

בבית החולים סידר סיני, למשל, מיישמים את הטיפול במציאות מדומה במחקר שמראה את השפעתה על טיפול בכאב: 

לכתבת חדשות בנושא.

טיפול בפוסט טראומה

שימוש נוסף טיפולי במציאות המדומה ברפואה הוא טיפול ב PTSD הלם קרב. למשל אצל חיילים שלקו בטראומה בעקבות המראות שחוו. המציאות המדומה מאפשרת ליצור טריגר החושף אותם בצורה מבוקרת לגורם הטראומטי,  ובהדרגה להביא לשיפור. הסימולציה מאפשרת הקלה והמטופלים לומדים בסביבה בטוחה להתמודד עם החרדות שלהם, עד שיפור תפקודי ניכר, בדיוק כמו בסיפור של הלוחם הזה שחזר מעירק הלום.

כך זה עובד:

 

שיקום באמצעות מציאות מדומה

בשיבא לדוגמה, יש שיקום באמצעות מציאות מדומה – הכניסו אותי לחדר חשוך המדמה ים, עליתי על סיפון של סירה, נקשרתי ברתמות לחרטום, והמטרה שלי היתה לשמור על שיווי משקל בעודי מיטלטלת על גבי הגלים שהופכים סוערים יותר ויותר. עבורי זו היתה חוויה, אולם המתקן מסייע בשיקום אנשים שנפגעו, באמצעות סדרת אימונים המסייעים בשיקום הפרעות תנועה, יציבה והליכה ובעיות בשיווי המשקל. בהחלט הרגשתי את האתגר בשמירה על שיווי משקל – לא סתם רותמים את המטופלים לשמור עליהם מפני נפילות, וגם חוויתי גם עבודה על שרירים מאד מסוימים ברגלים. שימושים דומים נעים למשל באיכילוב, בי ציון, בית לוינשטיין ועוד מרכזי שיקום.

הסביבה המדומה יכולה להיות מציאותית, כמו סימולציות עבור טייסים או רופאים, או כמו בסימולטור בשיבא – דמיונית לחלוטין. 

איך הטכנולוגיה עובדת?

הטכנולוגיה עצמה עובדת בשלוש דרכים עיקריות:

  1. שימוש בטלפון הסלולרי תוך הצבתו בתוך מתקן מיוחד בדמות משקפיים שנועד לצורך הדמיית המציאות, בדיוק כמו הסיור במוח עליו סיפרתי. למשל לגוגל יש את הקארדבורד, שפשוט עשוי קרטון.
  2. שימוש בקונסולה ייעודית הכוללת משקפיים מיוחדים המחוברים למחשב ייעודי, למשל פייסבוק רכשו את חברת אוקולוס ריפט שפועלת כך בדיוק.
  3. שימוש בקונסולה ייעודית הכוללת משקפיים מיוחדים הכוללים את החומרה הנחוצה

פריצת דרך נוספת בתחום היא השימוש ההולך וגדל בטכנולוגיית צילום ב-360 מעלות, בתמיכת ענקיות הסרטונים – פייסבוק וגוגל (יוטיוב). בדרך צילום זו ובשימוש במשקפי תלת המימד – תהיה לקהל אפשרות של “להרגיש בתוך” הסרטונים, מה שיעניק נפח חדש ומרענן לסרטונים המופצים ברשת.

עוד השלכות

מעבר ליישומים הטיפוליים יש השלכות נוספות, לדוגמה בהכשרת רופאים: עד היום רופאים למדו אנטומיה על בסיס ספרים, אינטרנט, נתיחת גופות. המשמעות היא שאת הלימוד העמוק הרופאים נאלצים לעשות תוך כדי טיפולים רפואיים, ואפילו בחדר הניתוחים. מציאות מדומה משנה את המצב לגמרי. היא מאפשרת תמונת מצב מדוייקת על האיברים והאנטומיה שלנו, ויצירת הדמיות תלת מימדיות של גוף האדם.

כמו בסימולטור טיסה, טכנולוגיה שאומצה בצורה נרחבת, או סימולטור אימן ליחידות נבחרות, המציאות המדומה הופכת כלי לאימון רופאים בטכניקות ופרוצדורות שונות, כולל התמודדות עם מצבי חירום. .

 

איתכם ובשבילכן

ד”ר מיכל חמו לוטם

דצמבר 2019

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *