ד”ר פיטר דיאמנדיס, רופא, מהנדס ויזם, חוזה שנחיה לנצח. “ברמת האבולוציה נועדנו לחיות עד גיל שלושים בערך” הוא אומר. אין ספק שפרצנו את הגבול הזה, ועכשיו נפרוץ גבולות נוספים. דיאמנדיס מצטרף בזאת לחבורה גדלה והולכת שמכוונת לחיי נצח, חבורה שכוללת את חברת גוגל, שמכוונת ל- 500 שנות חיים, בהובלת דמויות כמו ריי קורצוייל, העתידן ומנהל ההנדסה של גוגל (ושותפו של דיאמנדיס להקמת אוניברסיטת הסינגולריות).  קורצוייל חוזה כי תוך כ- 30 שנה בני אדם יוכלו להטעין את כל מוחם אל מחשבים, ולהפוך לבני אלמוות דיגיטליים. עוד מוביל מרכזי הינו אוברי דה גריי. שמכוון לכך שנגיע ל- 1500 שנות חיים.

הכרתי את דיאמנדיס באוניברסיטת הסינגולריות. הוא יזם רב פעלים, שהקים עד כה 19 חברות ומיזמים, למשל את קרן XPrice, שנותנת פרסים לקידמה אנושית, לרבות הפרס אליו חתר הצוות של חללית בראשית. בהרצאתו בסינגולריטי הוא סיפר על החברה החדשה שהקים – Human Longevity Ink, שחותרת להארכת חים.

הארכת החיים במסגרת השירותים של HLI:

החברה נותנת שני שירותים שלובים:

אבחון מוקדם: בדיקה גופנית מדוקדקת, פלוס מיפוי כל פרמטר שרק ניתן: למשל ריצוף הגנום, בדיקת המיקרוביום, בדיקת מעל 1000 משתנים בדם – חלבונים, מלחים, אנזימים, הורמונים – מה שקרוי מטבולום, MRI של כלל הגוף, מיפוי מוח, CT של העורקים הכלילים (לב), ריאות ועוד. המטרה היא לאבחן בעיות בשלב מאד ראשוני – ולטפל בהן. כך, בלשונו, “שאנשים לא ימותו מסיבות טפשיות”. “גילינו מחלות כבד, גידולים, אנוריזמות, ועוד דברים שאנשים כלל לא ידעו שמקננים בגוף שלהם” הוא מוסיף בהתלהבות.

באמת חתיכת קפיצת מדרגה בהשוואה לבדיקות הסקר למנהלים הנהוגות כיום.

מניעה: מתוך ריצוף הגנום – שפת התכנות של הגוף האנושי, ניתן לחזות את עתיד הבריאות, קרי לפענח סיכון למשל לגידול בפרוסטטה, גידול בריאות או למחלות רבות אחרות. נכון, גם הסביבה, אורחות החיים ותאונות משפיעות על עתיד הבריאות, אולם את הדנ”א שמשפיע מאד, ניתן היום לרצף ולקרוא. כך ניתן לראות מה הסיכונים של האדם, ולהתחיל לצמצם אותם, או לתפוס מחלות בשלב 0, קרי השלב הטרום פתולוגי, בו אין ממצא גופני למחלה.

דיאמנטיס מתאר את פלאי המניעה המותאמת אישית, שנועדה לתת עוד פוש בהארכת תוחלת החיים הבריאה. תוכלו לממש חלק משמונה הדרכים הבאות לעכב ולצמצם הזדקנות, ולהוריד את הגיל הכרונולוגי ביחס לביולוגי.

רפואה תאית – תאי גזע בשירות האדם

תאי גזע הם תאים שטרם התמיינו לתאי האיברים השונים, למשל לאיברים כמו לב, כליות וכו. כיום ניתן לקחת תאי עור או שומן אנושיים, ולהחזיר אותם חזרה לתאי גזע, כך בדיוק הדפיסו המדענים הישראלים לב במדפסת ביולוגית תלת מימד. תחום תאי הגזע הוא אחת מיני טכנולוגיות משבשות המשפיעות על העולם בכלל, ועל עתיד הרפואה בפרט.

בדמם של ילדים ואנשים צעירים יש תאי גזע העוסקים בתיקון וריפוי, ובאחזקה של הגוף. ככל שאנו מתבגרים תאי הגזע מתמעטים, ולכן היכולות לתיקון עצמי מופחתות. דיאמנטיס פותח חברה שמטרתה להחזיר תאי גזע למחזור הדם באנשים מבוגרים. בחברה החדשה הם בוחנים כיצד לרענן את תאי הגזע של האדם, כדי שהגוף יוכל לתקן את עצמו.

טיפול במנגנוני זיקנה שונים, לדוגמה סילוק תאים זקנים

להזדקנות מספר גורמים, חלקם ברמה התאית, למשל הטלומרים, שגם את השחיקה שלהם ניתן לצמצם, וחלקם ברמה המולקולרית. עם השנים הגוף צובר תאים שהזדקנו והפסיקו להתחלק, אך לא מתו. הם קרויים תאי סנסנט – senescent cells, ומהווים אחד ממנגנוני ההזדקנות.

כיום קיימות טכנולוגיות לסילוק תאים זקנים, כעוד טיפול עתידי שיאפשר הארכת חיים בריאה בעוד כ 10-20 שנים, אומר דאמנדיס. תוך הזמן הזה יופיעו עוד ועוד טיפולים פורצי דרך, הוא מוסיף, ומתאר כיצד ניכנס לשלב הקרוי ,Longevity Escape Velocity, הארכת החיים שתספק זמן לעוד טכנולוגיות מאריכות חיים, עד שהאנושות תגיע לכך שתוחלת החיים עולה בכל שנה ביותר משנה, האקוויולנט המתימטי לחיי נצח.

השילוב בין טכנולוגיות משבשות, לבין ההפיכה של כל אדם למנכ”ל של הבריאות של עצמו יאפשר הארכת תוחלת החיים הבריאה, עד למאה וחמישים ויותר שנים, הוא חוזה כאן:

המשפיעים עליו הם ריי קורצוייל, העתידן והמדען, שטוען שהסינגולריות מתקרבת, וכן ספרי מדע בדיוני שהוא קרא ועדיין קורא. בילדותו להיות אסטרונאוט, והפך יזם ואיש חזון בלתי נלאה. רופאים עוקבים אחרי חוקים, הוא אומר, ולפעמים זה חשוב, אבל זה מקשה עליהם להיות יזמים שמשנים את המציאות.

בני האדם רוצים לחיות לנצח, ואנחנו מתקדמים בכיוון….

אין לנו כרגע, כמובן, האמצעים הדרושים להשיג חיי נצח, אבל תוחלת החיים הולכת ועולה, וההערכה היא ששליש מהתינוקות הנולדים יגיעו למאה שנות חיים, וכי חלקם אף יפרצו את התקרה הביולוגית ויגיעו למאה וחמישים שנות חיים. המאמצים מתמקדים בשני נתיבים מרכזיים: העלאה של תכני המוח למחשב (mind uploading), וטכנולוגיית הצערה ועיכוב ההזדקנות, בהן עוסק הפוסט הזה. באוניברסיטת הסינגולריות לומדים על טכנולוגיות עמוקות, או אקספוננציאליות המשנות את העולם – ומשליכות על כל היבט בחיינו.

השינויים הטכנו- סוציולוגיים שאנו חיים בהם יוצרים את המהפכה התעשייתית הרביעית. ולמרות כלל הקצב והמהירות, אנחנו עדיין אנושיים תודה לאל, ולכן אהבתי את העצה שהוא נותן – “אל תעשו דבר בשביל כסף, עקבו אחרי התשוקה שלכם. הצלחה לוקחת עשור ויותר, לכן עליכם לעקוב אחרי החלומות שלכם”.אין ספק שהחיים באזור המשמעות הם כאלה שראוי לחיותם.

איתכם ובשבילכן

ד”ר מיכל חמו לוטם

יוני 2019

עוד כתבות בנושא חיי נצח

  1. להיות בן תמותה – מדוע חשוב להזדקן בכבוד ולמות נכון
  2. 7 עובדות על טלומרים וכיצד לצמצם את שחיקתם בכדי לעכב זקנה
  3. 8 דרכים לעכב הזדקנות
  4. מדוע אנו מזדקנים? רפואת אנטי אייג’ינג, מספרו של ד”ר ארדיטי
  5. האם בני האדם יחיו לנצח? אוברי דה גריי חושב שכן
  6. 9 סיבות מדוע אנו מזדקנים ומה ניתן לעשות בנושא

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *