דמיינו עולם מקביל שבו לכולנו יש ייצוג וירטואלי, והחיים מתרחשים גם בו. אה, הוא כבר קיים…
עכשיו במקום פרופיל ברשת חברתית, דמיינו שיש לכם אווטאר – בכל דמות שתבחרו, הפועל בתלת מימד, במקביל/במקום החיים הפיסיים שלכם. זה בגדול הרעיון של מטא-וורס.

אם טרם נתקלתם במונח ‘מטאוורס’, אזכיר שפייסבוק מיתגה את עצמה מחדש בשם ‘מטא’, ושחברות נוספות מאמצות את הקונספט. כלומר רבים וטובים מהמרים שזה השלב הבא של האינטרנט: חיים וירטואליים דיגיטליים.

למעבר הגדול לחיים מרובדים, בייקום הריאלי והוירטואלי, צפויות השלכות גם על הבריאות ושירותי הרפואה. 

עולם המטא-וורס יישא עימו מהפכה עבור הבריאות שלנו מחד, ועבור אספקת שירותי הבריאות, מאידך.
ממאמן כושר וירטואלי, שהאוואטר שלו יאמן אתכם, דרך תזונאיות, שתכירו רק באוואטר, המשך ברופאות ורופאים, והעברת חלקים גדולים מהאקוסיסטם הבריאותי, לעולם הוירטואלי. 

שימור הבריאות והטיפול מושתת על תמהיל אסטרטגיות .
תרופות וניתוחים הם רק אחרונים בתור. אסטרטגיות נוספות כוללות טיפול בתזונה ותוספים, טיפול במגע, טיפול בשיחה, טיפול בתנועה. בימים אלה נוצרים ערוצי טיפול חדשים, שהמטא-וורס ייתן להם רוח גבית אדירה. הדוגמה הבולטת היא מציאות מדומה, שכבר היום משמשת כאסטרטגיה טיפולית חדשה למקרי חרדה/ דיכאון/ פוסט טראומה.

למציאות הרבודה היום כבר יש יישומים ברפואה
, והם רק יגדלו בקצב אקספוננציאלי.

במאמר קודם התחלתי לסקור כיצד המטא-וורס ישפיע על הבריאות שלנו.עכשיו, אביט על ההשפעות האפשריות על שירותי הרפואה שאתם מקבלים.

 

מהו המטא-וורס והיכן נולד הרעיון?

הרעיון המרכזי שחברות ה-Big Tech דוחפות הוא הרחבת הפעילויות שאנחנו כבר מבצעים בחיים האמיתיים לדיגיטל, בצורה חלקה יותר, ובה מתערבבים תחומים כמו עבודה, קניות, חברות, ופנאי ושעשועים. לא במקרה מארק צוקרברג אומר שבמטא-וורס, “תוכל לעשות כמעט כל מה שאתה יכול לדמיין”.

מיקרוסופט, לדוגמה,  מגדירה את המטא-וורס כ”עולם דיגיטלי מתמשך המאוכלס בייצוגים דיגיטליים של אנשים, מקומות ודברים”.

כבר היום אנו חיים בצורה היברידית בעולם הריאלי ובעולם הוירטואלי.
המטא-וורס יגדיל מאד את החלקים הווירטואליים, וימשיך לטשטש את הגבולות בין העולמות!

המונח מטא-וורס, אגב, נטבע לראשונה על ידי הסופר ניל סטפנסון ב1992, בספר המדע הבדיוני הקלאסי שלו ‘Snow Crash’. בספר מייצג המטא-וורס מרחב המבוסס על מציאות מדומה (VR) לאינטרנט, אשר מאוכלס באווטארים הוירטואליים של המשתמשים.
וכחלק מיצירת תפיסת העולם הווירטואלי, ‘Second Life’, שהושקה ב-2003, היא דוגמה נוספת; וקיימות דוגמאות נוספות כגון רובלוקס ופורטנייט, אשר נחשבות לעתים קרובות כ”פרוטו-מטברסים”.

המשותף לכל ההגדרות והרעיונות הוא, שהם מייצגים דרך חדשה ואינטראקטיבית עבור אנשים, לקיים אינטראקציה מקוונת בעולם וירטואלי משגשג, המותאם ל-VR , עם כלכלה וקהילות משלו.

כיצד זה יכול להשפיע על שירותי הבריאות שאתם מקבלים?

כיוון שגם שירותי הבריאות עוברים לדיגיטל, וביתר מהירות עם הקורונה, המטא-וורס צפוי ליצור שינוי גדול!

הגישה המסורתית ל-metaverse היא דרך אוזניות VR; וזה בדיוק מה שמטא רואה בעיני רוחה, עם זרוע המיתוג המחודשת שלה Meta Quest, המפתחת חומרה ותוכנה של VR. 

באופן טבעי, יופעלו תחילה שני חושים עיקריים: ראיה ושמיעה, אך בחברה כבר עובדים על כפפות למישוש.

בשלב הראשון, האוואטרים שלנו יפעלו בצורה סינכרונית – כשנהיה ערים ונחפוץ בכך.
פעולה ב – LIFE שונה, למשל, מצפיה ביוטיוב, שבו אנחנו צופים כל אחד בזמנו בסרטונים, או מגלישה בפייסבוק, שם כל אחד נכנס ומגיב, בזמנו. לכן, צוקרברג קורא לכל הדוגמאות הללו “אפליקציות”, ומטאוורס, הוא משחק אחר לגמרי.

כשנהיה אווטארים נוכל לעבוד יחד אך להיות בבית, לבלות יחד, לרוץ יחד, כשכל אחד במקום שלו. 

החידוש הצפוי הוא שבמקום להשתמש באוזניות VR רק לטיפול, בעולם המטא וורסי אנשים גם יוכלו: 

  • לפגוש את המטפל שלהם דרך המכשיר כאווטאר דיגיטלי; 
  • לקיים את הייעוץ שלהם במשרד רופאה וירטואלי; 
  • לפנות לבית מרקחת וירטואלי, כדי להזמין את תרופות המרשם שלהם (או אפליקציית VR). 
  • להיפגש עם קהילות חולות אחרות כדי לשתף, בצורת הדמות שלהם, את התקדמות הטיפול שלהם; ולדון בהתפתחויות חדשות הנוגעות למחלותיהם.
  • ועוד דבר קריטי – האווטאר הדיגיטלי של מטופל בהחלט יוכל לשאת את הנתונים הרפואיים שלו, גם את אלה שנאספים מקופות החולים, גם מציוד לביש, וגם מהפלטפורמה. 
  • כך, האווטאר שלכם יוכל לשתף בקלות רבה יותר את הנתונים עם הרופאה שלכם, במטא-וורס של שירותי הבריאות.

כל זה כמובן ישנה מאד את חווית המשתמש, בהשוואה לפורומים מקוונים של חולים או ביקורים טלרפואיים במסך שטוח. ביקורים אלה כבר הפכו לדבר שבשגרה, והשינוי בממשק יכול לתת מוטיבציה לקופות ולספקי שירותי הבריאות לפתח תשתיות למתן השירותים שלהם במטא-וורס.

וכמובן, מעבר לעולם מטא-וורסי יעלה דרמטית את כמות הטיפולים הווירטואליים; כבר היום מספר גדל של מחקרים מצביעים על VR כאלטרנטיבה מועילה ונטולת תרופות למסלולים טיפוליים. בין אם זה בהפחתת כאב לאחר ניתוח, הפיכת הלידה לכואבת פחות או טיפול בפוביות.

 

סוגיות ואתגרים:

  1. אבטחת מידע ופרטיות: כמו שכתבתי במאמר מהפכת הדאטה ברפואה – יש מורכבויות הקשורות לאבטחת מידע, וכמובן לפרטיות. כך, האיום של מתקפות סייבר רק יתעצם. 
    הפתרון נעוץ בכך שהמטאוורס ייצור חיבור חשוב בין מספר טכנולוגיות משבשות, כגון בינה מלאכותית,מטבעות קריפטו, מציאות רבודה ומדומה. לרשימת טכנולוגיות המשפיעות על הרפואההטכנולוגיה לטיפול באבטחת המידע היא בלוקצ’יין. ואכן, חברות כמו BurstIQ כבר מסתמכות על טכנולוגיית הבלוקציין כדי לסייע לארגוני בריאות בטיפול מאובטח בנתוני בריאות אישיים. גישה שקופה לטיפול במידע רגיש, תוכל לסייע בבניית אמון עבור מטופלים אשר יפנו אל המטאוורס למטרות רפואיות.
  2. קישוריות נתונים: אתגר נוסף הוא יצירת ממשקיות/אינטר-אופרביליות בין סוגי מידע רפואי שונים. ארגוני הבריאות וספקי שירותי מחשוב לביש וביג טק, ייצרו מורשת ידועה לשמצה של חוסר שיתוף פעולה. המחשבה שהמטאוורס ישנה את המציאות הזו לטובת מטופלים אינה סבירה, בלשון המעטה. יחד עם זאת, בעולם כזה, זה אפשרי טכנולוגית שהנתונים מהשעון החכם יתחברו לנתוני הצריכה שלנו בעולם הווירטואלי, ולנתוני הרשומה הרפואית. אפל, למשל, כבר יצרה חיבורים כאלה בשעון החכם שלה.

היכולת של הספקים ובעלי העניין לשתף נתונים ניידים ותואמים בין מערכות, מוסדות, פלטפורמות ומדינות, יכולה לעבוד לטובתנו!

אמנם, עדיין שאלות רבות נשארות פתוחות, לדוגמה:
  1. מה יהיה על בריאות הנפש של כולנו?
  2. מה יהיה על מערכת היחסים בין המטפל למטופל?
  3. מה יהא על האווטארים שלנו אחרי מותנו? – האם זו אחת הדרכים שבה המין האנושי יצליח לשבש את המוות?
  4. וכמובן, אם יהיו כמה עולמות – של כמה חברות מתחרות, מה תהיה המשמעות?

האם העולם הממהר יהפוך את חיינו לדיסטופיה נוראית?,
או שיש כאן הזדמנות אמיתית להגיש לציבור בריאות ואיכות חיים טובות יותר?

 

איתכן ובשבילכן,

ד”ר מיכל חמו לוטם

מרץ 2022

 

לקריאה נוספת:

  1. מציאות רבודה – דוגמאות ליישומים שכבר קיימים ברפואה
  2. ממטאורס למטא-Health – איך היקום המקביל שמקדם מרק צוקרברג ישפיע על הבריאות שלנו, מלידה ועד מוות?
  3. מהפכת הדאטה ברפואה – מאמר סקירה
  4. רשימת טכנולוגיות עמוקות המשפיעות על הרפואה
  5. Dr. Bertalan Mrskó & Dr. Pranavsingh Dhunnoo – How The Metaverse Could (or could not) Transform Healthcare
  6. להאזנה לפינת החדשנות בפודקסט ‘שלושה שיודעים’ (דקה 48:12)

 

אודות

ברוכים הבאים לביונד מדיסין, מגזין רפואת העתיד. כאן תוכלו לקרוא על רפואה מותאמת אישית, על בריאות דיגיטלית, על טכנולוגיות משבשות ועל חיי נצח, או לפחות עולם של 100 שנות חיים.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים, יועצת אסטרטגית ונואמת. היא מומחית בחדשנות ועתידנות רפואית; ובהובלת שינויים וניהול בעולם ממהר. ניתן להזמין הרצאה או לתאם פגישת ייעוץ אסטרטגי – כאן.

הכותבת היא מנכ”לית מייסדת אושיה – נשים מובילות בריאות. יזמית ומנהלת בכירה: כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ושותפה להקמת ארגונים רבים נוספים.

ההמלצות אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי ורפואי מותאם אישית. לתקנון האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *